sâmbătă, aprilie 13, 2024
spot_img

EXCLUSIV Avarie informatică majoră la CFR SA. Întârzierile trenurilor, la secret

De aproape 72 de ore, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA se confruntă cu o avarie informatică majoră. În țara IT-iștilor, pasagerii trenurilor de stat sau private nu mai pot afla în timp real dacă o anumită cursă are întârziere pe parcurs și sunt nevoiți să sune la Informații CFR, ca în secolul trecut. Conducerea companiei a confirmat existența avariei, însă a refuzat să precizeze din ce cauză s-a produs și când va fi ea remediată.

De mai bine de zece ani, pe site-ul oficial al administratorului infrastructurii feroviare este prezentă rubrica ”Trenul meu”. Până acum trei zile, oricine putea să acceseze această secțiune, să introducă numărul trenului care-l interesa și să obțină date în timp real despre unde se află în momentul respectiv (chiar dacă trecuse fără oprire printr-o anumită stație) și ce întârziere are.

În imaginea alăturată, o captură de site realizată de noi în luna noiembrie a anului trecut, se poate observa că este precizată întârzierea trenului R 5625 Suceava-Putna.

De asemenea, puteai să-ți dai seama cu aproximație unde s-a acumulat întârzierea – dacă vedeai că la Predeal, de exemplu, trenul figurează ”la timp”, iar la Azuga mențiunea era de ”X minute întârziere”, era clar că ceva s-a întâmplat între cele două stații.

Totodată, și pe site-ul infofer.ro, unde poți afla mersul trenurilor pe orice relație și indiferent dacă este vorba de operatorul feroviar de stat SNTFC Călători SA sau de un operator privat, era precizat în dreptul fiecărei curse dacă are sau nu întârziere. O facilitate utilă atât pentru călători, cât și pentru pasionații feroviari, dar și, de ce nu?, pentru noi, jurnaliștii.

Societățile feroviare de stat n-au intrat în secolul 21

Era singura cale de informare pentru publicul larg (nu pentru ceferiști), în condițiile în care sistemul feroviar de stat din România nu are un cont de Twitter (rețea care distribuie informațiile în timp real, nu ca Facebook, care se bazează pe un algoritm) unde să se posteze toate incidentele produse – accidente, deraieri, defectări de locomotive etc. Așa procedează toate administrațiile feroviare serioase din Europa și nu numai.

Și Societatea de Transport București STB SA are un asemenea cont de Twitter (@Clienti_stbsa), pe care postează atunci când a deraiat sau s-a defectat un tramvai, când un autobuz sau troleibuz a fost implicat într-un accident rutier. Ar fi, deci, normal ca și SNTFC CFR SA sau/și CNCF CFR SA să pună la punct un asemenea canal de informare, pentru că toată lumea își dorește transparență, cel puțin la nivel declarativ.

Avarie informatică majoră la CFR SA. Ea persistă de duminică

Revenind, și ultima cale de informare din domeniul feroviar este inactivă începând de duminică. În toate comunicatele de presă ale operatorului feroviar de stat și ale administratorului infrastructurii feroviare pasagerii sunt sfătuiți să acceseze site-ul www.cfr.ro, secțiunea ”Trenul meu”, pentru informații actualizate despre circulația trenurilor.

Avarie informatică majoră la CFRNumai că aceste informații lipsesc cu desăvârșire. Introduci numărul trenului și obții doar informațiile referitoare la orele de plecare și de sosire programate, nu și cele reale. De exemplu, CFR Călători a anunțat luni seara că, din cauza unui deranjament la Ploiești Sud, cauzat de ruperea pantografului unei locomotive, mai multe trenuri au avut întârzieri mari, așa cum a scris Club Feroviar.

În ”Trenul meu”, trenul IR 1730 (cel la care s-a rupt pantograful locomotivei) nu figurează cu nicio întârziere în data de 6 martie 2023, așa cum se poate observa din captura de site alăturată. Situația este identică și în cazul celorlalte trenuri afectate de întreruperea alimentării cu electricitate – IRN 402, IR 1662, R 5009, IR 1576 și lista ar putea continua.

Doar opt stații au camere web la tabelele de plecări/sosiri. În rest, suni la Informații CFR

În atari condiții, omului de rând nu-i rămâne decât să consulte secțiunea ”Camere web/Tabele informare” de pe site-ul CFR SA.

Aici sunt însă tabelele de plecări/sosiri din doar opt mari gări din România (București Nord, Aeroport Henri Coandă, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Timișoara Nord și Iași). Ce te faci însă dacă trenul care te interesează are ca destinație finală Suceava, de exemplu? Sau Mangalia? Atunci trebuie să suni la Informații CFR, ca în secolul trecut, dacă vrei să afli informații despre un anumit tren.

Conducerea CFR SA dă dovadă de lipsă de transparență

Club Feroviar a solicitat oficial, încă de luni, SC Informatică Feroviară SA să precizeze din ce cauză au apărut aceste probleme și când vor fi ele remediate.

Răspunsul a sosit marți după amiază, însă fără a lămuri niciunul dintre aspectele solicitate. Iată integral răspunsul primit la solicitarea noastră:

”Urmare adresei dumneavoastră transmisă în format electronic Serviciului Comunicare Mass-Media, prin care solicitați informații despre aplicația Trenul meu, vă comunicăm: Serviciile oferite prin aplicatia <Trenul Meu> sunt indisponibile din data de 05.03.2023, însă vă asigurăm că, împreună cu SC Informatica Feroviară, vom întrepinde demersurile necesare pentru remedierea tehnică a aplicației, iar serviciile respective să fie restabilite în cel mai scurt timp”.

Nimic despre cauze și niciun termen asumat pentru revenirea la normal. Potrivit informațiilor neoficiale obținute de Club Feroviar, problema nu ar fi la SC Informatică Feroviară SA, ci chiar la compania mamă CNCF CFR SA (prima este filială a celei de-a doua).

Director general adjunct Tehnic al CNCF CFR SA este Aurelian Oneci, de la data de 1 februarie 2023, când a preluat atribuțiile de la Petru Ceșa, care a revenit ca director al Sucursalei Regionale Cluj a companiei de infrastructură, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole