Franta va lansa, pana in 2022, trenuri cu celule de hidrogen

SNCF promite ca primul tren cu celule de hidrogen va circula pe retelele regionale pana in 2022. Cu ocazia unei reuniuni a operatorilor regionali, presedintele executiv al TER, Frank Lacroix si vice-presedintele executiv al SNCF, Pierre Izard, au anuntat lansarea unui studiu de fezabilitate. In plus, cei doi vor colabora cu regiunile franceze pentru a defini specificatiile pentru utilizarea trenurilor cu celule de hidrogen, in functie de necesitati.

50% din parcul de material rulant de pe reteaua regionala TER este compus in prezent din trenuri diesel, in timp ce 20% sunt bi-modale (diesel si electrice), insa presedintele SNCF, Guillaume Pepy, a anuntat recent ca operatorul national are ca obiectiv inalturarea completa a trenurilor diesel pana in 2035.

Aproximativ jumatate din costurile cu energia consumata de catre reteaua suburbana TER sunt de origine diesel. Tehnologia pe baza de celule cu hidrogen, inlocuind-o pe cea diesel, va permite scaderea emisiilor de CO2 precum si a altor emisii poluante. Astfel, transportul regional va deveni de cinci ori mai eficient decat transportul cu autoturismele.

In timp ce, in Franta, transportul feroviar este responsabil de doar 1% din emisiile poluante, Pepy considera ca este loc de mai bine, emisiile pot scadea si mai mult. Astfel, a fost creat un comitet executiv care va superviza proiectul, prin intermediul caruia se vor identifica detalii precum sursele de finantare dar si o linie pilot potrivita pentru operarea primului tren pe baza de celule cu hidrogen. Primele teste cu noile trenuri vor demara in 2021.

O serie de alte criterii vor fi luate in considerare astfel incat proiectul pentru trenuri cu celule pe baza de hidrogen pe reteaua TER sa fie in concordanta cu strategiile pentru energie teritoriale si cu strategiile de dezvoltare a ecosistemelor pe baza de hidrogen dar si cu infrastructurile necesare acestora pentru productie si distributie (electroliza, stocare si intretinerea garilor).

Acest lucru poate insemna alimentarea altor mijloace de transport precum autoturisme sau taxiuri.

In plus, va fi necesara realizarea unor investitii in centre tehnice pentru asigurarea mentenantei viitoarelor trenuri cu hidrogen.

In paralel, SNCF dezvolta si alte solutii precum trenurile TER hibride, prin recuperarea si stocarea energiei folosita la franare dar si prin utilizarea biocombustibililor, asigurand utilizarea lor in mod eficient, acestea urmand, fara indoiala, sa fie complementare.

“Alaturi de regiunile franceze trebuie sa gasim conditiile bune pentru integrarea noului material rulant, care favorizeaza un transport ecologic si contribuie, in egala masura, la imbunatatirea increderii in reteaua TER, la cresterea competitivitatii sale, a actractivitatii si la mentinerea unui nivel sporit de siguranta pentru pasageri, totul in conformitate cu programul CAP TER 2020. Hidrogenul dispune de atuuri incontestabile, atat pentru reteaua TER cat si pentru regiunile franceze”, a precizat Frank Lacroix.

“Vrem sa urgentam toate aceste planuri si sa intelegem in cele mai mici detalii toate aspectele ce tin de transportul feroviar alimentat cu celule de hidrogen. Estimam ca vom realiza primele teste in 2021, urmand ca in primul trimestru din 2022 sa avem aceste trenuri in circulatie”, a punctat Pierre Izard.

 

Un alt stat european deja utilizeaza trenul cu hidrogen

Germania i-a luat-o inainte Frantei, fiind prima tara din lume care a lansat in circulatie, in septembrie anul acesta, doua astfel de trenuri din gama Coradia iLint, fabricate de catre producatorul francez de material rulant, Alstom.

Astfel ca cele doua trenuri albastre circula acum pe o retea din nordul Germaniei, intre orasele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde si Buxtehude, pe o distanta de 100 de kilometri, aceasta fiind pana in prezent strabatuta de trenuri diesel.

Alstom a precizat ca pana in 2021 ar putea livra 14 trenuri Coradia iLint, pe baza de celule cu hidrogen, catre landul german Saxonia Inferioara. Vestea buna este ca si alte landuri si-au exprimat intentia de a comanda trenuri Coradia iLint, ceea ce inseamna ca se depun eforturi pentru asigurarea unui transport cat mai putin poluant.

Trenurile cu hidrogen sunt echipate cu celule de combustibil care produc electricitate printr-o combinatie de hidrogen cu oxigen, un procedeu ale carui unice emisii, in atmosfera, sunt aburul si apa. Energia in surplus este stocata in baterii Lithiu-Ion, la bordul trenului.

Coradia iLint poate rula pe o distanta de 1000 de kilometri doar cu un singur rezervor de hidrogen, capacitate similara ca cea de la trenurile diesel.

Trenul, fabricat de catre Alstom, ar putea revolutiona viitorul in ceea ce priveste materialul rulant, imbunatatind totodata calitatea aerului. Este primul tren cu emisii zero, care utilizeaza hidrogenul ca sursa de energie.

Pe masura ce intreaga lume cauta sa reduca emisiile de dioxid de carbon, atentia operatorilor feroviari axata pe trenuri diesel a pus o presiune pe industria feroviara. Proiectele de electrificare sunt in plina desfasurare, in timp ce jucatorii din industria de profil au tot cautat o serie de alternative mai ecologice care sa permita trenurilor sa ruleze timp indelungat, in mod autonom.

La baza sistemului iLint este o celula de combustibil situata pe acoperisul trenului. Hidrogenul este furnizat in aceasta celula si apoi este amestecat cu oxigenul existent chiar in interiorul acestei celule. Prin mixarea celor doua componente chimice reulta electricitatea, aceasta fiind apoi utilizata pentru a alimenta unitatea de tractiune a automotorului. In urma acestui procedeu, in atmosfera, sunt emise doar apa si abur, absolut deloc nocive mediului inconjurator.

Energia rezultata in surplus si care nu este imediat utilizata pentru tractiune poate fi stocata in baterii Lithiu-Ion. In acelasi timp, este utilizat si un convertor auxiliar pentru a adapta energia stocata la diverse alte echipamente aflate la bordul trenului, dintre care cele mai importante de enumerat ar fi sistemele de informare a pasagerilor.

Energia electrica este furnizata in functie de necesitati, sau altfel spus, celula de combustibil este solicitata doar atunci cand trenul accelereaza pe perioade indelungate de timp. Atunci cand acesta franeaza, celulele de combustibil sunt foarte putin utilizate, reducand in acest fel consumul de hidrogen.

Energia electrica este produsa sau recuperata prin franare si datorita faptului ca aceasta este manevrata “inteligent”, trenul iLint este capabil sa atinga o viteza de 140 km/h, ca cea atinsa de cea mai noua varianta a gamei Coradia Lint, un automotor diesel, trenul cu hidrogen fiind insa mult mai eficient din punct de vedere energetic. Trenul iLint are o capacitate de a transporta pana la 300 de pasageri.

Coradia iLint a fost proiectat de catre echipele Alstom din Salzgitter (Germania), acolo unde este centrul specializat in trenuri regional si de catre echipele din Tarbes (Franta), centrul specializat pe sisteme de tractiune.