spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Atât poate și știe. Reforma CFR Călători, redusă doar la desființări de posturi. CFR Călători recunoaște desființarea

Pentru a nu se știe câta oară în istoria căii ferate din România, politicile de management ale unei companii de căi ferate sunt reduse la concedieri și/sau desființări de posturi. De data aceasta Traian Preoteasa vrea desființarea a câteva sute de posturi din schema de personal a companiei, fără alte măsuri reale de reformă cum ar fi asigurarea pieselor de schimb la trenuri, solicitări pentru o compensație judicioasă a serviciului public, politici tarifare potrivite etc. Măsuri de reducere a posturilor vacante au fost dorite și de fostul director general CFR Călători, useristul Ovidiu Vizante.

Două hârtii emise de Traian Preoteasa în ultima săptămână arată intențiile manageriale ale directorului CFR Călători. Măsurile sunt însă criticate puternic de sindicatele care afirmă că încă o dată un director CFR Călători știe doar să taie scheme de personal, fără a avea o viziune managerială potrivită.

Într-o prima adresă emisă la începutul lunii iulie Traian Preoteasa cere societăților regionale subordonate să stabilească până pe data de 13 iulie 2022 solicitările acestora de recrutare de personal în activitatea de reparații/ exploatare cu promisiunea că solicitările vor fi analizate în regim de urgență.

Solicitarea directorului general e făcută în vederea „desfășurării activității în condiții optime ” susține directorul general CFR Călători.

Această urgență a fost atât de mare încât imediat, a doua zi, în 14 iulie Traian Preoteasa remite directorilor o nouă adresă scrisă destul de neclar. El comunică directorilor regionali un număr total maxim de posturi corelat cu cel prevăzut pe întreaga societate în Bugetul de Venituri și Cheltuieli. Astfel limitele impuse în a doua hârtie sunt de aproximativ 11.000 de angajați, respectiv 2.598 la București, Craiova 1.252, Timișoara 1.379, Cluj 1.506, Brașov 1.314, Iași 1.350, Galați 975 și Constanța 658.

”Fiecare sucursală regională de transport feroviar de călători se va încadra în numărul total maxim de posturi corelat cu numărul maxim de salariați prevăzut în BVC al societății pe anul 2022” cere Traian Preoteasa.

Cum bugetul de venitrui si cheltuieli prevede 12.000 de angajați, inclusiv CFR Călători, structura centrală, se cere astfel desființarea a aproximativ câteva sute de posturi (luând în calcul că alte câteva sute sunt în CFR Călători – central).

BVC prevede pe acest an 12.000 posturi.

Reducerile se vor reflecta probabil la următoarea rectificare bugetară în BVC CFR Călători iar Preoteasa va fi probabil lăudat de „etajul I” (cum numesc sindicaliștii cabinetul ministrului Grindeanu) pentru eficiența sa.

Iulian Măntescu: Măsurile adevărate de reformă, lipsă

Iulian Măntescu, lider al Federației Mecanicilor de Locomotivă explică că e vorba de o reducere a posturilor vacante, una dintre singurele politici aplicate după 1990 de către liderii companiilor de cale ferată. Măntescu spune că există posturi din organigramă care sunt neocupate și la care se poate renunța dar nu in zona de exploatare, siguranță a transporturilor unde e deficit de personal. Posturile neocupate ar putea fi transformate în posturi in zonele unde există deficit de personal.

Calea Ferată avea imediat după 1990 230000 de angajați și s-a ajuns la numărul de personal de acum în urma unor politici bazate doar pe concedieri și restrângeri de scheme de personal. Măsurile adevărate de reformă cum ar fi eliminarea discriminărilor între modrurile de transport, taxarea corespunzătoare, accizarea carburanților, subvenționarea la nivel real a căii ferate sunt măsuri neaplicate.

Maxim Rodrigo: Decât comisii de anchetă la locomotive în flăcări, mai bine cabluri înlocuite 

Este inadmisibil faptul că Traian Preoteasa, directorul general al CFR CĂLĂTORI, alege în loc de schimbul real de generații angajare parțială la locurile vacante din exploatare și eliminarea celorlalte posturi. De exemplu la mecanicii de locomotivă de la CFR CĂLĂTORI unde există din punctul nostru de vedere o criză datorată pensionării a unei generații si angajări parțiale pe o parte din locurile vacante, in loc de înlocuire a lor cu altă generație.

