ARF atribuie al doilea Contract de Servicii Publice (CSP) licitat către Interregional Călători, operatorul privat câștigând operarea celor 13 trenuri Alstom (din care unul de rezervă) la un nivel al compensației cu doar un ban (0.04%) sub cea cerută de CFR Călători. Simplă potrivire?
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat vineri pe Facebook finalizarea procedurii de evaluare tehnică și economico-financiară a ofertelor înaintate de cei doi operatori feroviari: CFR Călători și Interregional Călători, în cadrul procedurii de achiziție „Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători”- CSP-L2.
Astfel, în urma încheierii etapei a II-a alocată pentru tranzacționare, Comisia de analiză si evaluare a ARF a acceptat valoarea cea mai bună obținută electronic și a hotărât adjudecarea și acordarea dreptului de a semna contractul, operatorului economic INTERREGIONAL CĂLĂTORI.
Pentru pachetul CSP-L2 vor fi alocate 13 rame electrice (12+1 rezervă), materialul rulant nou achiziționat de către ARF prin fonduri europene nerambursabile, ce vor fi folosite pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, distribuite pe cele 4 rute ale pachetului. Anual, aceste rame vor efectua 14.600 de rute (dus-întors), cu un total de 4.028.408,64 tren-km.
Serviciile din acest al doilea contract vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.
Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni și, respectiv, 50 de luni, și vizează 4 rute de serviciu public, respectiv: București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord.
Începând cu 24 decembrie 2023, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie prin proceduri competitive, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007.
Licitația a fost derulată prin intermediul platformei electronice independente de licitații a Bursei Române de Mărfuri, iar procedura de achiziție al celui de al treilea lot (CSP-L3) va continua la începutul anului viitor.
Mai răsfirați. CFR Călători a pierdut la un ban diferență
Ciudățenia licitației BRM este că oferta INTERREGIONAL a fost mai bună decât cea a CFR Călători cu un singur ban la tren-km. Valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km cerută de operatorul privat din Cluj a fost de 24,98 lei. Totodată, ARF a acceptat și nominalizat cu statut de rezervă, oferta societății CFR Călători, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 24,99 lei.
Totul pare a fi o împărțire „frățească” a ramelor electrice între operatorul de stat și cel privat după ce primul lot a fost câștigat de către CFR Călători. Reamintim că în noiembrie Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat în transparenţă decizională proiectul de decizie a preşedintelui ARF pentru aprobarea încheierii actului adiţional nr.1 la contractul de servicii publice atribuit CFR Călători, în vederea intrării în operare (începând cu 15 noiembrie 2024), a trenurilor electrice RE-IR1 Alstom Coradia pe ruta de circulaţie Bucureşti Nord-Ploieşti Vest-staţiunile de pe Valea Prahovei-Braşov, se arată într-un document publicat pe site-ul ARF.
Sindicaliștii. Organele de cercetare trebuie să se sesizeze
Închirierea a 13 trenuri de călători unui operator care are o cotă de piață infimă față de CFR Călători este scandaloasă și ar trebui cercetată de către organele de luptă împotriva corupției, spune Maxim Rodrigo, liderul sindical al Federației Sindicale a Transportatorilor Feroviari din România. Practic și CFR Călători și INTERREGIONAL le revin câte 12-13 trenuri însă operatorul de stat are o cotă de piață incomparabilă față de cel privat. Maxim Rodrigo a mai spus că vor avea cât de curând mișcări de protest ale angajaților CFR Călători, inclusiv din cauza unor astfel de nereguli.