ARF schimbă licitația de trenuri inter-regionale. Modificările scot Astra Vagoane – CRRC din cursă

11 noiembrie 2020

Cu doar două săptămâni înainte de termenul de depunere a ofertelor pentru licitația de rame electrice inter-regionale, RE-IR, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a adus nu mai puțin de 40 de pagini de modificări ale condițiilor ce trebuie îndeplinite de oferte. Unele dintre acestea vor duce cel mai probabil la excluderea din licitație a asocierii româno-chineze Astra Vagoane Arad – CRRC China și par a fi contrare dispozițiilor de până acum ale instanțelor de judecată.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

UPDATE O informație publicată pe situl ARF arată că autoritatea va stabili un nou termen de depunere a ofertelor, de cel puțin 30 de zile. Redăm anunțul ARF: „Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că în zilele următoare vor fi publicate în SEAP clarificări din oficiu care includ diverse modificări ale unor elemente prevăzute în Caietul de sarcini. Urmează ca după publicarea documentului mai sus-aminit, ARF să emită o nouă erată cu un nou termen de depunere a ofertelor, astfel încât potențialii ofertanți să poată avea timpul necesar, de cel puțin 30 de zile, pentru depunerea acestora. În funcție de validarea modificărilor/completărilor de către ANAP, precum și publicarea eratelor atât în SEAP, cât și în JOUE, estimăm că, până la sfărșitul acestei săptămâni, etapele mai sus-menționate să fie parcurse”.

O „clarificare” care schimbă total datele problemei

Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF) a publicat la licitația destinată achiziției a 20 de trenuri inter-regionale  un set de clarificări întinse pe nu mai puțin de 46 de pagini, din care 40 conțin modificări sau completări directe ale cerințelor din licitație.

Acțiunea ARF este una îndoielnică, în condițiile în care aceasta are loc cu doar două săptămâni înainte de termenul de depunere a ofertelor. Cea mai afectată pare a fi asocierea româno-chineză Astra Vagoane – CRRC.

Modificările sunt justificate de către ARF prin decizia 1612 a CNSC care a obligat autoritatea să reia procedura anulată de licitație, după plângerea depusă la CNSC de către CRRC.

Omologarea ramelor, cuiul lui Pepelea

În fruntea listei de modificări stă cererea ARF ca ofertantul să prezinte documente doveditoare privind produsele livrate, respectiv omologarea acestora de către un organism neutru în conformitate cu reglementările europene.

Cerința nu se referă la ramele care vor fi ofertate, ci la alte rame livrate până acum, pe al căror design se vor baza produsele vândute statului român. Cum până în prezent Astra Vagoane – CRRC nu a livrat trenuri similare pe piața europeană, ei sunt singurii care nu vor putea îndeplini condiția urmând să părăsească astfel competiția. Omologarea ar putea fi obținută ușor de către producătorul chinez, însă în niciun caz în cele două săptămâni până la licitație.

Câteva alte precizări ale ARF sunt lămuritoare în acest sens. „Furnizorul va oferi un vehicul care să îndeplinească cerințele din caietul de sarcini, vehicul bazat pe design dovedit (produs proiectat construit omologat de către un organism neutru) aflat în exploatare cu călători. Ofertantul va prezenta în oferta tehnică dovezi că RE-IR ofertat este bazat pe un produs omologat care este în exploatare comercială”, cere acum ARF.

Oricum, termenii sunt folosiți eronat. Regulamentul 545 /2018 de punere în aplicare a Directivei 797/2018 privind vehiculele feroviare vorbește de procesul de „autorizare”, nu de omologare.

Curtea de Apel: Lipsa omologării nu poate duce la excludere. ARF face ce vrea

Cerințele contravin unei hotărâri a Curții de Apel București care a respins autorizarea/omologarea după cum o numește ARF drept bază de excludere din licitație a unui participant. Într-o decizie în care dădea dreptate CRRC, Curtea de Apel București, instanța supremă care judecă astfel de cazuri a stabilit că este legală analiza Consiliului (CNSC – n.red.), în sensul că factorul de evaluare contestat nu reprezintă o barieră în calea liberei concurențe, „accesul la procedură fiind permis, în egală măsură, operatorilor economici care au pus în funcțiune rame omologate pe piața europeană, dar și celor care nu îndeplinesc această condiție”.

Aceeași instanța a mai stabilit că afirmația CRRC, potrivit căreia toate trenurile licitate (chiar dacă provin din modele existente pe piața europeană) urmează a trece prin autorizare/reautorizare, este corectă.

La acel moment, Curtea de Apel a stabilită că punctarea ofertei prin prisma existenței unor rame identice/asemănătoare pe rețele feroviare europene este eronată, căci factorul nu poate fi considerat un avantaj tehnic (varianta inițială a licitației ARF acorda 10% în punctaj pentru companiile ce au rame livrate în Europa, în circulație.

Greutatea trenului, schimbată la clarificări

Dar acestea nu sunt singurele modificări aduse. Aceleași clarificări, de fapt modificări, spun că trenul trebuie să accepte o încărcare de 20 de tone pe osie la patru pasageri pe metru părtrat față de șase înainte, ceea ce înseamnă că sunt acceptate trenuri mai grele. Performanțele de frânare nu mai trebuie îndeplinite la viteza de 200 de kilometri la oră ca în varianta iniția,lă în condițiile în care trenul circulă cu cel mult 160 kilometri la oră. Alte „clarificări” sunt, de aesmenea, prezente în noul document.

Cel mai probabil, noua formă va duce la noi contestații din partea Astra Vagoane – CRRC și la blocarea în continuare a procedurii.

Observație. Club Feroviar nu sugerează că unii dintre participanți ar trebui să câștige licitația în detrimentul altora, că unii sunt mai îndreptățiți decât alții sau că unii au dreptate, alții nu. Desemnarea câștigătorului este sarcina ARF. Putem însă doar observa că modul amatoricesc de organizare a licitației de către ARF întârzie desemnarea unui câștigător, duce la excluderea din licitație a unor ofertanți acceptați inițial, dă naștere unui număr de contestații mai mare decât poate ar fi fost normal și contravine chiar dispozițiilor judecătorești. Suntem adepții consecvenței la ]ntocmirea dosarelor de participare la licitație, la derularea licitațiilor, ai justeței în alegerea unor factori de departajare. Pledăm pentru lipsa arbitrariului în analiza ofertelor.

Ori modul în care ARF organizează licitațiile prezintă un grad mare de arbitrar și ridică semne de întrebare asupra bunei credințe în acordarea contractelor. Conducerea ARF a fost criticată în mai multe rânduri, inclusiv de către premierul Ludovic Orban, pentru felul în care au fost derulate licitațiile. În afara criticilor, nici premierul și nici ministrul Transporturilor, Lucian Bode, nu au luat măsuri concrete de îndreptare a situației.