spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

Astra Vagoane – CRRC, la un pas de semnarea contractului pentru trenurile de scurt parcurs

Curtea de Apel București a respins marți cererea de revizuire depusă de compania franceză Alstom la licitația de achiziție de trenuri electrice regionale organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.  Tot Curtea de Apel va judeca însă în septembrie acțiunea celor trei competitori împotriva anulării licitației, decisă de Tribunalul București. Dacă judecătorii o vor accepta și nu se va dispune o reevaluare, CRRC Astra – Vagoane ar putea câștiga contractul de 40 de rame regionale.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

CRRC Astra au primit o veste bună de la Curtea de Apel. Insuficient însă

Curtea de Apel București a respins marți cererea de revizuire depusă de compania franceză Alstom. „Respinge revizuirea (…) Solutia pe scurt: Respinge cererea de revizuire, ca inadmisibilă. Definitivă. Pronunţată azi, 25 august 2020, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei instanţei”, au decis judecătorii.

Cererea de revizuire a privit o decizie a secţiei de Contencios Adminsistrativ și Fiscal, din cadrul Curţii de Apel Bucureşti, din 16 martie, prin care au fost respinse contestaţii ale Siemens şi Alstom.

Surse din sectorul feroviar au explicat că astfel de cereri se formulează în situația în care apar elemente noi care ar infirma decizia inițială a instanței. Absența unor astfel de elemente ar putea explica respingerea cererii.

În paralel însă cu aceste acțiuni se judecă în septembrie la Curtea de Apel o altă acțiune a celor trei competitori privind anularea procedurii decisă de Tribunalul București la 12 iunie. „Admite cererea principală şi cererile conexe. Anulează procedura de atribuire. Obligă pârâţii din cererea conexă nr. 2036/3/2020 la cheltuieli de judecată în sumă 20.000 lei onorariu de avocat diminuat”, se arăta în decizia Tribunalului București din 12 iunie.

Tribunalul București în iunie: nu se poate desemna clar un câștigător

Tribunalul a constatat că Autoritarea pentru Reformă Feroviară (ARF) a analizat superficial oferta chinezilor pe care a desemnat-o câștigătoare și că aceștia nu pot livra primul tren în termenul ofertat, de 18 luni. Mai mult, pentru că nu pot fi verificate cifrele declarate de participanți privind consumul de energie, nu se poate stabili clar un câștigător, se explică în motivarea instanței.

Tribunalul București a decis anularea licitației din cauză că nu mai era posibilă „remedierea actului atacat”. Mai exact, instanța arată că „prin modul de calcul al consumului de energie stabilit de către ARF, în aplicarea deciziei CNSC, nu se poate verifica realitatea valorilor declarate de către ofertanți”.

Ce se întâmplă în septembrie

Dacă se va decide la finele primei decade din septembrie că procedura nu trebuie anulată și că ofertele nu trebuie nici acestea reanalizate, asocierea CRRC China – Astra Vagoane România are șanse să semneze contractul cu ARF. Asocierea a fost desemnată inițial câștigătoare, iar ulterior CNSC a decis reevaluarea ofertelor. ARF a menținut câștigătorul desemnat inițial, însă, cum am explicat, Tribunalul București a decis ulterior, în urma unei acțiuni, anularea procedurii.

O licitație de un miliard de euro

ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Licitaţia vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1.707.125.000 lei, fără TVA, contravaloarea a 40 rame cu 15 ani mentenanță, – 4.557.130.000 lei, fără TVA lei pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță. Până la termenul limită din 19 iulie 2019, ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM , iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.

Citește și licitațiile ARF au ajuns să nemulțumească Guvernul.

Ultimele Articole