Gabriela Firea anunță că vor circula autobuze pe linia de tramvai. A mai încercat și Sorin Oprescu

21 iunie 2020

Primarul general Gabriela Firea a anunțat duminică după-amiază că s-au încheiat toate procedurile și că vor putea circula autobuze pe linia de tramvai. Acest lucru a mai fost încercat și de predecesorul ei Sorin Oprescu, fără succes însă. Odată aplicată, măsura ar putea muta ambuteiajele de pe partea carosabilă pe linia de tramvai.

Adrian Bărbulescu

autobuze pe linia de tramvai investiții în linii de tramvai STB după 15 mai reorganizarea companiilor municipale mai puține tramvaie în București Gabriela Firea și Traian Băsescu Firea îi dă replica lui Ludovic Orban transport public gratuit licitația pentru tramvaie tramvaie turcești la București

Gabriela Firea a declarat că toate stațiile de tramvai și autobuz vor intra în proces de înnoire, iar măsura va ajuta mult traficul din București.

”Curățenie și dezinfecție în mijloacele de transport în comun. Se face în fiecare zi, dar, în weekend, cu atât mai mult. Investițiile în transportul public se văd cu ochiul liber: 400 de autobuze noi euro 6 circulă prin București. De luna această vin și cele 130 autobuze hybrid mercedes. Am semnat contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze. Vineri s-au deschis ofertele pentru cele 100 de autobuze electrice. Și.. așteptăm să vedem ce se întâmplă cu cele 100 de tramvaie. Contestațiile ne-au mâncat ani din viață. Toate stațiile de autobuz și refugiile de tramvai intră în proces de înnoire. Și, foarte important, de luna aceasta avem, în sfârșit, bandă unică. Ne-am zbătut doi ani pentru a modifică prevederile legislative, astfel încât autobuzul să poată circulă pe linia de tramvai. Rezultatul în fluidizarea traficului va fi unul vizibil. Am văzut această metodă în multe capitale europene cu efecte imediate pentru fluență traficului. Amintesc faptul că, la venirea mea la Primărie, în trafic erau doar 600 mijloace de transport în comun și o aglomerație de nedescris. Acum avem 1 800 de autobuze, tramvaie și troleibuze pe teren, atât în București, cât și în județul Ilfov. Acestea sunt fapte”, a scris Gabriela Firea pe contul său de Facebook.

Dacă Gabriela Firea nu contesta decizia CNCD, fabricarea tramvaielor ar fi început deja

Un prim comentariu: dacă Gabriela Firea nu ar fi contestat în instanță decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor referitor la licitația pentru tramvaie derulată de Primăria Capitalei, acum ar fi fost deja semnat contractul cu Astra Vagoane Călători Arad.

Fabricația tramvaielor deja ar fi început. De menționat că decizia CNCD nu a fost contestată de turcii de la Durmazlar, cei care ar fi fost primii afectați, ci doar de Primăria condusă de Gabriela Firea.

Și Sorin Oprescu a vrut autobuze pe linia de tramvai, dar soluția nu s-a dovedit viabilă 

Pe de altă parte, istoria se repetă, iar Gabriela Firea nu a învățat nimic din greșelile făcute de predecesorul său Sorin Oprescu. Pe 15 iunie 2013 începeau lucrările de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon din estul Bucureștiului, un proiect de aproximativ 70 milioane de euro pe care și-l adjudecase, prin licitație, consorţiul alcătuit din firmele Tehnologica Radion, TIAB şi Via Proiect. Ulterior, după ce Tehnologica Radion a intrat în insolvență, lucrările au fost preluate de TIAB din 2014.

Șoseaua Iancului trebuia să fie reabilitată pe o lungime de 1,25 km (între Şoseaua Mihai Bravu și Bulevardul Pierre de Coubertin). Linia de tramvai a fost modernizată pe o lungime de 2, 817 km.

”Linia de tramvai va fi înăltață și va fi utilizată și de autobuze și de mașinile de intervenție 112. Tramvaiele și autobuzele vor avea stații comune până la intersecția cu Șoseaua Pantelimon”, se preciza în prezentarea oficială a proiectului în ceea ce privește Șoseaua Iancului.

Trei ani mai târziu, surpriză! Atunci când au făcut probele pe calea de rulare de pe Şoseaua Iancului, reprezentanţii RATB au constatat că pe liniile de tramvai nu vor putea circula şi autobuzele, aşa cum prevedea proiectul iniţial. Și asta pentru că pe calea de rulare a tramvaielor nu pot trece două autobuze unul pe lângă altul: pur și simplu nu încap fără a se freca unul de altul.

Vor apărea probleme în dreptul refugiilor din stații

Cu siguranță, atunci când a făcut propunerea ca autobuzele să poată circula pe liniile de tramvai, Gabriela Firea s-a referit la acele linii care au fost separate cu garduri de partea carosabilă (liniile 1, 10 și 21).

Ei bine, pe aceste linii separate de garduri nu pot încăpea două autobuze unul lângă altul, mai ales în dreptul refugiilor. Ce-i drept, gardurile au fost montate la o distanță mai mare decât ar fi fost necesară pentru a încăpea două tramvaie, însă refugiul este amplasat chiar lângă linii. Dacă în proiectul inițial de modernizare a căii de rulare ar fi fost luată în calcul posibilitatea ca pe aici să circule și autobuze, ar fi trebuit ca distanța între linii să fie mai mare.

În condițiile date, atunci când un autobuz va opri în stație, în dreptul refugiului, cel care va sosi din sens opus ar trebui să aștepte plecarea primului. Fără să mai punem la socoteală faptul că în spatele celui de-al doilea autobuz ar putea veni și un tramvai, care ar fi și el nevoit să aștepte.

Propunerea Gabrielei Firea fost criticată și de Asociația Pro Infrastructura.

Soluție inspirată de la Istanbul

Un posibil exemplu din care s-ar fi putut inspira Gabriela Firea ar fi liniile de metrobus din Istanbul, construite în perioada în care rețeaua de metrou și de tramvaie din orașul de pe malurile Bosforului era foarte redusă ca lungime și era nevoie de un mijloc de transport în comun care să nu fie blocat în trafic.

Concret, este vorba de benzile mediane de pe autostradă (drum expres) pe care nu circulă decât autobuze, pe partea stângă, pentru că peroanele din stații (refugiile) sunt pe mijloc. A fost o soluție ”economică” atunci când a fost implementată, pentru că nu a necesitat investiții în șine, iar faptul că autobuzele sunt mult mai ieftine decât tramvaiele nu este un secret pentru nimeni.