spot_img
joi, mai 19, 2022
spot_img

Banca Mondială evaluează calea ferată a Republicii Moldova

Banca Mondială lansează un proiect de asistență tehnică în vederea evaluării și diagnosticării sectorului de transport feroviar din Moldova. Țara vecină are încă un sistem feroviar centralizat. similar cu cel avut de România până acum 20 de ani. Recent, țara vecină a anunțat cumpărarea din fonduri externe a 12 locomotive de la General Electric.

Doru Cireașă

Dezvoltarea sectorului feroviar dar și starea infrastructurii rutiere au fost principalele subiectele discutate zilele acestea de către ministrul Economiei și Infrastructurii din Republica Moldova, Anatol Usatîi, și echipa de experți ai Băncii Mondiale, condusă de directorul de țară pentru Moldova, Anna Akhalkatsi, informează stiri.md.

„Vom aprecia susținerea Băncii Mondiale privind reorganizarea Căii Ferate din Moldova (CFM). Cred că această reformă va avea un impact foarte important asupra economiei țării. Deja a fost semnat contractul de procurare a locomotivelor, iar în 2020 urmează să vină primele locomotive. Atâta timp cât nu vom avea un parc modern de locomotive, nu vom putea convinge potențialii clienți să aleagă transportul feroviar în schimbul transportului rutier. În același timp, îmi doresc să fie eliminat monopolul din acest sector, să existe un mediu concurențial transparent și echitabil, iar călătorii să se bucure de servicii calitative”, a declarat Anatol Usatîi.

Banca Europeană de Recosntrucție și Dezvoltare  a oferit Republicii Moldova un credit în valoare de 52,5 milioane euro pentru realizarea proiectului de achiziție a unor locomotive noi și restructurarea infrastructurii feroviare. Acordul de împrumut a fost semnat încă în noiembrie 2014 de premierul Iurie Leancă și directorul BERD pentru Transport, Sue Barrett.

În toamna anului 2016, Guvernul a semnat încă un contract de finanțare cu BEI pentru modernizarea infrastructurii Căilor Ferate. BEI a oferit cu împrumut 52,5 milioane euro pentru o perioadă de 15 ani, cu o dobândă de 1,5%. În plus, Uniunea Europeană, prin Fondul de Investiții de Vecinătate, a mai alocat 5 milioane de euro cu titlu de grant pentru „Calea Ferată”, tot pentru modernizare.

Moldova urmează să cumpere cu ajutorul finanțării externe un număr de 12 locomotive de la producătorul american General Electric ce vor veni anul viitor.

Revenind la întervederea din aceste zile de la Chișinău, reprezentantul BM, Anna Akhalkatsi  a anunțat despre lansarea în cel mai scurt timp a unui proiect de asistență tehnică în vederea evaluării și diagnosticării sectorului de transport feroviar, având scopul estimării potențialului și identificării direcțiilor de dezvoltare a întreprinderii CFM.

CFM își deschide porțile spre sectorul privat

O reorganizare feroviară la Chișinău este pe cale de a se produce în perioada următoare, prin divizarea în trei societăți a Întreprinderii de Stat Calea Ferată a Moldovei (CFM). Potrivit unui comunicat dat publicității de Ministerul Economiei și Infrastructurii de la Chișinău, fiecare societate pe acțiuni ar urma să fie responsabilă de câte un domeniu: infrastructură, călători și mărfuri. Totodată, ar urma să fie create Agenția Feroviară și Autoritatea de Investigare a Accidentelor. Un proiect de hotărâre de guvern în acest sens a fost elaborat în luna octombrie a acestui an. Astfel în loc de vechea CFM vor apărea:

1) Societatea pe Acţiuni Infrastructura Căilor Ferate din Moldova

2) Societatea pe Acţiuni Transport Feroviar de Marfă

3) Societatea pe Acţiuni Transport Feroviar de Călători.

Potrivit proiectului Ministerul Economiei şi Infrastructurii (MEI) de la Chișinău, urmează ca în termen de o lună de la data intrării în vigoare a hotărârii, va institui o comisie de reorganizare prin separare a CFM, din care vor face parte reprezentanţi ai fondatorului, MEI, Ministerului Finanţelor, Ministerului Justiţiei şi ai întreprinderii supuse reorganizării.

Transmiterea patrimoniului societăţilor pe acţiuni nou constituite se va face conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică. Se prevede că bunurile domeniului public al statului vor fi transmise societăţilor pe acţiuni nou constituite doar cu drept de gestiune economică.

Pentru asigurarea managementului corporativ la cele trei noi societăţi, va fi creată şi societatea pe acţiuni Căile Ferate din Moldova, cu cotă integrală de stat, care va fi învestită cu acest drept. Agenţia Proprietăţii Publice va fi instituţia care va exercita funcţia de deţinător de acţiuni în societăţile pe acţiuni noi-create şi cea care va cesiona societății Căile Ferate din Moldova exercitarea drepturilor de acţionar şi de administrare a proprietăţii de stat în societăţile pe acţiuni Infrastructura Căilor Ferate din Moldova, Transport Feroviar de Marfă, Transport Feroviar de Călători.

Soluţia respectivă nu este o noutate şi a fost prevăzută de Concepția pentru restructurarea sectorului feroviar și a Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) pentru anii 2018-2021, adoptată cu doi ani în urmă de Guvernul Filip, dar pentru care nu s-a iniţiat procedura. În România, SNCFR a fost divizată în 1998.

 

Ultimele Articole