În consecință CFR CĂLĂTORI își va micșora numărul de trenuri ceea ce va afecta mobilitatea românilor. Federația noastră a susținut tot timpul si sustine că CFR Călători nu are nevoie de directori generali care nu sunt în stare să păstreze cota de piață a societății și tot timpul a protestat împotriva unor astfel de directori generali cărora le-a solicitat demisia., Mai ales că în paralel in timpul conducerii lor s-a constatat că s-a micșorat materialul rulant si numărul de personal angajat din lipsa de strategii etc. ”, spune Maxim Rodrigo, președinte al Feretației Sindicale din Transporturile Feroviare

În loc de comisii de anchetă a incendiilor la locomotive, CFR Călători ar aloca mai bine banii necesri înlocuirii cablurilor defecte vechi vinovate de incendii la locomotive, dar și pentru nefuncționarea instalațiilor de aer condiționat, mai spune el.

Ambii lideri sindicali afirmă că CFR Călători pierde cotă de piață și că un management adevărat al companiei ar trebui să asigure cel puțin menținerea cotei în condițiile în care se vorbește din ce în ce mai mult de dezvoltarea transportului feroviar.

Este inadmisibil ca societatea să înceapă anul cu o piedere asumată de 600 milioane lei. Limitarea posturilor va aduce economii poate de 100 milioane lei dar ce se va întâmpla cu restul pierderilor? întreabă sindicaliștii retoric.

UPDATE. Precizări ale CFR Călători. „Referitor la informațiile apărute în spațiul public în data de 15.07.2022, potrivit cărora urmează să se desființeze sute de posturi, CFR Călători face următoarele precizări:

În Bugetul de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2022 este prevăzut un număr mediu de 12.000 de salariați  și  cheltuieli cu personalul aferente acestui număr. Până la sfârșitul acestui an este prevăzut un număr de 12.014 salariați, număr care nu poate fi depășit.

Prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli al societății nu se stabilesc cheltuielile de natură salarială corespunzătoare numărului de posturi, ci numărului de salariați.

Pentru corelarea numărului de posturi existente în prezent în cadrul societății cu  numărul de salariați prevăzut în Bugetul de Venituri și Cheltuieli al societății pentru anul 2022, este necesară reducerea unui număr de posturi vacante. Fără a implica disponibilizări de personal sau reducerea cheltuielilor cu personalul prevăzute în Bugetul de Venituri și Cheltuieli al societății pentru acest an.

CFR Călători recrutează personal în activitatea de reparații/ exploatare pentru asigurarea volumului prestației, lucru care a fost solicitat Sucursalelor Regionale de Transport Feroviar de Călători.

Menționăm că reducerea posturilor vacante nu afectează recrutarea de personal necesar pentru asigurarea în condiții optime a activității societății.”

Observațiile Club Feroviar. Precizările CFR Călători nu schimbă în nimic cele scrise de Club Feroviar. Se recunoaște faptul că se reduce (încă o dată) numărul de posturi, ceea ce este informația pe care am dorit să o comunicăm cititorilor. Astfel de reduceri au făcut ca în 14 ani CFR Călători să piardă 5000 de angajați (17.000 în 2008), simultan cu o reducere masivă a cotei de piață de la 85% în 2010 la 67% în 2020, în prezent și mai mică.

Preoteasa, pe urmele lui Vizante

Măsuri de reducere au fost dorite și de predecesorul lui Traian Preoteasa, Ovidiu Vizante.

Sindicatul pentru Unitatea Salariaților CFR Călători (SUS CFR Călători) spunea în iulie anul trecut că șeful companiei, Ovidiu Vizante, vrea să elimine 1.756 posturi de la companie, majoritatea neocupate.

 

Potrivit lui Rodrigo Maxim, președinte SUS CFR Călători, compania ar urma să aibă în structurile centrale de conducere doar 510 angajați față de 854 în prezent, adică un minus de 344 angajați. Toate aceste posturi ar fi urmat să fie suplimentate la unele regionale, cel mai mare câștig urmând să fie la Timișoara (172), Cluj (104), Brașov (121), iar cele mai mari tăieri la Craiova (38). Per total, conducerea CFR Călători urmează să taie 1.412 posturi vacante, numărul total al posturilor din organigramă fiind redus de la 13.000 la 11.582. Cifrele apăreau într-o adresă trimisă recent de conducerea central a CFR Călători regionalelor, cu obiect dimensionarea forței de muncă necesare la nivelul acestora.

Ultimele Articole