spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Banca Mondială ne face face scenariul pe trei decenii cu necesarul de resurse umane

La sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost organizată vineri o nouă discuție între conducerea MTI, cea a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) și sindicatele din domeniul feroviar.
Potrivit ARF, MTI a fost reprezentat prin Ionuț-Cristian Săvoiu, secretar de stat și Dragoș Anoaica, director al Direcției de Transport Feroviar. Din partea ARF a participat președintele instituției, Ștefan Roșeanu.
Prima temă pe agenda discuțiilor a fost reprezentată de viitorul ordin de ministru al transporturilor și infrastructurii ce conține lista funcțiilor și meseriilor cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare. Propunerea de OMTI va fi transmisă sindicatelor, iar până la următoarea ședință, acestea vor transmite observații și propuneri cu privire la prevederile ordinului.

Banca Mondială va face o analiză la nivel sectorial

O altă problemă esențială discutată a fost deficitul de resursă umană din sistemul feroviar. Conducerea MTI a reiterat prioritizarea acestei teme, iar președintele ARF a precizat că au fost demarate discuții cu reprezentanți ai Băncii Mondiale, în vederea contractării unei analize la nivel sectorial, ce va include un scenariu pe trei decenii. Având în vedere potențialul de creștere al activităților feroviare, este necesară estimarea nevoii de formare profesională din domeniu. Astfel, prin țintele asumate, se dorește ca până la finalul anului 2026, numărul de călători să crească în proporție de 25% față de nivelul anului 2021. Prin urmare, va fi nevoie de un număr mai mare de specialiști, într-un domeniu care suferă deja de un marcat deficit de personal.
Președintele ARF a menționat și strategia cu privire la înnoirea și modernizarea flotei de material rulant. Prin intermediul acesteia, vor fi identificate nevoile totale din sector, precum și modalitățile de finanțare a investițiilor în material rulant – bugetul de stat, PNRR, Programul Operațional Transport, activitățile de leasing. De asemenea, se preconizează și o cooperare cu Administrația Fondului pentru Mediu, astfel încât o parte din viitoarele investiții în material rulant ecologic să fie suportate din Fondul de Mediu.
Totodată, s-a discutat și adoptarea contractului de servicii publice pentru o perioadă de zece ani, contract care este în stadiu de pregătire în vederea aprobării, în conformitate cu termenele stabilite prin Regulamentul 1370/2007. Ștefan Roșeanu a precizat că au fost predate noi documente către Consiliul Concurenței, inclusiv viziunea de investiții a operatorilor feroviari pentru deceniul următor.
Printre alte subiecte discutate, se numără și modificările legislative necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă din domeniul feroviar și eficientizarea serviciilor de transport, de călători și marfă, precum și implicarea autorităților locale în proiecte și investiții feroviare de interes local.

„Aparentă” favorizare a transportatorilor rutieri?

Totodată, s-a discutat și necesitatea implementării Statului personalului feroviar, conform calendarului stabilit. De asemenea, a fost reliefată lipsa de simetrie în modul de abordare a dificultăților economice actuale ce afectează transportul rutier și cel feroviar. Astfel, a fost subliniată aparenta favorizare a transportatorilor rutieri prin măsurile preconizate, precum reducerea accizelor pentru carburanți.
Următoarea întâlnire, programată tot în format hibrid, va avea loc în data de 29 aprilie.

Ultimele Articole