Studenții anului 1 al Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri de la Universitatea Tehnică de Construcții au început marți anul universitar împreună cu viitorii lor (potențiali) angajatori. Ei au fost aduși laolaltă de evenimentul „Bazele Carierei Inginerului CFDP”, care are loc în perioada 1-3 octombrie.
„Evenimentul, prin care ne propunem să realizăm o introducere a studenților de anul I în tainele meseriei de inginer CFDP, are obiectivul de a crește retenția studenților în facultate și gradul de absolvire a acestora prin prezentări susținute de reprezentanții facultății și cei ai mediului de afaceri. În perioada 1-3 octombrie, Carieră Feroviară în România – CFiR și Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri – UTCB, cu sprijinul Asociației Industriei Feroviare (AIF) și al Asociației Inginerilor Feroviari din România (AIFR), în parteneriat media cu AGERPRES și Club Feroviar, organizează cea de-a treia ediție a evenimentului <Bazele Carierei Inginerului CFDP>”, spun organizatorii.
Sala de curs, plină până la refuz
Acest eveniment le oferă companiilor – de stat și private – posibilitatea de a-i motiva pe proaspeții studenți să devină ingineri CFDP, precum și oportunitatea unică de a se afla în centrul atenției lor și de a interacționa direct cu aceștia. Studenții pot să afle încă din primele zile de pe băncile facultății care le sunt oportunitățile de carieră pe care le vor avea după absolvire sau chiar din timpul ei.
Și, așa cum am anticipat, la facultate au venit numeroși reprezentanți ai companiilor de stat sau private, cu activități în administrarea infrastructurii de transport, proiectarea și construcția acesteia sau alte domenii conexe. Băncile sălii de curs au fost umplute până la refuz de studenții de nici măcar o zi, care au fost curioși să vadă și să asculte ce le spun unii ingineri care abia au absolvit sau alții cu zeci de ani de experiență în spate.
În deschiderea evenimentului, Adrian Burlacu, decanul facultății CFDP, a subliniat faptul că acest este ”o fereastră deschisă spre viitor, să vă faceți o idee ce vă așteaptă după terminarea facultății”.
Le-a urat succes bobocilor și le-a dat cuvântul, împreună cu directorul site-ului Carieră Feroviară în România, Mihai Roșeanu, reprezentanților firmelor prezente.
Companiile private i-au ”momit” pe studenți la ”Bazele Carierei Inginerului CFDP”
Cătălin Andrei și Anton Jugaru de la Strabag i-au ”momit” pe proaspeții studenți cu stagii de practică la a cincea mare companie de construcții la nivel european și a treia din România, în țara noastră având 2.200 de salariați. Dintre proiectele feroviare importante aflate în curs ale Strabag Romania se numără reconstrucția viaductului Cârcea de pe Magistrala 100, distrus parțial în 2018 de un mecanic de locomotivă beat al GFR.
”Trebuie să puneți bazele unei educații tehnice solide, apoi să veniți pe la noi pe șantiere, să căpătați abilități care să vă ajute la terminarea facultății. Piața feroviară e însetată, e o mare criză de personal. Practic, nu putem face față la ce e de făcut. Chiar dacă domeniul drumurilor pare la prima vedere mai tentant, viitorul va fi cu siguranță feroviar”, a spus, la rândul lui, George Văduva, inginer la Institutul de Studii și Proiectări pentru Căi ferate ISPCF SA.
Un alt gigant al construcțiilor care activează pe piața românească, și anume Porr Construct, a venit la eveniment să-i atragă pe studenți către stagiile de practică. Daniela Cânjău, specialist în recrutare, a venit însoțită de doi tineri ingineri din cadrul companiei. ”Porr România susține tânăra generație, organizăm stagii de practică”, a spus ea.
Cel mai recent proiect finalizat în România de Porr este contractul cu CNCF CFR SA pentru reluarea circulației feroviare între Vidra și Comana, inclusiv impresionantul pod de la Grădiștea, peste râul Argeș.
În ceea ce privește infrastructura de linii de tramvai și de schimbătoare de cale pentru acestea, gigantul pe piața românească este compania cu capital autohton Mari Vila, care a fost reprezentată la evenimentul „Bazele Carierei Inginerului CFDP” de Veronica Ene. De altfel, pe un șantier al acestei compani, cel de pe bulevardul Barbu Văcărescu, pentru linia tramvaiului 5, va avea loc și vizita tehnică de joi din marja evenimentului, în a treia zi.
