Pe o distanță cât o stație de metrou, de la Gara de Nord la Piața Victoriei, s-au ”evaporat” 163 de milioane de euro, bani pentru calea ferată. Un proiect inițiat de Ministerul Transporturilor care prevedea alocarea a 250 de milioane de euro pentru sistemul feroviar a fost aprobat joi de Guvern, însă doar cu 87 de milioane de euro. Au dispărut exact banii pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri europene nerambursabile. Adică banii pentru firmele private care lucrează la modernizarea căii ferate.
La finele săptămânii trecute, pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Club Feroviar a scris despre acest proiect la vremea respectivă, arătând că, în total, era vorba de o sumă de 1,245 miliarde de lei (mai exact 1.245.266 mii lei), echivalentul a aproximativ 250 de milioane de euro.
Bani pentru calea ferată aprobați în Guvern: 87 de milioane de euro
Azi, vineri, 13 octombrie 2023, ministerul a dat un comunicat prin care informa că proiectul a fost aprobat în ședința de joi a Executivului și că prin acest act normativ se suplimentează bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2023 după cum urmează:
- cu suma de 84.296 mii de lei pentru implementarea de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară a programului de transport feroviar de călători, în condiții de calitate, confort și eficiență prevăzute în contractele de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar de călători, în vederea asigurării obligațiilor de serviciu public feroviar din România;
- cu suma de 160.470 mii de lei în vederea asigurării de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară a serviciului universal, pentru toate categoriile de beneficiari de facilități de călătorie pe calea ferată;
- cu suma de 189.000 mii de lei necesară asigurării întreținerii și funcționării/exploatării infrastructurii feroviare publice, de către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, în calitate de administrator al infrastructurii feroviare publice.
În total, 433.766 mii de lei, adică 87,3 milioane de euro. Aceste sume erau prevăzute și în proiectul elaborat de Ministerul Transporturilor și pus vinerea trecută în consultare publică.
Două articole au dispărut: minus 163 de milioane de euro
Numai că în acel proiect actul normativ mai conținea două articole (sublinierile ne aparțin):
(6) Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2023 cu suma de 730.000 mii lei cu referire la credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, la capitolul 84.01 „Transporturi”, Titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, în vederea asigurării necesarului de finanțare de la bugetul de stat a finantarii nationale si a cheltuielilor neeligibile pentru proiectele din domeniul transporturilor derulate către beneficiarii Programului Operațional Infrastructură Mare.
(7) Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2023 cu suma de 81.500 mii lei cu referire la credite bugetare și de angajament din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, la capitolul 84.01 „Transporturi”, Titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, în vederea asigurării necesarului de finanțare de la bugetul de stat a proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
Au dispărut deci, de la Transporturi la Guvern, 811,5 milioane de lei, exact banii pentru cofinanțarea proiectelor cu fonduri nerambursabile de la Bruxelles.
Deficitul bugetar, redus prin rostogolirea datoriilor către constructorii feroviari
Club Feroviar a verificat și ceea ce a apărut în Monitorul Oficial al României, pentru a vedea dacă nu cumva în comunicatul dat publicității de Transporturi a fost omisă menționarea celor două articole din proiect.
Ei bine, nu! Comunicatul reflectă exact ceea ce a aprobat Guvernul și a fost publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 922 din 12 octombrie 2023. Hotărârea de Guvern a fost aprobată fără ultimele două articole, prezentate de noi mai sus. Hotărârea poate fi consultată dând click pe linkul de mai jos, la pagina 7.
Monitorul Oficial Partea I nr. 922
Trebuie precizat faptul că, ori de câte ori s-a aflat la guvernare, PSD a redus deficitul bugetar rostogolind datoriile către firmele private (în cazul de față constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate) de la un an la altul. Deficit al bugetului de stat finanțat din banii privaților.