După ce a declarat că el nu poate pune fiola tuturor mecanicilor, cu referire la accidentul de zilele trecute de la Toporu, Asociația Pro Infrastructura a avut o primă reacție declarând că abordarea ministrului este una de șofer. Mai precis, dacă sistemele feroviare ar funcționa mecanicii nu ar putea trece cu trenurile pe roșu, spun forumiștii.
„Dacă sistemele feroviare funcționează, un semnal roșu nu poate fi depășit! Asta nu înțelege ministrul Grindeanu când declară „șoferește” că nu poate pune fiola tuturor mecanicilor”, își începe Asociația Pro Infrastructura o postare pe pagina sa de socializare.
Redăm postarea de la Asociația Pro Infrastructura:
„Mecanicul poate trece de semnalul roșu doar când circulă cu instalația de autostop a locomotivei izolată sau defectă, o faptă foarte gravă care trebuie prevenită prin controale periodice… pe care Grindeanu nu le-a dispus.
Dacă locomotiva avea autostopul activat, atunci elementele acestuia care sunt puse în calea ferată (inductorii) nu au funcționat. Este mai puțin probabil, dar se putea preveni prin întreținerea corespunzătoare a instalațiilor… pe care Grindeanu nu a finanțat-o.
Și revenind la fiolă, nu trebuie să se ducă ministrul la fiecare mecanic. În ziua de azi, locomotivele se pot echipa cu alcoolteste și rezultatele pot fi încărcate în cloud. Există soluții… pe care Grindeanu nu le-a căutat.
Pe scurt, accidentul de ieri de la Toporu, al treilea accident feroviar grav din 2023, este rezultatul unor metehne sistemice în rețea care devin mai pronunțate pe zi ce trece.
Factorii pe care i-am văzut ieri (autostop defect sau dezactivat, instalații de cale și locomotive antice, indisciplină, alcoolism) sunt omniprezenți pe rețeaua feroviară, la privat și la stat, și pot provoca în orice moment o tragedie cu victime, călători și/sau ceferiști. Poate atunci se vor trezi politicienii. Până atunci, șoferi fiind, se vor ocupa de rutier.
Accidentul de la Toporu nu e nicidecum primul de acest tip. Mecanici ai unor operatori privați de marfă, probabil băuți și cu autostopul dezactivat, au trecut peste semnalele roșii și au distrus câteva linii din stația Fetești în 2021 (raport AGIFER: ).
Similar și mai grav, viaductul Cârcea, în valoare de zeci de milioane de euro, a fost parțial distrus în 2018. Evident, măsurile luate (licențele ridicate, controalele introduse) nu au fost suficiente.
Un factor important este și cererea mare de mecanici suprapusă peste numărul mic care termină școala. Dar asta nu e o scuză pentru operatorii feroviari”, afirmă Asociația Pro Infrastructura.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a avut miercuri o replică iritată după ce ziariștii l-au întrebat în mod repetat despre accidentul feroviar între două locomotive private. ”Păi și ce să fac, să mă duc eu ca ministru să pun fiola la fiecare mecanic de locomotivă?”, a spus Grideanu.
El a declarat că, potrivit primelor informații, mecanicul de locomotivă care a provocat accidentul pe ruta Videle-Giurgiu era sub influența băuturilor alcoolice.