Banii europeani pentru trenul metropolitan Iași sunt ca și pierduți. Licitația pentru studiul de fezabilitate, la care termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit de două ori, a fost într-un final anulată.
Inițial, termenul era stabilit pentru 30 decembrie 2024, dar municipalitatea l-a amânat până la data de 14 ianuarie, la solicitarea unor firme care ar fi intenționat să participe la procedură. Apoi, termenul a mai fost prelungit până pe 29 ianuarie. Când a expirat noul termen, în SEAP a apărut anunțul că procedura de achiziție este suspendată. Ulterior, a fost stabilit un nou termen, 7 februarie, iar procedura a apărut ca fiind ”în desfășurare”, așa cum a scris Club Feroviar.
Ei bine, la ultimul termen licitația a fost anulată. ”Această procedură a fost anulată automat deoarece la data limită de depunere a ofertelor niciunul din ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară/sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz”, se arată în anunțul din SEAP.
Studiul ar fi trebuit să fie gata până în vară
Pentru a putea accesa finanțare europeană, studiul trebuia finalizat până în vara anului 2025. De altfel, inclusiv Primăria a admis acest lucru la finele anului trecut. ”Având în vedere că termenul de implementare a activităților contractului este luna iunie 2025, pentru a nu pune în pericol implementarea proiectului, nu se poate prelungi termenul limită de depunere a ofertelor”, este un răspuns oferit de Primărie pe 16 decembrie către firme care au solicitat amânarea termenului în contextul „complexității procedurii” și a faptului că termenul inițial de 30 decembrie coincidea cu perioada sărbătorilor și a concediilor de iarnă.
Valoarea estimată a contractului pentru întocmirea studiului de fezabilitate ajunge la 10,5 milioane de lei, fără TVA, echivalentul a puțin peste două milioane de euro. Potrivit caietului de sarcini, proiectantul va avea în vedere o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea.