Bani în plus pentru operatorii de transport feroviar de călători. Autoritatea pentru Reformă Feroviară propune majorarea sumelor acordate operatorilor de transport feroviar de călători în urma rectificării bugetare.
Un proiect de act normativ prezentat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară propune creșterea compensației acordate celor șase operatori de călători cu suma de 230,8 milioane de lei. Modificările vor fi incluse în al optulea act adițional la contractele aprobate prin HG 1453/2022.
Realocarea de bani se face „ținând cont de faptul că fondurile necesare compensării (respectiv subvențiile alocate acoperirii diferenței dintre veniturile realizate de fiecare operator și cheltuielile eligibile) au fost suplimentate prin aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 113 /23.09.2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, publicată în Monitorul Oficial al României nr.963/25.09.2024”.
Compensația cea mai mare urmează să fie încasată de CFR Călători, respectiv 44,73 lei tren/kilometru, urmând Regio Călători cu 41,22 lei tren/km, Transferoviar Călători 40,01 lei tren/km, Softrans cu 35,35 lei tren/km, Astra TransCarpatic cu 31,04 lei tren/km și Interregional Călători cu 30,45 lei pe tren/km. În total e vorba de redistribuirea cu plus a 230,8 milioane de lei.
Ca volum, cea mai mare compensație o va încasa CFR Călători cu 2,29 miliarde de lei, urmată de Regio Călători 240,76 milioane de lei, Transferoviar 184,09 milioane de ei, Interregional 105,84 milioane de lei, Astra Trans Carpatic 36,33 milioane de lei și Softrans 29,04 milioane de lei.
Cele mai mari sume cu titlul de facilități (elevi, studenți, pensionari) revin CFR Călători cu 492,6 milioane de lei, urmând Regio Călători cu 16,72 milioane de lei.
Sumele alocate operatorilor sunt mai mari decât cele aprobate în primăvara anului. Astfel, în actul adițional nr 4 alocațiile au variat între 26 de lei/km (Astra TransCarpatic) și 33 de lei/km (CFR Călători).
Bani ceruți la Guvern
În vara acestui an, Ministerul Transporturilor a cerut Guvernului peste 800 de milioane de lei, într-un proiect de act normativ prin care se solicita o compensație suplimentară în transporturile feroviare. Proiectul a fost creionat la doar câteva zile după ce Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători, se plângea că CFR Călători are pierderi nu din cauza inabilităților sale, ci a faptului că ARF nu îi dă bani.
Tot în primăvară, șeful CFR Călători dădea vina pe ARF pentru pierderile companiei. Compensația CFR Călători pe 2024, în valoare de 1.110.726 mii de lei, reprezintă aproximativ 47% din necesarul fundamentat, în sumă de 2.380.440 mii de lei. ”Asta duce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare. Astfel, s-a creat un dezechilibru în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al CFR Călători. CFR Călători operează trenuri de călători în conformitate cu obligațiile din contractul de servicii publice încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară și companie prin care ARF se obligă să achite compensația în conformitate cu termenii și condițiile CSP 2022 – 2032.”, se arăta într-un comunicat dat publicității de către conducerea operatorului feroviar de stat și postat pe site-ul propriu.