Firmele de material rulant critică dur prevederile privind inspecția tehnică, aducând mai multe argumente, în timp ce autoritățile își susțin în continuare taxa de 1% pentru valoarea producției realizate.
Recenta propunere a Ministerului Transporturilor, de taxare a producției sau serviciilor realizate de un operator economic din domeniul feroviar cu 1% este primită cu maximă nervozitate de către producătorii de material rulant autohtoni. Ei aduc câteva argumente în sprijinul refuzului lor exprimat față de propunerea MT.
Unul dintre argumente este că 1% din „cifra de afaceri” (de fapt, din producția realizată – n.red.) este foarte mult, înseamnă 16,7% din procentajul de profit, spune reprezentantul unei asociații de profil.
El adaugă că poducția realizată este în cazul de față cam același lucru cu cifra de afaceri.
Un alt aspect criticat privește faptul că verificarea include și documente care au fost deja emise de către entități din Uniunea Europeană – „ei ce să mai verifice?”. Documentele controlate de AFER sunt deseori copii ale celor emise de Autoritate, de ce să plătești această verificare?
Argumentația proiectului e falsă, mai susține reperzentantul asociației. Acolo se vorbește de incidența mare a evenimentelor feroviare din ultima perioadă, însă aici vinovăția nu este cea a producătorilor de material rulant, cauzele incidentelor fiind starea proastă a infrastructurii, comportamentul mecanicilor de locomotivă. „Motivația e o minciună ordinară”, spune tranșant el.
Există taxa de 1% în UE?
Logic ar fi o tarifare pe oră a serviciilor prestate, nu pe producția industrială. „Se uită la tren și ia 1% din valoarea acestuia? E inacceptabil”, spune reprezentantul. Nu în ultimul rând, o astfel de prevedere e unică în Uniunea Europeană, iar producătorii autohtoni trebuie să facă față competitiției din UE cu o astfel de încărcare a costurilor. Impunerea unui contract între AFER și un agent economic din domeniu nu se poate face, contractul este o exprimare a liberei voințe. „Contractul nu e obligație, este un acord de voință, să vină să ne controleze pe banii statului și, dacă noi vrem și le cerem, facem un contract să vină ei la producător”, spune reprezentantul.
Ministerul Transporturilor: De ce nu comentăm când vine ISC și ne cere 1%
Pe de altă parte, surse din cadrul Ministerului Transporturilor apără măsura. Ei spun că 1% percepe și Inspecția de Stat în Construcții la recepția unei construcții și nimeni nu protestează. Apoi, este o chestiune de responsabilitate. „Dacă tu construiești un produs de un milion de euro și vine controlul, îți cere 10.000 euro (1% – n.red.) și își asumă responsabilitatea, cine e câștigat?”, întreabă retoric oficialul ministerului. El reamintește că producătorilor li s-a permis majorarea valorilor cu 30% la contracte și că sunt mai multe dosare penale deschise în domeniul materialului rulant necorespunzător. O astfel de propunere a mai existat acum câteva luni, însă nu a fost acceptată de Guvern din cauza algoritmului privitor la destinația fondurilor colectate din perceperea taxei de 1%.
Reamintim că zilele trecute Ministerul Transporturilor a prezentat un proiect (disponibil aici) privitor la inspecția tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică. Aceasta se realizează pe bază de contract de inspecție tehnică încheiat cu operatorii economici care desfășoară activități în unul dintre domeniile prevăzute în proiectul de lege.
Aceste domenii sunt feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorai şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
Agenții economici au obligația de a încheia un contract de inspecție tehnică pentru perioada de valabilitate a autorizației și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER.
Valoarea contractului încheiat de către operatorul economic cu AFER se calculează într-un procent de 1% din valoarea producției sau a serviciilor realizate de către operatorul economic aferent activității desfășurate de acesta în unul dintre domeniile prevăzute, valoare care se calculează în baza declarației lunare pe proprie răspundere privind producția realizată de operatorul economic, care va fi însoțită de documentele doveditoare.