miercuri, aprilie 17, 2024
spot_img

CFR Călători a trimis vagoane la reparații la uzina care a sechestrat deja șase Desiro

Conducerea CFR Călători a trimis redacției Club Feroviar o replică la articolul publicat de noi ieri prin care reaminteam faptul că șase automotoare ale operatorului feroviar de stat sunt sechestrate de patru ani la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Ceea ce nu spun oficialii CFR Călători este faptul că au la aceeași uzină mai multe vagoane la reparații.

UPDATE. Club Feroviar cere scuze, pe această cale, pentru forma inițială a acestui articol, în care spunea că CFR Călători a trimis alte automotoare Desiro la reparații la Remarul 16 Februarie. De fapt, operatorul feroviar de stat a trimis la reparații un lot de vagoane la societatea care sechestrase deja șase automotoare Siemens Desiro. În rest, toate celelalte aspecte pe care le-am prezentat în articolul inițial rămân valabile.

Pentru a ne demonstra buna credință, vom publica integral replica CFR Călători, după care vom face observațiile noastre. Iată replica trimisă de conducerea operatorului feroviar de stat:

„Referitor la articolul Cinci automotoare Desiro defecte la Timișoara, alte șase sechestrate la Cluj-Napoca  postat în data de 17 octombrie  2022 pe site-ul Club Feroviar, pentru o corectă informare a opiniei publice, facem următoarele precizări, pe care vă rugăm să le publicați ca drept la replică:

În baza contractului încheiat de SNTFC CFR Călători cu SC Remarul 16 Februarie SA, au fost trimise la reparații 12 automotoare Siemens Desiro, din care au fost reparate efectiv 6 automotoare. La restul de 6 automotoare nu au fost finalizate serviciile de reparații în termenul de valabilitate contractual, iar în acest  moment ele se află la SC Remarul 16 Februarie SA.

Pentru recuperarea celor 6 automotoare nefinalizate, SNTFC CFR Călători a notificat SC Remarul 16 Februarie SA, pentru restituirea automotoarelor. Ulterior, SNTFC CFR Călători a  acționat în instanță SC Remarul 16 Februarie SA. În prezent, procesul este în derulare pe rolul Tribunalului București, cu termen de judecată la data de 07 noiembrie 2022. Prin intermediul cererii de chemare în judecată, CFR Călători a solicitat obligarea SC Remarul 16 Februarie SA la plata penalităților ca urmare a executării cu întârziere a obligațiilor din Contractul Nr. 46/2019 și restituirea celor 6 automotoare în forma în care au fost introduse în unitatea reparatoare.

SNTFC CFR Călători S.A., pentru respectarea prevederilor Normativului Feroviar în vigoare şi pentru asigurarea parcului de automotoare Desiro necesar programului trenurilor de călători, a demarat încă din luna august 2021, procedurile de achiziţie a serviciilor de reparaţii planificate tip R7 – revizie capitală şi a serviciilor de reparaţii planificate tip R9 – revizie capitală din luna octombrie 2021. Aceste proceduri de achiziţie au fost prelungite având în vedere că au fost utilizate căile de atac prin depunerea de contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (C.N.S.C.), precum şi plângeri la Curtea de Apel Bucureşti. După soluţionarea contestaţiilor şi a plângerilor depuse, procedurile au fost atribuite către doi operatori economici de pe piaţa de profil din România.

Urmare atribuirii acestor proceduri de achiziţie în luna aprilie 2022 au fost perfectate pentru serviciile de tip R7 – revizie capitală, acordul cadru şi primul contract subsecvent în baza căruia au fost introduse în perioada 21 aprilie – 02 iunie 2022 în uzina reparatoare o cantitate de 20 grupuri power-pack pentru 10 automotoare Desiro. În luna august 2022 au fost perfectate pentru serviciile de tip R9, revizie capitală, acordul cadru şi primul contract subsecvent în baza căruia au fost introduse în perioada 13 septembrie – 5 octombrie 2022 în uzina reparatoare 5 automotoare Desiro. Până în prezent cele două uzine reparatoare nu au finalizat serviciile de reparaţii pentru niciun automotor Desiro”.

Precizările Club Feroviar. Sindromul Stockholm: au fost trimise vagoane la reparații la Remarul 16 Februarie

Și tot pentru ”o corectă informare a opiniei publice”, pentru a-i parafraza pe oficialii operatorului feroviar de stat, în continuare facem și noi câteva precizări, după cum urmează:

  • În cazul celor șase automotoare reținute de patru ani în curtea Remarul 16 Februarie, conducerea CFR Călători (oricare ar fi fost ea în această perioadă) nu a făcut plângere PENALĂ, ci a ales varianta unui PROCES CIVIL. Plângerea penală se impunea, în condițiile în care bunuri ale statului român (automotoarele în speță) sunt sechestrate de o firmă privată. Cu alte cuvinte, responsabilii CFR Călători ar fi trebuit pur și simplu să sune la 112 și să cheme mascații, pentru a recupera bunurile mobile ale statului.
  • CFR Călători nu a acordat certficiat constatator negativ societății Remarul 16 Februarie în urma acestei sechestrări. Dacă ar fi primit un astfel de certificat, nu ar mai fi putut participa la licitațiile operatorului feroviar de stat.
  • În consecință, Remarul 16 Februarie a participat la licitație și a câștigat repararea unui lot de vagoane. Club Feroviar a relatat în primăvară această situație scandaloasă.
  • Contestațiilela atribuire nu au fost făcute de CFR Călători, care făcuse atribuirea, ci de Electroputere VFU Pașcani, invocând, printre altele, tocmai neregulile din trecut, recte sechestarea celor șase automotoare, așa cum a scris Club Feroviar.
  • Problema sechestrării celor șase automotoare în curtea uzinei reparatoare din Cluj-Napoca nu este o invenție a Club Feroviar, cum lasă să se înțeleagă oficialii CFR Călători. Situația a fost semnalată inclusiv într-un raport al Corpului de Control al prim-ministrului în aprilie 2020. Raportul poate fi consultat AICI.
  • În aceste condiții, cei care conduc operatorul feroviar de stat par să sufere de sindromul Stockholm (”Sindromul Stockholm descrie comportamentul unei victime răpite sau captive care, în timp, începe să își simpatizeze răpitorul. (…) Victima devine hiper-vigilentă în privința nevoilor răpitorului și neștiutoare în privința propriilor nevoi. Separarea de răpitor devine tot mai grea pentru victimă, întrucât ar pierde singura relație pozitivă formată – cea cu răpitorul”. Așa apare pe Wikipedia definiția Sindromului Stockholm).

În final, fără nicio legătură cu subiectul de față, amintim faptul că relația de colaborare a eurodeputatului Rareș Bogdan, primvicepreședinte al PNL, cu omul de afaceri Călin Mitică, patronul Remarul 16 Februarie, este de notorietate. Iar actualul șef al CFR Călători, Traian Preoteasa, a fost propulsat în această funcție de către Partidul Național Liberal. Așa cum s-a întâmplat și cu un alt ocupant al funcției supreme la CFR Călători (tot în perioada când automotoarele erau sechestrate la Cluj-Napoca), Dan Marian Costescu.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole