Asociatiile feroviare europene sustin „Acordul Verde”

CER, EIM, ERFA, UIP, UIRR si UNIFE au salutat impreuna noua initiativa politica ce promoveaza transportul ecologic in Europa. Este vorba despre Declaratia de la Graz care promoveaza un „Acord Verde” pentru Europa, adoptata in cadrul Presedintiei Austriece in timpul Adunarii Neoficiale a Ministrilor de Transport si Mediu. Declaratia scoate in evidenta un nou angajament politic pentru promovarea Acordului Verde pentru Europa.
Cele sase asociatii feroviare sunt de parere ca Declaratia de la Graz „marcheaza inceputul unei noi ere a mobilitatii curate, sigure si accesibile pentru binele cetatenilor europeni, al mediului si societatii in general, si reitereaza importanta mentinerii sectorului feroviar in centrul atentiei politicilor nationale si europene pentru un transport al viitorului decarbonizat si curat”.
Caile ferate au un rol important in furnizarea unui transport ecologic si ajuta Europa sa abordeze problemele legate de durabilitate care ramane cea mai buna solutie pentru promovarea unei mobilitati sigure, curate si verzi.
Conform Declaratiei de la Graz, ministrii au cazut de acord sa dezvolte actiuni care sa completeze reteaua feroviara centrala TEN-T, sa creasca eficienta si atractivitatea transportului feroviar prin indepartarea barierelor privind interoperabilitatea si consolidarea digitalizarii si automatizarii in cadrul sectorului. Fiind cel mai verde si mai sigur transport de suprafata, transportul feroviar are o contributie semnificativa la economia UE si la realizarea Pietei Unice. Intr-un moment in care transportul ramane o sursa in crestere de emisii de gaze cu efect de sera, asociatiile feroviare europene isi reafirma sustinerea fata de prioritatile UE si obiectivele de ecologizare a transportului, dar si dorinta de a colabora pentru a creste eficienta sistemului feroviar in beneficiul tuturor cetatenilor europeni.
Pentru a optimiza intregul potential al sectorului feroviar pentru cetateni, societate si economie, este necesara cresterea sustinerii la toate nivelurile, de la cel local si regional, la cel national si european. Succesul politicii UE de reducere a emisiilor, transferul de la rutier la feroviar, depinde de investitiile strategice in infrastructura feroviara si multimodala, conditii echitabile pentru toate modurile de transport, eliminarea barierelor nationale pentru Spatiul Feroviar Unic European si eforturile de a imbunatati performanta cailor ferate, prin promovarea digitalizarii si utilizarii de date si interfete standardizate pentru abordarea problemelor privind costurile si calitatea.
Sectorul feroviar european se angajeaza sa livreze un sistem feroviar modern care sa raspunda nevoilor clientilor oferind servicii feroviare de calitate si eficiente din punct de vedere al costurilor. Fiind presat de evolutia rapida a tehnologiei si eforturile de protejare a mediului depuse de celelalte moduri de transport, sectorul feroviar este hotarat sa mentina transportul feroviar in fruntea prioritatilor ecologice si sa imbunatateasca siguranta acestui mod de transport.
„Sectorul feroviar este gata sa isi sporeasca eforturile pentru a se transforma in coloana vertebrala a mobilitatii durabile in Europa”, au declarat asociatiile.