joi, februarie 13, 2025
spot_img

Avem o primă contestație la licitația de rame inter-regionale a ARF. În lei sau în euro, aceasta-i întrebarea

Compania Alstom Transport a depus o contestație la licitația de rame inter-regionale a ARF nemulțumită de cerințele autorității contractante privind moneda în care ar urma să se facă plata și să se prezinte oferta. Contestația vine în contextul în care licitația abia a fost reluată după ce prima dată nu a existat nicio ofertă prezentată.

Compania Alstom Transport, potențial participant la licitația de achiziție a 20-40 de rame electrice inter-regionale, în organizarea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a depus joi o contestație la CNSC privind conținutul documentației de licitație.

Contestația a fost depusă la doar 10 zile după reluarea licitației ca urmare a faptului că nu a existat nicio ofertă la precedenta licitație, după cum a explicat aici Club Feroviar.

În contestația depusă, Asltom Transport cere suspendarea procedurii până la soluționarea contestației, modificarea cerinței privind moneda în care se exprimă oferta financiară, precum și modalitatea de plată. De asemenea, Alstom Transport cere recunoașterea valorii în euro pentru tratamentul egal între participanți (spre deosebire de Alstom PESA Polonia care e legată de zlotul polonez, iar Stadler Elveția de francul elvețian).

Conducerea ARF nu a fost disponibilă joi pentru explicații suplimentare.

Contestație la licitația de rame inter-regionale. Care sunt argumentele Alstom Transport 

În documentația de licitație, ARF cere ca oferta să fie exprimată în lei și impune ca plata produselor să se facă tot în lei, în 60 de zile de la primirea facturilor.

Alstom spune în contestație că în numeroase rânduri a explicat ARF importanța impunerii euro ca moneda de plată pentru asigurarea stabilizării operațiunii, obținerea unui preț convenabil și asigurarea egalității între participanți. Alegerea leului ca monedă de plată este rezultatul unei alegeri „discreționare” a autorității contractante, se arată în contestație. Cerința nu se bazează însă pe realitate, căci finanțarea ar urma să se facă prin PNRR, program al Uniunii Europene în care finanțarea vine în euro.

Costurile suportate sunt în euro, iar utilizarea leului va aduce costuri mari de schimb valutar și taxe bancare, spune contestatorul. Apoi, indexarea prețului cu evoluția monedei naționale este iarăși neinspirată, spune Alstom Transport.

Obiecțiile Alstom Transport mai privesc și numărul de uși cerut, precum și viteza maximă cerută de ARF între 160 și 200 de kilometri la oră. Firma cere CNSC să oblige ARF impunerea unei viteze maxime de 200 de kilometri la oră, după cum s-a stabilit în consultările de piață anterioare.

O buna parte din aspectele reclamate de Alstom și-au găsit soluția într-o decizie anterioară a CNSC (privind licitația de trenuri regionale electrice). Acolo, problema monedei a fost din nou ridicată, însă din cauza faptului că Alstom a depus tardiv contestație, aceasta a fost respinsă. Alstom ar fi reclamat la șase luni după publicarea anunțului de licitație moneda în care se va face achiziția. Mai mult, CNSC a reținut la acel moment argumentele ARF, care a afirmat că Guvernul a aprobat valorile achiziției în lei, că este instituție publică românească care își conduce finanțele în lei.

În prima zi a lunii noiembrie, ARF a anunțat sec că nu a primit nicio ofertă la precedenta licitație de rame inter-regionale, fapt pentru care o anulează. „Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția de 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR-2), finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost anulată automat în sistemul de achiziții publice, SICAP, în condițiile în care niciuna din cele 5 companii înscrise nu a depus ofertă.

Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va analiza soluțiile pentru reluarea procedurii întru-un termen cât mai scurt, în vederea încadrării în jaloanele PNRR și menținerea fondurilor alocate sistemului feroviar.”, potrivit anunțului postat la acel moment pe Facebook.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole