Un proiect de Ordonanță de urgență care prevede modificări la mai multe acte normative din domeniul transportului feroviar se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de joi. Proiectul este unul de tip ”șaorma cu de toate”, deoarece își propune să reglementeze domenii dintre cele mai diverse, de la autobuze de înlocuire a trenurilor și transport în zonele metropolitane până la modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată.
Pe agenda Executivului se află un ”proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului feroviar”.
Unul dintre domeniile acoperite de proiectul de act normativ se referă la parteneriatele cu autoritățile locale în domeniul investițiilor feroviare. Așa cum ne-au obișnuit în ultima perioadă, guvernanții dau legi și apoi își dau seama că au uitat ceva sau trebuie să modifice unele prevederi ale acestora.
Risc de pierdere a două miliarde de euro, fonduri europene
Este și cazul unei legi adoptate de Parlament anul trecut și care a intrat în vigoare la începutul anului în curs – Legea nr. 14/2023 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2022.
Aceasta prevede posibilitatea constituirii de parteneriate pentru investiții și exploatare a unor active feroviare între autoritățile publice locale sau, după caz, structurile asociative ale autorităților administrației publice locale și companiile feroviare desprinse din Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR). Acest demers legislativ se corelează cu alte două actualizări majore ale cadrului legislativ național, respectiv adoptarea la sfârșitul anului 2022 a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 183/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană și, în trimestrul II al anului 2023 adoptarea Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, se arată în Nota de fundamentare.
Ulterior, s-a constatat că acestea trebuie armonizate: ”Astfel, o serie de proiecte de investiții sunt subiectul finanțării din fonduri europene nerambursabile prin Programul operațional Transporturi 2021 – 2027 și Programele Operaționale Regionale 2021 – 2027. În absența completării unor prevederi pentru punerea în acord, dispozițiile O.U.G. nr. 12/1998, precum și cele ale O.U.G. nr. 83/2016 privind unele măsuri de eficientizare a implementării proiectelor de infrastructură de transport, unele măsuri în domeniul transporturilor cu cele ale Codului administrativ și cu Legea finanțelor publice locale există riscul dezangajării de fonduri, în valoare de aproximativ 2 miliarde euro, în condițiile în care unele măsuri nu pot fi implementate în prezent de toți potențialii beneficiari și promotori de proiecte”. În consecință, se aduc unele corecții tehnice, din punctul de vedere al definițiilor.
Modificări în privința modernizării trecerilor la nivel cu calea ferată
Prin intermediul parteneriatelor cu autoritățile locale, companii din subordinea Ministerului Transporturilor, precum Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pot optimiza proiecte de modernizare a trecerilor la nivel și creșterea siguranței rutiere.
În prezent, proiectele de modernizare a trecerilor la nivel, din perspectiva infrastructurii rutiere se opresc la limita de proprietate publică în administrarea CFR SA. ”Prin aceste parteneriate, cele două companii publice pot corela obiectivele proiectelor de investiții în sensul diminuării costurilor de implementare. Alte entități, precum Autoritatea pentru Reformă Feroviară, pot iniția proiecte pentru modernizarea și electrificarea unor depouri sau părți din depouri în scopul garării și întreținerii parcului de material rulant feroviar proprietate privată a ARF și achiziționat cu fonduri europene nerambursabile și fonduri de la bugetul de stat”, se mai menționează în document.
Contractele de servicii publice, atribuite prin proceduri competitive
În același document se precizează faptul că prevederile actuale ale legislației reglementează exclusiv proceduri de atribuire directă a contractelor de servicii publice, punând astfel în pericol demersul de atribuire competitivă.
„De succesul acestor proceduri competitive depinde și posibilitatea României de a atrage fonduri europene nerambursabile care să finanțeze cel puțin achiziția primelor trenuri electrice noi ale statului român, evaluate la aproximativ 450 milioane euro. (…) În acest sens, prevederile OUG nr. 12/1998 conțin o serie de prevederi limitative cu privire la procedura de elaborare și atribuire a contractelor, cu riscul eșuării procedurilor de atribuire”, se mai arată în Nota de fundamentare.
Politică tarifară inadecvată pentru transportul în zonele metropolitane
Proiectul vine să aducă modificări și la o altă lege adoptată recent (în vara anului trecut), și anume Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane.
Pe baza acesteia, în jurul municipiului București, municipiilor reședință de județ și celorlale municipii se pot constitui zone metropolitane. „Politica tarifară a sistemului de transport feroviar de călători nu este în prezent adaptată pentru a sprijini punerea în aplicare a scopurilor amintite, în sensul asigurării unui transport feroviar cu o structură tarifară simplu de utilizat de către călători în pregătirea unor călătorii directe cu mai multe trenuri și a unor călătorii multimodale”, se specifică în documentul citat.
Autobuze de înlocuire a trenurilor, în contextul lucrărilor la infrastructura feroviară
O altă prevedere a acestui stufos proiect de OUG pe care-l va dezbate azi Guvernul se referă la necesitatea introducerii de autobuze de înlocuire a trenurilor, serviciile urmând a fi contractate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Necesitatea acestui serviciu este motivată în contextul începerii unor ample lucrări de modernizare și reînnoire a infrastructurii feroviare, iar unele dintre acestea vor presupune închideri de linii, cum este cazul pe Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor: „În absența unui cadru normativ care să permită organizarea unor servicii de înlocuire cu mijloace auto a serviciilor feroviare suspendate sau cu parametri de calitate (punctualitate și predictibilitate) scăzuți, constructorii contractați organizează servicii de transbordare a călătorilor între puncte de oprire cu o calitate scăzută a transferului intermodal (alei pietonale inadecvate, iluminat necorespunzător etc.) sau operatorii feroviari suspendă serviciile de transport pentru a se adapta la noile capacități disponibile. Astfel, calitatea serviciilor publice de transport feroviar de călători este diminuată și contribuie la îndepărtarea potențialilor călători de acest mod de transport prietenos cu mediul, iar costurile de exploatare ale operatorilor feroviar cresc (de exemplu, pe fondul imobilizării prelungite a materialului rulant necesar și a personalului necesar deservirii serviciilor afectate), în absența unor modificări la nivelul legislației care să permită punerea în aplicare, în cadrul contractelor de servicii publice a unor servicii de înlocuire tren cu mijloace de transport auto (autobuze sau autocare), cu încadrarea în bugetul de subvenții alocat de stat pentru compensarea serviciilor publice feroviare de transport călători (…) Pentru a putea asigura atractivitatea serviciilor feroviare și pe perioada șantierelor sau altor evenimente care conduc la întreruperea temporară a traficului feroviar, este necesar ca ARF să poată comanda autocare/autobuze de înlocuire tren de călători”.
ASFR în loc de OLFR în documentele oficiale
În fine, actul normativ propus spre aprobare Guvernului aduce și unele modificări la Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare.
Pe scurt, denumirea Organismul de Licențe Feroviare Român se înlocuiește cu Autoritatea de Siguranță Feroviară Română, drept consecință a recentei reorganizări a AFER.