miercuri, mai 1, 2024
spot_img

EXCLUSIV Cum vrea Budăi să aplice articolele 34-35 din Statutul personalului feroviar

Articolele 34-35 din Statutul personalului feroviar au fost prorogate până la data de 1 ianuarie 2024, la inițiativa Ministerului Muncii, condus de Marius Budăi (PSD). Acum, același minister vrea să le includă în noua Lege a pensiilor.

Directorul DTF, Dragoș Anoaica

Intenția Ministerului Muncii a fost dezvăluită de directorul Direcției de Transport Feroviar, Dragoș Anoaica, într-o invitație trimisă organizațiilor sindicale reprezentative de la calea ferată, consultată de Club Feroviar.

”Bună ziua,

Vă informăm că în data de 13 februarie 2023 a avut loc, la sediul MTI, întâlnirea reprezentanţilor MTI cu cei ai Ministerului Muncii – Casa Naţională de Pensii, pe tema articoleior 34 şi 35 din Legea nr. 195/2020 privind Statutul personalutui feroviar. În cadrul şedinţei, reprezentanţii Ministerulul Muncii au informat MTI asupra faptului că se lucrează la o nouă Lege a Pensillor, aceasta constituind jalon în PNRR. Aceştia consideră că beneficiile propuse pentru personalul ferovlar prin art. 34 şi 35 ar putea fi cuprinse în această nouă lege. În vederea identificării şi formulării unei propuneri pe această temă către Ministerul Muncii, precum şi în scopul pregătirii unei reuniuni comune cu Ministerui Muncii, vă invitărn sâ participaţi la o întâlnire în data de miercuri, 22.02.2023, ora 12, la sediul MTI, sala 29, etaj I”, se arată în invitația menționată.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Articolele 34-35 din Statutul personalului feroviar, prorogate pe șest de Ministerul Muncii

La începutul lunii decembrie, Guvernul a prorogat pe șest două articole din legea respectivă (34 și 35), care se referă la posibilitatea pensionării înainte de termen a ceferiștilor care au atribuții în siguranța circulației, așa cum a dezvăluit la vremea respectivă Club Feroviar. Prorogarea, până la data de 1 ianuarie 2024, a fost inclusă chiar înaintea ședinței de Guvern în Ordonanţa de Urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (așa-numita ”ordonanță-trenuleț”).

Ulterior, s-a aflat că prorogarea celor două articole din Legea 195/2020 a fost făcută de Ministerul Muncii, condus de Marius Budăi (PSD), fără ca Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, condus de vicepremierul PSD Sorin Grindeanu, să fie informat în prealabil.

CITEȘTE și Întâlnire decisivă pentru aplicarea Statutului personalului feroviar. Ce spune Rodrigo Maxim

Dialog epistolar Ministerul Muncii-Ministerul Transporturilor

De altfel, între cele două ministere avusese loc un schimb de adrese oficiale, care a continuat și după ce aplicarea celor două articole a fost prorogată.

La data de 5 decembrie 2022, Ministerul Muncii propunea prorogarea Legii 195/2020, despre care spunea că ”prezintă dificultăți în interpretare și aplicare”. Astfel, instituția condusă de Marius Budăi cerea să se clarifice cărei categorii de persoane îi este aplicabil art. 34 din lege, și anume ceferiștilor în activitate sau și celor care au avut calitatea de personal feorviar. ”Referitor la articolul 34 alineatul (2): nu rezultă ce categorie de pensie se acordă, respectiv de limită de vârstă, anticipată sau anticipată parțială fără penalizare”, se mai arată în adresa menționată, unde se mai ridică și problema faptului că ”nu există reglementare la continuarea activității în condițiile obținerii acestui tip de pensie”. Ministerul Muncii face aici referire la ceferiștii care se vor pensiona de la societățile de stat și apoi se vor angaja la privat. În același document se mai apreciază că ”se creează un tratament discriminatoriu față de asigurații sistemului public de pensii”.

Răspunsul Ministerului Transporturilor a venit pe 8 decembrie 2022 și a fost favorabil aplicării legii de la 1 ianuarie 2023: ”(…) actualmente, nu este oportună promovarea acestei inițiative legilsative care prevede amânarea aplicării Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar cu încă un an, respectiv până la data de 1 ianuarie 2024. Considerăm că aspectele referitoare la pensii pot fi reglementate ulterior în cursul anului 2023”.

Cele două articole au fost însă prorogate chiar în ziua în care fusese trimis acest document. Apoi, pe 19 decembrie 2022, Transporturile trimit către Muncă, mai exact către secretarul de stat Ionuț Bănescu, o altă adresă, prin care îi solicită să nominalizeze persoanele ce vor face parte din grupul de lucru interministerial. Pe 27 decembrie 2022, oficialul de la Ministerul Muncii a răspuns solicitării și a nominalizat două persoane din cadrul Casei Naționale de Pensii Publice.

Rămâne de văzut ce se va stabili la întâlnirea de miercuri ce vizează articolele 34-35 din Statutul personalului feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole