Schimbarea modalității prin care se acordă autorizațiile CFR gratuite a iscat din nou contre între reprezentanții operatorilor privați de transport feroviar de călători și cei ai Ministerului Transporturilor. Încă sunt multe neclarități și multe nemulțumiri. Singurul lucru cert este că toți angajații feroviari vor putea circula gratuit cu toate trenurile, fie ele de stat sau private.
La sediul ministerului a fost organizată miercuri o dezbatere publică pe tema unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului prin care se propune modificarea mai multor acte normative în domeniul transportului feroviar. Printre acestea, și modul în care vor fi acordate autorizațiile CFR gratuite, fapt ce a iscat scandal, așa cum a mai scris Club Feroviar.
La prezidiul dezbaterii s-au aflat Laurențiu Voicu, directorul Direcției Comunicare, relația cu patronatele, sindicatele și organizațiile neguvernamentale din cadrul ministerului, Dragoș Anoaica, directorul Direcției de Transport Feroviar, și Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară. În sală, reprezentanți ai CFR Călători, ai operatorilor privați și ai sindicatelor de la calea ferată.
Pe acest subiect, primul care a luat cuvântul a fost Daniel Opran, șeful Serviciului legitimații de călătorie din cadrul SNTFC CFR Călători. El a arătat că în legislația în vigoare în momentul de față există foarte multe neconcordanțe care ar putea crea probleme de interpretare și că Ordonanța 112 din 1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu şi în interes personal pe căile ferate române ar trebui înlocuită cu un alt act normativ, nu modificată. Responsabilul operatorului feroviar de stat a precizat că a transmis în scris mai multe observații asupra proiectului de Ordonanță aflat în dezbatere.
Buget insuficient pentru autorizațiile CFR gratuite
A intervenit reprezentantul Interregional Călători, Mihai Tămâian, care a criticat faptul că prin proiectul de act normativ se introduce o modalitate foarte netransparentă de repartizare a autorizațiilor către operatorii privați.
”În altă ordine de idei, adăugăm beneficiari la un buget deja insuficient (cel pentru gratuități și facilități de călătorie – n.red.). Este foarte importantă realizarea unui studiu amănunțit asupra impactului bugetar”, a mai spus el.
Părerea sindicaliștilor
Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a subliniat necesitatea ca aceste autorizații CFR să nu mai fie impozabile.
El a fost completat de Florea Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier: ”Suntem feroviari, avem dreptul prin Legea 195 (Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar – n.red.) să circulăm pe calea ferată. Nu vreau să mă mai duc la gară și să nu mă pot urca în tren, indiferent dacă e de stat sau privat. Trebuie o scutire de taxe și impozite a acestor facilități”.
Ștefan Roșeanu spune că se vor face ajustări
Ștefan Roșeanu a luat apărarea proiectului de act normativ (pe care, de altfel, el l-a inițiat, în ceea ce privește partea referitoare la autorizații), dar a recunoscut că metodologia mai trebuie ajustată, astfel încât ea să devină extrem de transparentă.
Astfel, în primul an, autorizațiile vor fi distribuite operatorilor privați în funcție de indicatorul tren-kilometru realizat, iar OTF trebuie să facă scanarea codului QR al acestora. În ceea ce privește bugetul alocat facilităților și gratuităților de călătorie, problema ridicată de reprezentantul Interregional Călători, Ștefan Roșeanu a spus că acest lucru s-ar putea rezolva la rectificarea bugetară, odată ce Ordonanța va fi în vigoare.
O altă problemă care apare în ceea ce privește proiectul de act normativ este aceea că decontarea autorizațiilor se va face de către Ministerul Transporturilor, nemaifiind inclusă în bugetul CFR Călători, ca acum. ”Fiind vorba de o facilitate, ea se plătește de la bugetul statului, nu din bugetul CFR Călători”, a spus Ștefan Roșeanu.
Răspunzând la o întrebare a reporterului Club Feroviar, șeful ARF a precizat că autorizațiile vor fi recunoscute la toate trenurile de călători din România. Concret, un angajat al CFR Călători va putea să circule gratuit inclusiv cu trenurile operatorilor privați și viceversa.
În final, un alt reprezentant al operatorilor privați prezent la dezbatere a mai ridicat o problemă: Conform Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, trebuie emise autorizații de călătorie pentru toți angajații, însă nu se știe dacă toți le vor folosi. Utilizate sau nu, ele trebuie suportate din bugetul operatorului. ”Ne vom trezi că plătim două milioane de lei, de exemplu, dar s-ar putea să primesc înapoi doar 500.000”, a spus el.
Ajutor de stat mascat pentru CFR Călători
Club Feroviar a arătat recent că trecerea de la CFR Călători la Ministerul Transporturilor a sumelor reprezentând contravaloarea autorizațiilor gratuite reprezintă, de fapt, un ajutor de stat mascat pentru operatorul feroviar de stat.
Făcând un calcul grosier, pentru cei peste 12.000 de salariați ai SNTFC CFR Călători, contravaloarea autorizațiilor de călătorie depășește 50 de milioane de lei doar pentru anul în curs, adică peste 10% din sumele și așa insuficiente alocate de ARF pentru plata deconturilor tuturor facilităților de călătorie cuprinse în Contractul de Servicii Publice – elevi, studenți, pensionari, revoluționari, veterani de război, persoane cu dizabilități.