Conducerea CFR SA a ajuns să scandalizeze presa locală. După ce a plătit sute de mii de euro pe studii de fezabilitate privind reabiltarea gărilor, lucrările în cauză nu au fost demarate. Așa că acum e nevoie de alte sute de mii de euro pentru refacerea studiilor. Sunt sute de mii de euro aruncați de către CFR pe SF expirate de modernizare gări. Revoltător este faptul că gările în cauză sunt insalubre, fapt confirmat și de controalele venite de la Protecția Consumatorului.
Trei ani nu i-au fost suficienți companiei CFR SA pentru a demara lucrările de reparație a unui număr de opt gări la care Studiile de Fezabilitate au fost realizate și plătite cu bani buni în 2019.
Cele opt gări, și anume Satu Mare, Baia Mare, Jibou, Dej Călători, Beclean pe Someș, Valea lui Mihai, Carei și Salonta, sunt situate pe raza Regionalei Cluj și au studiile făcute din 2019-2020. În total, CFR SA a plătit firmei ieșene 3D Arhigrup aproape 3,1 milioane lei pe studiile de fezabilitate ale stațiilor menționate.
Deși s-au plătit banii, iar condițiile oferite de unele din cele opt gări sunt mizerabile, lucrările de reparație sau modernizare nu au fost efectuate. În vara acestui an, CFR SA a fost amendată de către Protecția Consumatorului pentru starea deplorabilă în care se găsea poarta de intrare feroviară din Baia Mare.
Dacian Manoliu, comisar-șef al OPC Maramureș, a declarat că în urma verificărilor și a deficiențelor constatate, comisarii au aplicat o amendă contravențională în valoare de 10.000 de lei, potrivit ziarmm.ro.
În plus, a fost dispusă măsura opririi temporare a prestării serviciilor pentru sala de așteptare din gară. Comisarii OPC Maramureș au constatat lipsa geamurilor de la ferestrele sălii de așteptare, respectiv existența tavanului deteriorat cu urme de infiltrații, pete de mucegai și igrasie. De altfel, condițiile insalubre care sunt în Gara CFR Baia Mare nu sunt de ieri sau de azi. Însă problema este că nimic nu s-a schimbat. Vine sezonul rece, oamenii străzii se vor adăposti în sala de așteptare, apoi mirosuri greu de suportat și tot așa.
Potrivit presei locale care a documentat soarta gării Satu Mare, studiile de fezabilitate trebuie refăcute, căci au expirat.
SF expirate de modernizare gări
Studiul de Fezabilitate preliminar a fost avizat de Consiliul Tehnico-Economic Regional al CFR, iar în mai 2022 firma ieșeană a obținut autorizațiile, certificatele, avizele necesare investiției (printre care și Certificatul de Urbanism), potrivit 2mnews.ro. Oficial, având SF-ul și documentațiile, dacă ar avea bani, CFR SA ar putea introduce lucrarea de modernizare în licitație. Dar n-are (și) pentru Gara din Baia Mare și o tot întind cu hârtiile cât se poate de mult, afirmă jurnaliștii publicației locale.
„Pentru că n-are bani de construit/modernizat această rușine de gară, CFR a transmis că… lucrează la revizuirea documentațiilor aferente SF-ului pentru care statul a cheltuit peste o jumătate de milion de lei. Pentru că, logic, costurile nu mai sunt de actualitate, documentațiile/avizele sunt expirate… deci cheltuiala a fost inutilă. Asta este starea actuală a proiectului de modernizare a Gării Baia Mare: se revizuiesc documentațiile din SF, pentru că au expirat de când au fost eliberate. Pe principiul „Mircea, Mircea, fă-te că lucrezi!”. Simplificat: nu se face nimic semnificativ, acest proiect fiind, ca multe alte sute de mii din țara aceasta, doar altul în care se îngroapă o grămadă de bani publici în hârtii, care rămân ca un oracol uitat în vreun sertar, pe post de piedică-n calea uitării”, adaugă ei.
Situație dramatică și la regionala din orașul de adopție al ministrului Sorin Grindeanu
O situație tristă care arată incompetența celor care conduc CFR SA se întâlnește și la Timișoara. Dacă managerii CFR nu sunt în stare să organizeze o licitație de câteva sute de mii de euro pentru studiile de fezabilitate necesare modernizării câtorva gări, cum ne putem aștepta ca ei să gestioneze lucrări de miliarde de euro de complexitate ridicată?
În vestul țării, licitația de selecție a unei firme care să facă documentația necesară lucrărilor și avizelor a fost organizată, fără succes de nu mai puțin de trei ori în iulie 2019, septembrie 2019 și martie 2020. E vorba de gările Băile Herculane, Petroșani și Orșova.
Practic, în pofida anunțurilor triumfaliste cu modernizarea celor 47 de gări și privind proiecte de aprobare de către Guvern a indicatorilor tehnico-economi la diferite gări, deși au trecut cel puțin trei ani de la licitațiile de studii de fezabilitate, lipsesc gările la care lucrările măcar să fi fost începute.