spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

ARF trage de timp la licitația pentru 20 trenuri regionale, în așteptarea ordonanței anti-China

Fără să i se solicite, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a decis să amâne cu trei săptămâni termenul de depunere a ofertelor pentru 20 de trenuri inter-regionale. Miercuri, premierul Florin Cîțu a anunțat că ordonanța anti-China va intra în dezbatere în următoarea ședință de Guvern.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Potrivit anunțului tip erată făcut în Sistemul Electronic de Achiziții Publice noul termen de depunere a ofertelor este 29 martie, în loc de actualul termen de 8 martie. Interesant e faptul că nu există o solicitare publică de amânare a termenului din partea potențialilor competitori. De regulă, astfel de amânări au loc doar în urma unor cereri ale participanților, cele mai multe formulate la partea de ”solicitări de clarificare”.

De la începutul licitației, ARF a publicat nu mai puțin de 11 erate de extindere a termenelor de procedură, ceea ce echivalează cu amânarea licitației. Amânările vin în contextul în care este iminentă adoptarea unei Ordonanțe de Urgență care împiedică participarea companiilor din țări terțe la licitațiile din România. Intrarea acesteia în vigoare, în forma în care interzice participarea firmelor din țări terțe, inclusiv la licitațiile terțe, va împiedica asocierea CRRC China-Astra România să participe la licitație.

Premierul Florin Cîțu a anunțat miercuri seara când va intra în ședința de Guvern Ordonanța anti-China la CFR, prin care companiile chineze vor fi excluse de la proiectele de infrastructură din România.

 

Deși ordonanța recurge la câteva argumente solide (ajutorul dat de statul chinez propriilor companii, dobânzile subvenționate acordate de China propriilor companii, încălcarea drepturilor rezultate din relațiile de muncă, închiderea propriei piețe în cazul companiilor din afara granițelor), adoptarea acesteia ridică semne de întrebare.

Principalele probleme ale unei astfel de Ordonanțe

  • România ar fi efectiv prima țară din UE care recurge la astfel de măsuri. Teoretic este și Grecia, însă această țară vizează în special nu companiile chineze, ci pe cele turce. Este riscant să deschizi rândul acestor măsuri în condițiile în care nu știi ce consecințe comerciale pot exista.
  • OUG privește, conform informațiilor publice, și licitațiie curente, ceea ce e o problema juridică asupra căreia inclusiv Comisia Europeană, prin DG GROW, ne-a avertizat.
  • Departamentul Comerțului Exterior a avertizat posibilitatea apariției unor măsuri de retorsiune din partea Chinei.
  • Decizia poate fi inutilă, căci China poate deschide filiale în România sau se poate asocia cu firme românești care să aibă în acte majoritatea acțiunilor. Interesant e faptul că tocmai de aceea OUG ar putea avea și părți bune, un aflux masiv de capital chinez în companii românești.
  • Astfel de măsuri sunt utilizate ca mijloace de presiune asupra Chinei pentru a accepta companii românești pe piața chineză. Deoarece nu prea există un astfel de interes din partea companiilor românești (sau putere), singurele beneficiare vor fi companiile din țările mari ale UE.
  • La Curtea de Justiție a UE nu există însă spețe similare, de excludere a unei companii din țara terță din licitații. România ar putea fi adusă în fața unui astfel de juriu și obligată să plătească daune importante.

Deocamdată, Guvernul nu pare preocupat de aceste aspecte.

„Astăzi am vorbit cu secretarul general al Guvernului, aștept Ordonanța de Urgență pentru ședința de săptămâna viitoare”, a declarat miercuri premierul într-un interviu pentru g4media.ro.

Un memorandum care limitează participarea la licitaţii a unor firme care sunt din afara UE sau cu care România nu are acorduri comerciale a fost aprobat în Guvern la începutul lunii februarie. În unanimitate, a precizat la vremea respectivă vicepremierul Kelemen Hunor, documentul fiind confirmat și de vicepremierul Dan Barna. Totul după ce premierul Florin Cîțu a negat că ar exista o astfel de decizie, care, printre altele, ar pune frână companiilor chinezești.

Întrebat în cursul dimineții dacă a fost adoptat un memorandum prin care companiile din China sunt excluse de la licitații pentru autostrăzi și căi ferate, șeful guvernului a răspuns: ”Nu. Dacă va fi așa ceva, trebuie să fie bineînțeles o Ordonanță pe Legea achizițiilor publice. Atunci veți vedea cu siguranță dacă se întâmplă acest lucru, dar când se va întâmpla, veți avea informația”.

CITEȘTE și Exclusiv. Scrisoarea care l-a enervat pe Cîțu și a dus la schimbarea șefului Achizițiilor Publice la doar o lună de la numire

Comisia Europeană și-a exprimat acordul privind o posibilă excludere a companiilor chinezești de la licitațiile de infrastructură – măsură propusă de către ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, însă a avertizat că excluderea acestora din licitațiile curente este discutabilă.

Unele dintre licitațiile vizate ar fi cele organizate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară în vederea cumpărării de trenuri regionale și inter-regionale. Ministrul Cătălin Drulă a întocmit un proiect de Memorandum care viza tocmai aceste licitații, după cum a relatat Club Feroviar.

Conferinţa de Infrastructură 2021

Anul European al căilor ferate valorifică potențialul transportului feroviar

Organizată de data aceasta în format online, Conferința de Infrastructură 2021 va continua tradiția evenimentelor trecute, de a aduna la același prezidiu atât administratori de infrastructură feroviară, cât și companii care execută construcția sau modernizarea infrastructurii feroviare.

Aceștia vor analiza și prezenta proiectele finalizate până acum, pe cele în derulare, dar și pe cele ce urmează să fie licitate sau pentru care se vor semna noi contracte de finanțare.

ÎNREGISTRARE

 

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole