Asociația Metrou Ușor: Înierbarea liniilor actuale de tramvai duce la distrugerea acestora 

16 aprilie 2020

Într-o intervenție publică, Asociația Metrou Ușor a avertizat joi că înierbarea liniilor de tramvai actuale duce la distrugerea acestora. Practic , fără a beneficia de permisiunea STB, primăriile trântesc gazon peste piatra spartă, chiar și înainte de repararea liniilor. Metoda duce inclusiv la deraierea tramvaielor, spun cei de la Asociația Metrou Ușor (AMU).

Doru Cireașă

Metoda înierbării liniilor de tramvai duce la distrugerea rapidă a șinei de tramvai, chiar dacă la prima vedere metoda înierbării pare a fi una dezirabilă.

„În ultimii ani, primăriile de sector au pus gazon pe șinele de tramvai, inițiativa fiind lăudabilă la prima vedere – mai mult spațiu verde, mai estetic, reduce poluarea fonică”, avertizează AMU. Există însă o hibă fundamentală. Liniile respective nu au fost gândite de la început pentru „green track” și nu permit o astfel de soluție „eco” din cauza tipului căii de rulare, respectiv linie tip „cale ferată” pe terasament din piatră spartă”, spun reprezentanții ONG menționate.

Mai precis actuala soluție tehnică presupune așternarea pietrei sparte între șine și la câțiva ani burarea (reașezarea ) acesteia. Se presupune că între bucățile de piatră spartă nu există alte materiale de genul resturi vegetale, iarbă, nisip, pământ etc.

Burarea liniilor, o operațiune făcută rar

„Pentru ca infrastructura să poată fi operată în condiții optime de siguranță și confort, balastul de sub șine trebuie să rămână curat, necontaminat cu resturi vegetale, pământ sau nisip. Întreținerea balastului prin procesul tehnologic de burare trebuie făcută periodic pentru a preveni degradarea șinei de tramvai. Din păcate, cu excepția liniei 41, niciuna dintre liniile modernizate în ultimii 20 de ani nu a beneficiat de întreținerea necesară, astfel că fundațiile s-au tasat, iar în prezent liniile sunt vălurite.

În aceste condiții pentru a da bine ochiului, primăriile de sector – nu se știe dacă fără sau cu acordul STB – au venit și au trântit covoare de gazon peste piatră.

„La inițiativele mai multor primării de sector, s-a realizat „înierbarea” infrastructurii existente, degradată, fără a se pune problema reparării acesteia în prealabil. Grav este că odată cu acoperirea cu pământ vegetal și gazon, balastul se colmatează, iar întreținerea devine imposibilă fără excavarea completă a lucrărilor efectuate de primăriile de sector, investițiile fiind compromise. Altfel spus, pământul pătruns în fundația liniilor de tramvai duce la o degradare accelerată, necesitând refacerea completă și prematură a infrastructurii”, explică AMU.

Tramvaie deraiate

Mai mult, pe anumite bulevarde gazonul a fost pus greșit, prea aproape de șină, astfel că au apărut incidente în care tramvaiele fie au agățat cu roțile rulourile de gazon și s-au împotmolit, fie resturile vegetale au ajuns direct pe șină, îngreunând demarajul și frânarea tramvaielor, punând în pericol toți participanții la trafic.

„Green Track” trebuie proiectate de la bun început astfel

Există linii care de la bun început au fost proiectate pentru a fi „green track” și aceasta este soluția recomandată de AMU.„Asociația Metrou Ușor susține creșterea suprafețelor verzi, însă o linie de tip „green track” trebuie proiectată de la bun început în acest fel, așa cum s-a întâmplat la lucrările de pe Bd. Timișoara, Șos. Pantelimon și Bd. Liviu Rebreanu. În caz contrar, investițiile costisitoare sunt în zadar, iar infrastructura și așa slab întreținută va fi compromisă. Solicităm primăriilor de sector să nu degradeze infrastructura de transport, precum și STB S.A. să nu aprobe astfel de intervenții superficiale, lipsite de orice noțiune tehnică, ci să găsească metode reale de a mări suprafața de spații verzi și de a face Bucureștiul un oraș mai atractiv pentru cetățeni”, spune asociația.

Sectorul 5, „deschizător de drumuri” la soluția proastă

Afacerea gazonului dintre liniile de tramvai a început în aprilie 2018. Atunci, la propunerea primarului de sector – Daniel Florea, consiliul local a votat hotărârea numărul 84 din 27 aprilie 2018 privind “aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivele de investiții din Sectorul 5 constând în amenajarea liniilor de tramvai prin înierbare și instalarea de sistemede irigații”.

De-a lungul anilor au existat mai multe deraieri cauzate de pătrunderea pământului sau a vegetației în zona căii și mecanismelor de rulare ale tramvaielor.