La rândul lui, reprezentantul Egis, Viorel Cornei, le-a spus studenților de anul 1: ”Voi sunteți viitorul, voi ne veți lua locul într-o bună zi”. Cea mai mediatizată lucrare feroviară a Egis în România este studiul de fezabilitate pentru modernizarea căii ferate dintre Predeal și Brașov.
De asemenea, compania se mai ocupă și de realizarea SF pentru modernizarea tronsonului feroviar Apahida-Ilva Mică, cu o lungime de 119 km.
A luat cuvântul și Andrei Vuță, inginer cu state vechi în industria feroviară, reprezentantul firmei HR Design. ”La întrebarea ce să faceți în timpul facultății – să stați la bere sau să faceți practică, eu răspund simplu: amândouă. Numai că în timpul facultății trebuie practică mai mult decât altceva”, a spus el, care i-a îndemnat pe studenți să profite de programele UE pentru a călători și a învăța în țările europene.
”Dacă veți participa la orice licitație referitoare la transporturi, veți constata că CFDP este cea mai menționată instituție”, a spus, la rândul lui, în fața studenților, Ioan Dachin, reprezentantul companiei Consis Proiect. Compania, care a participat în cadrul unor proiecte ce însumează peste 1.800 km de căi ferate, are în prezent o vârstă medie a angajaților de 35 de ani.
În fața studenților a ajuns și reprezentantul firmei Vio-Top, Andrei Baicu. ”Când am făcut eu facultatea, asta era o facultate în care te ascundeai de armată. Erau 200 de admiși, dintre care doar 20 de absolvenți la termen. Dar cei care au rămas și au terminat acum sunt în zona directorilor de companii. La 20 de ani de carieră poți să ajungi și acolo. Însă ce nu vă spune nimeni e că nu toți ajung acolo”, a spus el.
Nici societățile de stat nu s-au lăsat mai prejos
La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai companiilor private, dar și ale celor de stat. Unul dintre aceștia a fost Nicolae Preda, șef de proiecte la Divizia Linii a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.
El le-a spus studenților că, în calitate de ingineri, pot lucra în companie mult timp, chiar până la pensie. ”Angajările la calea ferată se fac fără experiență, cu diplomă de absolvire, dar veți face un stagiu de pregătire de șase luni de zile”, le-a explicat inginerul feroviar.
A venit și rândul lui Daniel Doman, de la Departamentul Întreținere Infrastructură de Transport Electric din cadrul Societății de Transport București STB SA, să-i atragă pe proaspeții studenți.
Un mare avantaj este acela că lucrul la STB nu presupune deplasarea în alt oraș sau pe șantiere în câmp. Cu alte cuvinte, în fiecare seară te întorci acasă, chiar și după o zi plină de provocări pe teren.
De la evenimentul „Bazele Carierei Inginerului CFDP” nu putea lipsi nici transportatorul subteran din București, și anume Metrorex, societate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.
Inginerul Marian Soroceanu, de la secția de întreținere a infrastructurii, le-a spus studenților să vină la Metrorex: ”Dacă vreți să rămâneți în București, veniți la Metrorex. În primul an este un stagiu de șase luni, de pregătire”.
Cât privește Autoritatea Feroviară Română (AFER), instituția a fost reprezentată de tânărul inginer Mircea Bocioacă, de la Serviciul Laborator Material Rulant. El i-a îndemnat pe studenți să vină oricând în practică la AFER și a făcut o prezentare succintă a încercărilor de laborator care se fac aici.
Partenerii evenimentului „Bazele Carierei Inginerului CFDP”
Evenimentul este realizat cu sprijinul partenerilor CFiR: Alvirom, Astra Trans Carpatic, Baicons, Electromontaj, E-P Rail, ISPCF, Knorr-Bremse, Metconf Feralla, Novatex, Porr România, Tim Rail Cargo, TPF Inginerie, Consis Proiect, DB Cargo România, DB Engineering&Consulting , Egis România, Novatech și Strabag România, dar și al instituțiilor de învățământ și asociațiilor profesionale și patronale: Facultatea de Transporturi din cadrul Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București, Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București, Universitatea din Craiova, CENAFER, Asociația Industriei Feroviare (AIF), Asociația Inginerilor Feroviari din România (AIFR) și Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).