Avertisment AllRail: Subvențiile sunt nocive pentru piața trenurilor de noapte

Întrucât operatorii europeni dau semne că dorvagoane de dormitesc să crească disponibilitatea trenurilor interurbane de peste noapte, Alianța europeană a noilor intrați pe cale ferată, AllRail, cere guvernelor europene să nu subvenționeze direct serviciile – o mișcare despre care se spune că ar pune bazele unei competiții incorecte.

Declarația AllRail vine în contexul în care operatorii naționali analizează posibilitatea reintroducerii sau lansării unor noi servicii „overnight” (de noapte) care, spun ei,  nu ar fi posibile fără subvenții guvernamentale, potrivit International Railway Journal.

Un studiu realizat de Institutul de Politici de Mobilitate (KiM), parte a Ministerului pentru Infrastructură al Olandei, publicat zilele trecute, a concluzionat că există o susținere puternică pentru reintroducerea serviciilor overnight atât în Țările de Jos, cât în alte țări europene. Cu toate acestea, studiul a constatat că succesul ar depinde de condiții de concurență echitabile cu taxe echitabile de acces pe calea ferată și cu alocarea traselor ​​de tren.

Căile Ferate Olandeze (NS) se află în discuție cu ÖBB, care oferă servicii overnight în Austria, Germania și Elveția sub marca Nightjet, în vederea extinderii liniei Innsbruck / Viena – Dusseldorf Nightjet la Amsterdam.

Operatorii discută propunerea cu Ministerul olandez al Infrastructurii, dar spun că va fi necesară o subvenție, deoarece veniturile din vânzarea biletelor de tren nu vor acoperi toate costurile de exploatare.

Guvernul suedez a solicitat, de asemenea, Direcției de infrastructură Trafikverket să investigheze posibilitatea lansării de servicii de noapte în fiecare zi, ceea ce ar permite conexiuni viitoare către mai multe orașe europene. În baza propunerii guvernului, serviciul va fi lansat chiar înainte de a găsi un operator comercial care să-l preia cât mai curând posibil.

AllRail declară că există o cerere dovedită pentru servicii overnight, vizibilă pe piața curselor auto, dar avertizează că există riscul ca Europa să “revină la modelele eșuate din trecut” dacă guvernele vor începe să subvenționeze aceste servicii.

ÖBB dă tonul la cereri de subvenții

“Observăm că principalul operator european de transport pe timp de noapte, ÖBB Nightjet, le-a spus cercetătorilor angajați de către Guvernul olandez că noile trenuri de noapte în și din Olanda vor fi posibile numai cu subvenții ale contribuabililor”, spune AllRail.

“Având în vedere că ÖBB primește deja o subvenție plătită de contribuabili direct pentru trenurile de noapte pe piața internă din Austria, presupunem că impune acest lucru peste tot: în Olanda, Suedia, Danemarca și multe altele. Operatorul feroviar elvețian SBB acum copiază modelul austriac, făcând lobby pentru a-și înființa propriile trenuri de noapte, inclusiv cu subvenții acordate direct”.

AllRail spune că operatori de pe piața liberă, precum RegioJet, Snälltåget și Leo Express, au demonstrat că este posibil să opereze servicii overnight fără o subvenție, dacă ua la schimb o abordare orientată către clienți și pe oferta de produse.

Secretarul general AllRail, Nick Brooks, spune că există alte modalități prin care guvernele ar putea încuraja serviciile overnight, printre care:

  • subvenționarea în schimba taxelor de acces în stații
  • facilitarea emiterii de bilete integrate cu alte legături de trenuri, pentru a asigura un bazin larg de călători
  • oferirea de oportunități de finanțare egale pentru închirierea sau achiziționarea de material rulant.

“În aceste condiții, companiile inovatoare vor veni, aducând o mai bună calitate, prețuri mai mici și schimbare inter-modală; în contradicție cu modelul istoric al subvenției plătite de contribuabili pentru operatorii feroviari dominanți”, spune Brooks.

Operatorul de acces liber Flixtrain are în vedere lansarea trenurilor peste noapte în Olanda, în timp ce operatorul național suedez de transport de pasageri SJ intenționează să investească 12 miliarde de coroane suedeze (aproximativ 1,2 miliarde euro) în parcul său de material rulant în următorii câțiva ani.