miercuri, decembrie 11, 2024
spot_img

Astra Vagoane Călători răspunde punctual susținerilor Gabrielei Firea de la Antena 3

Producătorul român de material rulant Astra Vagoane Călători a trimis luni o scrisoare deschisă în care corectează inadvertențele edilului – șef al Capitalei care a spus la o intervenție televizată că oferta asocierii Astra – CRRC era tehnic comparabilă cu cea a turcilor de la Durmazlar, dar mai scumpă. Scrisoare este disponibilă integral aici

Club Feroviar prezintă în rezumat afirmațiile Gabrielei Firea de la postul de televiziune menționat și răspunsurile Astra Vagoane Călători.

Firea: Ambele companii au avut oferta comparabilă, însă la preț compania din Turcia a avut preț mai bun și termen de livrare mai rapid, în timp ce asocierea româno-chineză a avut preț mai mare și termen de livrare mai îndelungat. De aceea oferta turcilor a fost selecționată.

Astra Vagoane: Termenul de fabricație a tramvaiului cap de serie este de 12 luni, după care în trei luni trebuie făcută omologarea de produs. Apoi, în 12 luni de la omologare trebuie livrate cât mai multe tramvaie. Ca urmare, deoarece tramvaiele Astra sunt deja omologate, timpul de livrare va fi mai mic. Numărul mare de tramvaie livrate în primul an promis de către Durmazlar este o încălcare a legislației achizițiilor publice săvârșită cu concursul Primăriei, deoarece firmei turce i s-a permis completarea ofertei după depunere, ceea ce este ilegal. Oferta turcilor trebuia respinsă din start.

Firea: Ar exista procese peste procese care nu sunt nici acum finalizate (…) ar putea dura ca la Podul Ciurel.

Astra Vagoane: Toate procesele legate de finalizarea licitației au fost încheiate. Curtea de Apel București prin decizi civilă 883 din 24 iunie 2020 a menținut decizia CNSC 2253/C9/2442 din 11 decembrie 2019 prin care a fost admisă contestația Astra Vagoane și a dispus reevaluarea ofertei firmei turcești și excluderea acesteia din procedură.

Firea: Primarul și ceilalți angajați ai Primăriei nu au cum să influențeze evaluarea din partea Comisiei de licitație. Astra a contestat certificatul de omologare emis de un organism din Italia acreditat la nivel european. Acesta este chițibuș avocățesc.

Astra: Acel certificat de omologare de tip este o cerință minimă la licitație și care nu a fost îndeplinită de firma turcă. Aceasta a depus o simplă scrisoare adresată unui director Durmazlar, hârtie fără valoare care totuși a fost luată în consierare în mod ilegal. Nu este un simplu chițibuș avocățesc, iar oferta turcilor a fost necorepunzătoare și la capitolele lățime caroserie, lungime tramvai, cerințe zgomot, număr uși.

Tramvaiul turcilor este unul „ofertat”, expresia preferată de Firea, și nu unul „fabricat”, deoarece acesta nu a fost niciodată fabricat. Firea face afirmații publice cu o surprinzătoare lejeritate , afirmații ce sunt contrazise de hotărârile judecătorești.

Firea: La Astra Arad doar se asamblează componente de proveniență China rezultând în final un fel de lego. China este cea care produce componentele de tramvai.

Astra: Proiectul depus de către Astra se bazează pe componente fabricate la Arad cu excepția celor de electronică industrială, furnizate de către o „companie germană de prim rang”.

De altfel, la Astra sunt în lucru comenzi care însumate sunt egale cu licitația de la București. Tramvaiele sunt în diferite stadii de execuție, de la debitare la produse complet finalizate. Contribuția părții chineze este una minimală și ține de îndeplinirea tuturor cerințelor impuse prin documentația de achiziție. Obligațiile părții chineze sunt și legate de derularea contractului, precum cele de natură financiară.

Astra Vagoane este unul dintre producătorii de profil din Europa cu cel mai mare grad de integrare, iar preferința Primăriei spre tramvaiul ofertat de firma turcă este ”inexplicabilă”, spune Astra.

Compania românească subliniază faptul că nu fabricantul turc a intervenit în proces și a contestat decizia, ci Primăria București, tergiversând astfel procesul. În condițiile în care Gabriela Firea a spus tot timpul că bucureștenii vor tramvaie noi și că e vorba de o urgență, de ce se trenează semnarea contractului, se întreabă retoric conducerea Astra Vagoane. ”Nu mai vor bucureștenii tramvaie pentru că nu sunt turcești?”, întreabă ironic reprezentanții Astra. Aceștia solicită primarului general să prezinte public scuze pentru daunele de imagine provocate companiei românești. (D.C.)

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. Galele Feroviare 2024, eveniment in memoriam Octavian Udriște. LISTA premiilor

La București au avut loc miercuri seara Galele Feroviare 2024, eveniment desfășurat in memoriam Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, care ne-a părăsit...

Ultimele Articole