VIDEO De azi circulă autobuzele pe linia de tramvai. Primele probleme în trafic

1 iulie 2020

Începând de miercuri, la București au început să circule autobuzele pe linia de tramvai, noua ”revoluție în trafic” a primarului general Gabriela Firea. Așa cum a anticipat Club Feroviar încă de anul trecut, când a fost lansată pentru prima oară ideea, au apărut și problemele în trafic. În dreptul refugiilor, nu pot încăpea simultan un autobuz și un tramvai, unul pe un sens și celălalt pe sensul opus.

Adrian Bărbulescu

autobuzele pe linia de tramvai

În Monitorul Ofical din data de 6 aprilie 2020, numărul 287, a fost publicată legea Legea nr. 43/2020 privind aprobarea O.G. nr. 11/2019, pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Gabriela Firea a cerut de anul trecut să circule autobuzele pe linia de tramvai

Practic, actul normativ aprobat de Parlamentul României permite circulația autobuzelor pe linia de tramvai, idee promovată încă de anul trecut de primarul general Gabriela Firea. La vremea respectivă, Asociația Pro Infrastructura a reacţionat la amendamentul ca linia de tramvai să fie bandă unică şi pentru autobuze. “Este o prostie. Din punct de vedere tehnic este o discuţie mai lungă, dar sunt foarte multe linii de tramvai care nu au gabarit pentru aşa ceva, adică două autobuze nu pot să circule unul pe lângă altul. Acesta e un lucru. Apoi, inclusiv legislativ trebuie să se schimbe diverse, dar aceasta este o chestiune care se poate face relativ uşor. Prima nu se poate face relativ uşor. Un alt lucru, sunt multe linii de tramvai, linia 41 de exemplu, care nu are traversele betonate, adică nu poate să circule autobuzul pe acolo pur şi simplu. În esenţă este o prostie (n.r. această iniţiativă), iar din punct de vedere tehnic este foarte complicat şi imposibil de făcut în anumite zone. E şi periculos”, spunea Ionuţ Ciurea, directorul Asociaţiei Pro Infrastructura.

A încercat și Sorin Oprescu. N-a reușit

Și Club Feroviar a arătat că ideea nu este fezabilă și că acest lucru a fost încercat, fără succes, și de fostul primar general Sorin Oprescu.

Pe 15 iunie 2013 începeau lucrările de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon din estul Bucureștiului, un proiect de aproximativ 70 milioane de euro pe care și-l adjudecase, prin licitație, consorţiul alcătuit din firmele Tehnologica Radion, TIAB şi Via Proiect. Ulterior, după ce Tehnologica Radion a intrat în insolvență, lucrările au fost preluate de TIAB din 2014.

Șoseaua Iancului trebuia să fie reabilitată pe o lungime de 1,25 km (între Şoseaua Mihai Bravu și Bulevardul Pierre de Coubertin). Lucrările au constat în refacerea carosabilului și a trotuarelor (inclusiv amenajări speciale pentru persoanele cu dizabilități), amenajarea părcărilor și a sistemului de evacuare a apelor pluviale. Linia de tramvai a fost modernizată pe o lungime de 2,817 km.

”Linia de tramvai va fi înăltață și va fi utilizată și de autobuze și de mașinile de intervenție 112. Tramvaiele și autobuzele vor avea stații comune până la intersecția cu Șoseaua Pantelimon”, se preciza în prezentarea oficială a proiectului în ceea ce privește Șoseaua Iancului.

Trei ani mai târziu, atunci când au făcut probele pe calea de rulare de pe Şoseaua Iancului, reprezentanţii RATB (predecesoarea actualei STB) au constatat că pe liniile de tramvai nu vor putea circula şi autobuzele, aşa cum prevedea proiectul iniţial. Și asta pentru că pe calea de rulare a tramvaielor nu puteau trece două autobuze unul pe lângă altul: pur și simplu nu încăpea fără a se freca unul de altul.

Autobuzele pe linia de tramvai au provocat întârzieri pe Șoseaua Mihai Bravu

Acum, au început să circule autobuzele pe linia de tramvai, după ce STB a făcut probe o lună de zile. Este vorba de autobuzele liniilor 135, pe Mihai Bravu, între Calea Vitan și Piața Iancului, 330, de la Dristor până la Piața Iancului, și 182, pe Ștefan cel Mare – Nicolae Titulescu, între Dorobanți și Banu Manta.

Și au apărut și primele probleme. Acolo unde refugiile sunt față în față, nu pot încăpea simultan un autobuz și un tramvai, unul pe un sens și celălalt pe sensul opus.

După cum se poate vedea în filmarea alăturată, tramvaiul trebuie să aștepte aproape 30 de secunde înaintea refugiului de la intersecția Șoseaua Mihai Bravu-Calea Dudești, pentru a pleca autobuzul din stație.

În etapa a doua, traseul autobuzului 330, pe linia de tramvai, se va prelungi şi va circula pe Şoseaua Mihai Bravu, şi pe tronsonul cuprins între Gheorghe Petraşcu şi Calea Dorobanţi. Tot în această etapă, autobuzele liniei R439 vor circula pe linia tramvaielor 1 şi 10, pe Şoseaua Olteniţei, pe tronsonul cuprins între Piaţa Sudului şi Romprim.

Ulterior, în etapa a treia, se are în vedere introducerea circulaţiei autobuzelor de pe liniile 101,143, 682 si R409 pe calea de rulare a tramvaiului 21 de pe Şoseaua Colentina, pe tronsonul cuprins între Bucur Obor şi Şoseaua Fundeni.

Se defectează autobuzul, demontezi gardul

Ce-i drept, gardurile au fost montate la o distanță mai mare decât ar fi fost necesară pentru a încăpea două tramvaie, însă refugiul este amplasat chiar lângă linii. Dacă în proiectul inițial de modernizare a căii de rulare ar fi fost luată în calcul posibilitatea ca pe aici să circule și autobuze, ar fi trebuit ca distanța între linii să fie mai mare.

Vor mai apărea probleme atunci când se defectează un tramvai sau un autobuz. Alexandru-Hazem Kansou, directorul general STB, a declarat însă la Știrile Pro TV că există soluție: “Când rămâne un tramvai defect, cu serviciile noastre îl putem depăși, dar acestea sunt cazuri extreme. Daca rămâne un autobuz defect, am discutat să putem reloca acele garduri împrejmuitoare să-l ridice de acolo. Vom ajunge în 15 minute”.

Deci, de fiecare dată când se defectează un autobuz trebuie scos gardul.

Gabriela Firea se declară mulțumită

Primarul general Gabriela Firea a prezentat miercuri noul proiect chiar dintr-un autobuz care circula pe linia de tramvai.

”Asistăm, astăzi, la opremieră naţională, inaugurarea culoarului unic, banda unică, cum i se mai spune, pentru transportul în comun în capitala ţării şi anume, începând de azi dimineaţă, autobuzele pot să circule direct pe culoarul unic realizat de linia de tramvai preexistent deja. Este un proiect la care lucrăm de doi ani de zile pentru că acest lucru nu a fost posibil până acum deoarece au fost necesare modificări pe care noi le-am propus la textul Codului Rutier, iată, acum în vigoare. Practic, în acest moment, autobuzele pot circula fără niciun fel de problemă pe linia de tramvai. Ne dorim ca într-o perioadă foarte scurtă toată linia de tramvai să fie folosită şi pentru autobuze. Demarăm astăzi începutul acestui proiect, deci prima fază, şi anume inelul central al municipiului Bucureşti în care autobuzele merg mai bine, mai comod, iar călătorii ajung mai repede la destinaţie cu 30%, au calculat colegii, pentru că de câteva zile se fac atât reparaţiile necesare, amenajările şi desigur foarte multe teste astfel încât să nu existe pericol de accidentare”, a declarat Firea.

Soluție inspirată de pe malurile Bosforului

Gabriela Firea spunea că ”în întreaga Europă este permis ca autobuzul să poată să circule legal pe linia de tramvai”. Lucrurile nu stau chiar așa. În general, rețelele de tramvai din Uniunea Europeană au fost construite în așa fel încât pe calea de rulare să circule doar tramvaie, fiind separate de traficul rutier.

Un posibil exemplu ar fi liniile de metrobus din Istanbul, construite în perioada în care rețeaua de metrou și de tramvaie din orașul de pe malurile Bosforului era foarte redusă ca lungime și era nevoie de un mijloc de transport în comun care să nu fie blocat în trafic.

Concret, este vorba de benzile mediane de pe autostradă (drum expres) pe care nu circulă decât autobuze, pe partea stângă, pentru că peroanele din stații (refugiile) sunt pe mijloc. A fost o soluție ”economică” atunci când a fost implementată, pentru că nu a necesitat investiții în șine, iar faptul că autobuzele sunt mult mai ieftine decât tramvaiele nu este un secret pentru nimeni.