spot_img
luni, decembrie 6, 2021
spot_img

Asocierea româno-chineză Astra Vagoane – CRRC, exclusă discutabil din licitația de trenuri RE-IR. Contractul, către singurul ofertant

Asocierea Astra Vagoane Arad – CRRC China a fost exclusă din licitația de achiziție a 20 de rame electrice inter-regionale organizată de ARF, potrivit declarațiilor de vineri ale ministrului Transporturilor și informațiilor deținute de Club Feroviar. Excluderea chinezilor este discutabilă din punct de vedere legal. Dacă prevederile guvernamentale privind achizițiile publice de la companii venite din state terțe își pot găsi o logică, în cazul de față aplicarea legii s-a făcut neclar.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

licitația de trenuri RE-IR

Cătălin Drulă se substituie a doua oară unei comisii de licitație

Informația privind excluderea CRRC-Astra de la licitația RE-IR a fost furnizată vineri de ministrul Transporturilor, fapt anormal, căci singura entitate care gestionează licitația este autoritatea contractantă, anume Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Nu este însă prima dată când ministrul Drulă intervine în absența oricărui drept al său într-o licitație publică. În urmă cu cinci ani, Cătălin Drulă, atunci consilier al premierului Dacian Cioloș a anunțat semnarea procedurii de licitație pentru pasajul Domnești din Ilfov în ziua următoare, pentru ca a doua zi comisia de licitație să dea contractul firmei Straco, deținută de frații Horpos.

 

ARF va alege câștigătorul la licitația de trenuri RE-IR dintr-o singură ofertă

Revenind, vineri, Cătălin Drulă a anunțat excluderea asocierii CRRC – Astra din licitație, asocierea fiind singurul participant care includea o companie românească. „Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.) să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluare a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, a menţionat Drulă.

În afară de CRRC – Astra o ofertă a mai fost depusă de Alstom Franța, după ce Siemens Germania a refuzat depunerea unei oferte, fără a da explicații publice.

CITEȘTE și COMENTARIU Aroganța lui Cătălin Drulă a depășit-o pe cea a lui Dan Șova

Calendarul neclaritățilorîn licitația de trenuri RE-IR

De ce este însă discutabil? Oferta CRRC – Astra a fost depusă în data de 20 aprilie 2021, dată care apare în declarația de participare. Posibilitatea excluderii firmelor din state terțe a fost prevăzută OUG 25 din 31 martie 2021, anterior depunerii ofertei de către CRRC – Astra, însă lista acestor state a fost publicată ulterior, la 30 aprilie, deci 10 zile după depunerea ofertei, prin Ordinul 549 ANAP.

Articolul V al OUG 25 spunea :Procedurile de atribuire în cadrul cărora operatorii economici au depus oferte la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se supun legislației în vigoare la data inițierii acestora”. Chinezi au depus oferta după intrarea in vigoare a OUG 25 dar nmici lista care îi menționa explicit nu fusese publicată de ANAP. Trebuiau să nu depună ofertă pentru că o listă ulterioară a ANAP urma să îi excludă?

O măsura cu efecte pozitive minime pentru România

Excluderea asocierii Astra – CRRC din licitație taie orice speranță că industria românească de profil va putea beneficia prin locuri de muncă, tehnologie de pe urma acestui gigantic contract finanțat din bani publici. Spre deosebire de practica din alte țări unde în cazul contractelor de material rulant câștigate de producători străini, aceștia deschid fabrici de asamblare sau de componente, este îndoielnic că industria românească va participa cu un singur șurub la fabricarea trenurilor, odată cu excluderea Astra Vagoane din competiție.

Importurile în valută vor lăsa pe afară industria autohtonă si vor pune presiune pe cursul de schimb leu-euro. Singura parte bună, prea mică față de impactul uriaș care s-ar fi putut obține, este ameliorarea parcului rulant de transport feroviar de călători.

Cătălin Drulă dă breaking news

Contractul de achiziţii este pentru 20 de trenuri electrice noi, moderne, de ultimă generaţie și va fi semnat în cel mult două luni, cu opţiunea de a cumpăra încă 17, a anunţat vineri ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.

„În cel mult două luni, vom semna un contract de achiziţii pentru 20 de trenuri noi, moderne, de ultimă generaţie, electrice, cu opţiune de a cumpăra încă 17. Şi eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 37 de trenuri. Iarăşi discutăm de finanţare şi mă voi lupta ca să avem aceşti bani în principal din fonduri europene. 37 de trenuri, de rame electrice moderne cu aproximativ 350 de locuri. Asta este parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala care se desfăşoară de ani şi ani, aş zice de zeci de ani, în care reparăm locomotive care sunt vechi de 40 de ani şi încearcă oamenii ăştia din domeniu să facă minuni cu materialul învechit”, a explicat ministrul.

Ministrul a susţinut că are mare încredere că se va semna acest contract şi a subliniat că aceasta este ultima şansă pe care a dat-o echipei de la ARF.

„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.), să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, a menţionat Drulă.

Finanţarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) şi bugetul de stat, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1,311 miliarde de lei şi 3,714 miliarde de lei (fără TVA) – contravaloarea a 20 rame electrice inter-regionale RE-IR şi mentenanţa acestora asigurată pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea dublării cantităţii şi perioadei de mentenanţă.

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole