Asociația Metrou Ușor: Pasajele fără tramvai, din păcate, o nouă „modă” în București

22 iulie 2020

Asociația Metrou Ușor (AMU) avertizează că proiectele actuale de pasaje din Capitală sunt lipsite de spații pentru viitoarele linii de tramvai, ceea ce face ca o eventuală introducere în viitor de astfel de linii să presupună costuri suplimentare. Este vorba de incoerență și lipsă de viziune, spune asociația.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

AMU face referire într-o postare pe pagina sa de socializare de zilele trecute la pasajul din zona Berceni, situat la intersecția străzilor Sergent Ion Iriceanu cu Turnu Măgurele (stația metrou Apărătorii Patriei).
„După lovitura dată de Pasajul Doamna Ghica proiectului liniei de metrou uşor nord Pipera – Berceni de pe inelul median, acum a venit rândul Primăriei Sectorului 4 să pună o nouă piedică, un pasaj incoerent și lipsit de viziune în ceea ce privește transportul public ecologic.
Ce au în comun aceste două pasaje? În primul rând, niciunul nu prevede spațiu pentru viitoarea linie de tramvai de pe inelul median – o magistrală de transport electrică vitală pentru capitală – un “41 de est”. În al doilea rând, niciunul nu respectă documente strategice, precum Planul de Mobilitate Urbană Durabilă sau practicile europene de prioritizare a transportului sustenabil, electric, de mare capacitate.
Aceste pasaje strict rutiere aruncă în aer investiții deja realizate, în cuantum de zeci de milioane de euro pentru a lăsa loc tramvaiului pe inelul median. De exemplu, nou-inauguratul pasaj Nicolae Grigorescu prevede un amplu spațiu median pentru tramvai, ba chiar şi goluri tehnologice pentru viitoarea stație de tramvai de pe pasaj”, spune AMU.

Alte propuneri ale AMU

„Sugerăm, de asemenea, faptul că la intersecția Str. Ion Iriceanu cu Șos. Berceni este oportună realizarea unei conexiuni pietonale directe între noul tramvai rapid și stația de metrou Apărătorii Patriei (M2), pe un model similar cu cel de la stațiile de metrou Crângași sau Piața Sudului, fapt ce ar duce nu doar la o transbordare mult mai facilă din punct de vedere al timpului și distanței pietonale de parcurs între cele două tipuri de transport public de mare capacitate, dar și la o siguranță crescută pentru pietoni prin scăderea numărului de traversări necesare. Contextul în care Asociația “Metrou Ușor” emite acest punct de vedere: Sperăm ca astfel să fie evitată o nouă situație nefericită precum cea a pasajului Doamna Ghica, unde, din punctul nostru de vedere, planificarea defectuoasă și grăbită, cu o consultare publică netransparentă și la fel de grăbită, au dus la blocarea parțială a proiectului liniei de tramvai rapid de pe inelul median, adoptând în final o soluție deficitară care limitează sever funcționalitatea unui viitor punct intermodal de interes major pentru nord-estul orașului. Mai precis, în actualul șcenariu al pasajului Doamna Ghica, viitorul tramvai rapid va traversa intersecția cu Șos. Colentina, pe pod, fără oprire și fără posibilitatea unei transbordări directe a călătorilor cu tramvaiul 21 și eventualele autobuze care ar putea, într-o bună zi, să utilizeze calea de rulare recent delimitată a tramvaiului de pe Șos. Colentina. Inelul median al capitalei este un obiectiv de interes major pentru întreaga regiune București-Ilfov și trebuie privit în ansamblul său”, spunea la începutul anului AMU într-o adresă trimisă administrației locale .

Trebuie precizat faptul că linia de tramvai ușor pe direcția nord-sud pare a nu mai fi o prioritate a Primăriei Generale a Capitalei.

”Încă o dată, PMB dovedește că nu poate fi consecventă în ceea ce privește aplicarea unor măsuri pe termen lung, lucru care este extrem de evident și în răspunsul 322 din data de 04 iunie 2019, privind o serie de întrebări referitoare la acest proiect. În acest răspuns este subliniat faptul că linia de tramvai rapid Pipera-Titan-Berceni nu mai reprezintă o prioritate, deși este o legătură importantă de transport și extrem de ușor de implementat, traseul fiind asigurat în mare parte, după cum am explicat anterior”, scria acum un an AMU.