Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, avertizează că România nu va obține bani de la Bruxelles pentru autostrăzi prin PNRR, dar pentru cale ferată, da.
El a declarat că există diferenţe mari între termenii în care s-a discutat la Bruxelles Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi felul în care acesta a fost prezentat în România.
”Pot să vă spun că există o diferenţă destul de mare între ce s-a discutat la Bucureşti despre acest plan şi ce s-a discutat la Bruxelles despre acest plan şi am avantajul de a fi ştiut ambele planuri”, a declarat Cristian Ghinea la Digi 24, preluat de News.ro, referindu-se la modul în care ar urma să fie cheltuite cele 30 miliarde de euro alocate României prin PNRR.
Fostul eurodeputat a explicat că planul autorităţilor la nivel european a fost acela de a „reseta” modul în care statul intervine pentru atenuarea efectelor în economie ale crizei sanitare, iar pe acest fond s-a decis creşterea intervenţiei statelor în economie şi în dezvoltare, punându-se accent pe investiţii în energia verde şi pe digitalizare, precum şi pe reforme structurale în sisteme precum cel de pensii sau cel social.
Fără bani pentru autostrăzi prin PNRR. ”CFR-ul e verde”
”Nu putem să spunem: Da, domnule, Uniunea Europeană a decis că minimum 37% merge pe energia verde, pe tranziţia verde şi minimum 20% merge pe digital. Din păcate, nu o spun ca să critic, o spun factual: planul existent acum nu respectă aceste două praguri. Pot accepta argumentul că nu era decizia finală pe Regulament. Avem acest argument”, a adăugat ministrul.
Întrebat dacă există şansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles aşa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ. ”În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste… Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce aţi pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat”, a răspuns ministrul.
El a explicat că, spre exemplu, alocarea de bani din aceste fonduri pentru autostrăzi nu intră în fondurile pentru energie verde, în timp ce transportul pe calea ferată, da. ”Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde. (…) Nu poţi să te baţi pentru toate, trebuie să-ţi alegi bătăliile. (…) Ce spun acum este că ne vom bate şi, cu ajutorul preşedintelui Iohannis în Consiliu, şi cu ajutorul lui Dacian Cioloş în Parlamentul European şi al co-raportorilor care vor rămâne co-raportori, vor face evaluările anuale pe PNRR, pentru subiectul infrastructură. Însă pe celelalte domenii nu o să rămână. (…) Trebuie să fie mai multă tranziţie verde”, a adăugat ministrul.