vineri, august 30, 2024
spot_img

Avansul șantierelor feroviare în iulie. Promisiunea lui Grindeanu, la ”discutate și uitate”

Club Feroviar vă prezintă, ca de fiecare dată când apar informații noi, avansul șantierelor feroviare pentru modernizarea infrastructurii. După un iunie dezastruos, urmează un iulie catastrofal de-a dreptul. În aceste condiții, promisiunea făcută de ministrul Sorin Grindeanu la începutul lunii iunie devine din ce în ce mai utopică. Cu alte cuvinte, vorba fostului premier Mihai Tudose, coleg de partid cu ministrul Transporturilor, va trece la ”discutate și uitate”. În ceea ce privește lucrările de modernizare, sunt și mici excepții, pe care le vom grupa în topul celor trei șantiere care au avansat cel mai mult.

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a publicat pe site-ul propriu Stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile. Pe baza acestor date, publicația noastră a realizat o comparație cu cele aferente lunii iunie (pe care le-am publicat AICI) și am calculat diferența în ceea ce privește stadiul fizic al lucrărilor.

Avansul șantierelor feroviare în luna iulie

Toate datele le puteți consulta în tabelul de mai jos, urmând ca la final să tragem concluziile: 

Tronson Km Antreprenor Stadiu fizic Avans iulie 2024/iunie 2024 (puncte procentuale)
Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara-Coșlariu 91,58 Asocierea Alstom Transport SA –Alcatel Lucent Romania SRL – SC PAS 97 Impex SRL 99,30% 0
Km 614-Bârzava 41,91 Asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL 94,85% 0,60
Bârzava-Ilteu 36,04 Asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL 91,25% 0,40
Ilteu-Gurasada 22,34 Asocierea Aktor SA, Alstom Transport SA și Arcada Company SA denumită ”Asocierea RailWorks” 72,04% 0,54
Gurasada-Simeria 40,88 Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA 86,20% 0,70
Subsecţiunea 1. Braşov-Apaţa

Subsecțiunea 3. Caţa-Sighişoara

84 Asocierea Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 SRL, denumită Asocierea RailWorks 30,90% 0,37
Subsecțiunea 2. Apața-Cața 28 Asocierea RailWorks – Aktor SA (lider asociere), Alstom Transport SA și Arcada Company SA 34,50% 0
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana 12,86 PORR Construct SRL 99,90% 0,3
Lucrări în stațiile CF Fetești și Ciulnița 2,438

km Fetești

2,430 km

Ciulnița

Asocierea SC Arcada Company SA și SC ISPCF SA 56,50% 0,5
Lot 1 Caransebeș-Lugoj 39,56 Asocierea Rail Works, lider SC Alstom Transport SA 0,00% 0
Lot 2 Lugoj-Timișoara Est 53,91 FCC Construccion S.A. 6,95% 2,45
Lot 3 Timișoara Est-Ronaț Triaj Gr.D 13,86 Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA

– Timișoara – Arad Lot 3

1,10% 0,10
Lot 4 Ronaț Triaj D-Arad 54,86 Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA

– Timișoara – Arad Lot 4

1,20% 0,30
Lot 1 Cluj Napoca-Aghireş 30,41 Asocierea Alstom Transport (lider) și Arcada Company S.A., denumită

Asocierea Railworks

11% 3
Lot 2 Aghireş-Poieni 36,53 Asocierea Alstom Transport și Arcada Company S.A. (lider), denumită

Asocierea Railworks

17% 2
Lot 3 Poieni-Aleșd 52,74 Asocierea FCC Construccion (lider)- Gülermak Agir

Sanayi Inșaat Ve Taahhüt A.Ș.- CNN Altyapi Yatirimlari

Ve Inșaat Anonim ȘIRKETI, denumită Asocierea FCC

Construccion-Gülermak CCN lot 3

2,50% 0,86
Lot 4 Aleșd-Frontieră Ungaria 46,74 Asocierea WEBUILD SPA – Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. – SALCEF

S.p.A, denumită Asocierea Webuild SPA-Impresa Pizzarotti & C SPA

– Salcef SPA- Cluj Napoca-Episcopia Bihor Lot 4

5% 2

 

Grindeanu promitea că în acest an vom circula cu 160 km/oră pe Sighișoara-Curtici

La începutul lunii iunie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, promitea că în acest an vom circula cu 160 km/oră pe calea ferată de la Sighișoara la Curtici.

Încă de atunci am atras atenția că promisiunea este nerealizabilă, însă se vede treaba că am fost chiar optimiști. Scriam atunci că pe trei dintre cele patru tronsoane pe care se lucrează între Sighișoara și Curtici sunt șanse mari ca șantierele să fie finalizate în 2024. Era vorba de tronsoanele Km 614-Bârzava, Bârzava-Ilteu și ERTMS pe tronsonul Sighișoara-Coșlariu. În momentul de față, stadiile fizice sunt de 94,85%, 91,25%, respectiv 99,30%. Cifre mari, ce-i drept, dar care nu s-au majorat în ultimele două luni decât cu maximum două puncte procentuale, cumulat pentru fiecare.

În aceste condiții, ne îndoim că vor fi gata și aceste tronsoane până pe 31 decembrie. Cu avansuri de genul 0,4 puncte procentuale pe lună niciun tronson nu are șanse să fie gata la la finele anului. Doar dacă în lunile viitoare se întâmplă vreo minune. Cât despre tronsonul Ilteu-Gurasada scriam încă din iunie că el nu are cum să fie finalizat până la încheierea anului.

Lucrările avansează ”cu talent” pe unele șantiere noi

avansul șantierelor feroviareDacă pe șantierele începute chiar și acum 10 ani lucrările mai mult stagnează decât avansează, așa cum am arătat mai sus, sunt semne bune pe unele tronsoane la care lucrările au început de curând.

Este vorba de câteva tronsoane care fac parte din proiectele mai ample de Electrificare și modernizare Cluj Napoca-Oradea-Frontieră și Modernizarea liniei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad. Pe acestea le vom regăsi în Topul constructorilor harnici din luna iulie 2024.



Pe tronsonul Vidra-Comana se mai fac lucrări adiacente

avansul șantiereleor feroviare trenuri de călători București-Giurgiu Lucrările la calea ferată București-GiurgiuLăsăm Ardealul și ne mutăm în Muntenia. În tabel figurează că proiectul Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana este la un stadiu fizic al lucrărilor de 99,90%. De fapt, între timp el a fost finalizat, iar de la 1 iunie au circulat primele trenuri cu călători. Lucrările au fost realizate de Porr Construct.

La acest proiect mai sunt de făcut lucrări conexe, cum ar fi amenajarea albiei râului Argeș în zona supratraversată de podul nou de la Grădiștea. Acestea nu au însă implicații în circulația feroviară.



TOP 3 șantiere performante în luna iulie

Analizând datele prezentate în tabelul de mai sus, se poate vedea cu ochiul liber că pe majoritatea tronsoanelor avansul șantierelor feroviare în iulie 2024 față de iunie a fost zero sau, în cazurile mai fericite, subunitar.

Totuși, pe trei șantiere noi, așa cum am arătat, lucrările s-au mai mișcat cât de cât, drept pentru care le vom grupa, ca de obicei, în topul celor mai harnici constructori feroviari:

  1. Cluj Napoca-Aghireș, cu un avans de 3 puncte procentuale față de luna iunie. Antreprenor este Asocierea Alstom Transport (lider) – Arcada Company, denumită Asocierea Railworks.
  2. Lugoj-Timișoara Est, cu un plus de 2,45 puncte procentuale. Constructor este FCC Construccion.
  3. Acest loc este împărțit de două tronsoane pe care se constată un avans de 2 puncte procentuale. Primul este Aleșd-Frontieră, unde constructor este Asocierea Webuild SPA – Impresa Pizzarotti & C.S.p.A. – SALCEF S.p.A, denumită Asocierea Webuild SPA-Impresa Pizzarotti & C SPA- Salcef SPA- Cluj Napoca-Episcopia Bihor Lot 4, iar cele de-al doilea este Agireș-Poieni, unde antreprenor este Asocierea Alstom Transport (lider), Aktor și Arcada Company S.A., denumită Asocierea Railworks.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole