Asocierea româno-chineză a atacat joi decizia Tribunalului București de anulare a licitației de achiziție a 40 până la 80 de trenuri electrice regionale, demarată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, cu mai bine de un an în urmă.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Moment de cumpănă pentru licitația de achiziție a 40, până la 80 de trenuri electrice regionale (RE-R) organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
La patru zile după ce firma franceză Alstom a contestat decizia Tribunalului București de anulare a procedurii, asocierea româno-chineză Astra Vagoane – CRRC a depus o acțiune similară în care atacă decizia și care va ajunge la Curtea de Apel București.
Anularea procedurii ar periclita absorbția fondurilor europene dedicate achiziției de rame regionale și ar face ca toate eforturile participanților la licitație, autorității contractante, instanțelor de judecată să fi fost fără rezultat.
Pe 12 iunie, Tribunalul Municipiului București (TMB) a admis contestațiile la licitația pentru trenuri regionale și a decis anularea procedurii. Contestațiile au fost depuse de Alstom și Siemens Mobility, după ce fusese desemnată câștigătoare oferta asocierii CRRC – Astra Vagoane Călători.
Cum firma Siemens nu a contestat anularea licitației la Tribunal, este foarte probabil că nemții sunt cei care au cerut anularea acesteia, cu atât mai mult cu cât oferta lor s-a plasat pe a treia poziție, în spatele francezilor de la Alstom.
Orban: E păcat să pierdem banii
Tergiversările cauzate și de numeroasele procese deschise în instanțe de către cei trei participanți au ajuns să îl exaspereze inclusiv pe premierul Ludovic Orban.
„Domnule secretar de stat, vedeţi ce faceţi cu aşa-zisa autoritate de reformă feroviară, care bate pasul pe loc de patru ani de zile, nu e în stare să finalizeze o licitaţie pentru achiziţia de material rulant modern. E păcat! Vom pierde banii aceștia dacă nu se trezesc… consultați-vă cu ANAP, consultați-vă cu toți cei care au atribuții în domeniul procedurilor de achiziție și derulați, finalizați, de fapt, procedura în condițiile legii cât mai repede”, a spus zilele trecute Orban în ședința de Guvern.
Însă procedura de achiziție merge nu în direcția soluționării, ci, aparent, în direcția complicării situației. Alstom a deschis în data de 7 iulie la Curtea de Apel București o nouă acțiune prin care contestă o decizia 348 din 16 martie 2020 tot a Curții de Apel București.
ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Licitaţia viza iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1,7 – 4,55 miliarde lei, fără TVA, cu 15 ani de mentenanță. ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility.
CRRC, inițial favoriți
În final, punctajele acordate celor trei companii pentru ofertele propuse la licitaţia organizată de ARF au fost următoarele:
– pe primul loc, CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, cu 89 de puncte – 1,48 miliarde de lei;
– pe locul doi, Alstom Ferroviaria SpA – Alstom Transport SA, cu 78,69 de puncte – 1,7 miliarde de lei;
– locul trei este ocupat de Siemens Mobility, cu 78,47 de puncte – 1,67 miliarde de lei.
Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM, iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.