miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

ARF se împăunează din nou cu finanțare pentru material rulant după informații similare în toamnă. Banii sunt acum mai puțini

Înființată acum șapte ani, fără a fi adus în această perioadă un singur tren nou, ARF comunică victorios faptul că i s-a aprobat o finanțare pentru material rulant de 204 milioane de euro din Fondul de Modernizare pentru achiziția de material rulant.
România are asigurată finanțarea nerambursabilă europeană din Fondul de Modernizare(FM) a propunerii de investiție: sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficiența energetică în sectorul transporturilor – material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs.
Decizia a fost confirmată în baza prevederilor art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC de către Banca Europeană de Investiții (BEI) și prevede asigurarea finanțării în valoare de 204 milioane de euro.
Obiectivul principal al investiției îl reprezintă îmbunătățirea eficienței energetice în transportul feroviar din România și este în concordanță cu țintele Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, ce prevede măsuri susținute de modernizare a transportului public urban și a căilor ferate și care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie în transport.
Propunerea de investiții vizează un proiect de anvergură pentru perioada 2024-2027 și se referă la înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, și anume: 9 trenuri interregionale de lung parcurs și 23 de locomotive electrice.

Finanțare pentru material rulant intrată la apă în câteva luni

În toamna anului trecut, Autoritatea pentru Reformă Feroviară anunța, de asemenea, aprobarea finanțării de către BEI, dar atunci suma menționată era mai mare. În doar câteva luni aproape că s-a înjumătățit. Într-un comunicat de presă remis la jumătatea lunii octombrie, Autoritatea de Reformă Feroviară a anunțat că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a primit din partea BEI confirmarea finanțării proiectului “Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienței energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil”, proiect finantat prin Fondul pentru Modernizare, cu o valoare de peste 470 de milioane de euro. Noua investiție propusă se va materializa în achiziția a 62 de trenuri electrice (a nu se confunda cu cele 62 de trenuri regionale ce ar urma să fie livrate de firma poloneză PESA) și va conduce la creșterea frecvenței de călătorie, utilizând transportul feroviar și la o reducere semnificativă de emisii de CO2 (12.014,7t CO2/an, ceea ce reprezintă 29,2% raportat la situația actuală), spunea atunci ARF.

Precizări 

Deși era normal ca informația să fie inclusă in comunicatul de presă, Ștefan Roșeanu spune că de fapt banii s-ar adăuga la cei din toamnă. Comunicatul de pe pagina de socializare a ARF nu spune nimic despre adăugare, informație ce apare doar într-o știre Agerpres.
Suma de 204 milioane de euro se adaugă celor 470 de milioane de euro atrase de MTI în octombrie 2023 pentru finanţarea proiectului „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienţei energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil”, care a vizat achiziţia a 62 de trenuri electrice, contract semnat la finele anului trecut cu producătorul polonez PESA, spune Agerpres.

Proiectul a fost finanţat, de asemenea, din Fondul de Modernizare şi se va finaliza în 2027, urmând să contribuie la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătăţirea transferului modal care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice.

„Vorbim de aproximativ 700 de milioane de euro în total, 100% finanţare UE. Noi plătim de la buget doar TVA şi eventualele creşteri de costuri”, a precizat, pentru AGERPRES, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole