În sistemul feroviar privat din România și-a făcut intrarea o persoană care în ultimii 20 de ani a lucrat numai la stat și doar în domeniul rutier, fără a avea nicio legătură cu transportul pe șină. Este vorba de Narcis Ștefan Neaga, care în decembrie 2015 a fost demis de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Dan Marian Costescu, din funcția de director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), după ce cu un an mai devreme inaugurase pe repede-nainte autostrada Cunța-Săliște împreună cu Victor Ponta și Ioan Rus, tronson care apoi a trebuit demolat.
O știre din presa locală referitoare la semnarea contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara, cu extensie Voiteni-Stamora Moravița, care are loc miercuri, 12 ianuarie 2022, pe care a preluat-o și Club Feroviar, conținea o informație în premieră. Printre reprezentanții companiei Metroul SA cu care se va semna contractul pentru SF figurează și Narcis Ștefan Neaga, cu titulatura de ”director”.
CITEȘTE AICI CV-ul lui Narcis Neaga
Narcis Neaga: „Nu am resimțit în niciun fel schimbarea”
Contactat de Club Feroviar, Narcis Neaga a confirmat faptul că lucrează la Metroul SA, însă a precizat că nu este director. ”De aproximativ un an sunt consilier al directorului general”, a spus el.
Întrebat cum i s-a părut trecerea în sectorul privat după ce vreme de 20 de ani a lucrat doar la stat, fostul director al CNADNR a răspuns: „Metroul SA este o firmă care merită să fie nominalizată ca fiind foarte serioasă. E aceeași rigoare, aceeași deschidere, așa că nu am resimțit în niciun fel schimbarea”. Narcis Neaga a refuzat însă să spună dacă își asumă vreo vină în ceea ce s-a întâmplat cu tronsonul de autostradă Cunța-Săliște, motivând că nu are timp.
Autostrada Cunța-Săliște a trebuit să fie demolată după inaugurarea electorală cu Victor Ponta și Ioan Rus
Pe 14 noiembrie 2014, cu doar două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, premierul Victor Ponta, candidat la Cotroceni, participa la o inaugurare festivistă, alături de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, și de șeful CNADNR, Narcis Neaga, a 22 de kilometri de autostradă.
Tronsonul în cauză, în lungime de 22 de kilometri, a fost realizat de către constructorul italian Salini Impregilo. Ulterior, o porţiune de 200 de metri din drumul de viteză a fost demolată şi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, din cauza unor probleme la fundaţie cauzate de infiltraţii. Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat o serie de nereguli privind proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu şi a sesizat organele statului, suspectând fapte penale. Apoi, presa a prezentat un raport al constructorului italian potrivit căruia CNANDR ar fi forţat constructorii lotului trei al autostrăzii Orăştie-Sibiu să deschidă autostrada înaintea alegerilor prezidenţiale. Pe fir au intrat și procurorii DNA, care însă, pe 2 martie 2018, au decis clasarea dosarului de abuz în serviciu, pe motiv că faptele nu sunt prevăzute în legea penală.
Demis de Dan Marian Costescu, ”recuperat” de Lucian Șova, demis din nou de Răzvan Cuc
Pe 8 decembrie 2015, Narcis Neaga a fost demis din funcție de către Dan Costescu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, în urma neregulilor de pe autostrada Sibiu-Orăştie. În locul său a fost numit Cătălin Homor, până atunci director general interimar al Metrorex.
Trei ani mai târziu, în mai 2018, în mandatul de ministru al Transporturilor al lui Lucian Șova (PSD), Narcis Neaga a fost însă reinstalat șef la compania de drumuri, redenumită între timp Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Apoi, în iulie 2019 el a fost din nou demis de la cârma companiei, de această dată de către ministrul Răzvan Cuc, la solicitarea premierului Viorica Dăncilă.