Documentația de licitație prezentată luni de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) are inadvertențe raportat la cerințele Autorității Naționale pentru Achiziții Publice. Recomandările au fost făcute tocmai pentru ca documentația de licitație să nu fie una discriminatorie față de potențialii participanți.
Nu mai puțin de nouă pagini cu observații a trimis ANAP Autorității pentru Reformă Feroviară privind documentația de licitație pentru achiziția a 62 de trenuri regionale în primăvara acestui an, anterior publicării (zilele trecute) anunțului pe participare în SICAP.
Problema este însă că unele cerințe ale ANAP nu au fost respectate. Unele dintre aceste cerințe pot cu ușurință să fie subiectul unor viitoare contestații ale unor posibili participanți la licitație.
De exemplu, un prim aspect este un așa-zis „design dovedit”. Adică ARF cere ca trenurile să fie deja în exploatare comercială în țări ale UE. Prevederea însă limitează drastic participarea la licitație a firmelor care nu au în uz astfel de produse și a intrat în vizorul ANAP.
ANAP cere reevaluarea solicitării
„Reevaluați solicitarea „furnizorul va oferi un vehicul care să îndeplinească cerinţele specifice în prezentul caiet de sarcini, vehicul bazat pe un design dovedit (produs proiectat, construit şi livrat) aflat în exploatare cu călători. Ofertantul va prezenta în oferta tehnică dovezi că RE-R ofertat este bazat pe un produs care este în exploatare comercială”- întrucât contravine principiilor tratamentului egal şi nediscriminarii în sensul favorizării operatorilor economici care au deja un prototip de astfel de vehicule, iar obiectul prezentei achiziţii îl constituie furnizarea de rame electrice noi, ce urmează a fi concepute conform cerinţelor autorităţii contractante. Pe de altă parte, aveţi în vedere că, în fapt, această solicitare reprezintă o cerinţă ce vizează experienţa similară, respectiv capacitatea tehnică a operatorilor economici, cerinţa care este deja solicitată la nivelul fişei de date/secţiunea III.1.3.a). Corectaţi şi în Cap 13.-observatie calitate”, a cerut ANAP (vezi mai jos).
Cu alte cuvinte, dacă ARF cere rame electrice noi, potrivite pieței românești, ce sens are să ceri ca ramele să fie în exploatare în alte țări unde desigur au trebuit să facă față altor cerințe?
ARF a menținut însă solicitarea sa. „Furnizorul va oferi un vehicul care să îndeplinească cerințele specificate în prezentul caiet de sarcinci, vehicul bazat pe un design dovedit (produs proiectat, construit și livrat) aflat în exploatare cu călători. Ofertantul va prezenta în oferta tehnică dovezi că RE-R ofertat este bazat pe un produs care este în exploatare comercială”, cere în caietul de sarcini Autoritatea Feorivară (vezi din nou mai jos).
Cât de diferită față de cerința inițială este noua cerință, fiecare poate judeca.
ARF: Orice producător român cu tren în circulație poate participa la licitația de trenuri regionale
Conducerea ARF spune însă că a făcut modificări astfel încât licitația să fie deschisă și producătorilor mai mici care anterior au criticat ARF. „În momentul în care se livrează României aceste trenuri, (trebuie – n.red.) să putem absorbi cât mai repede aceste trenuri și să nu pierdem bani și să degrevăm bugetul de stat de eforturi financiare, acesta este motivul pentru care se merge pe această politică stabilită încă din 2018 prin primele etape ale SF făcut pentru ARF și care se practică în țări”, spune Ștefan Roșeanu, președinte al ARF. „S-a ținut cont cu rezolvarea acesteia cu interpretarea pe care au dat-o colegii mei astfel încât orice producător, inclusiv român, cu un tren în circulație poate participa la licitație, fiind și motivul pentru care am lotizat aceasta licitație, astfel încât producători mai mici să poată participa în condiții egale”, explică el.
Afirmațiile sunt însă discutabile. Singurul producător român de rame Softronic Craiova a avut în 2020 o cifră de afaceri de 120 de milioane de lei, iar pentru a putea participa la licitație ar fi trebuit să aibă o medie a ultimilor trei ani de cel puțin 766 de milioane de lei (valoarea solicitată a cifrei de afaceri pentru cel mai ieftin lot). În plus, ramele sale sunt omologate după norme românești anterioare celor europene în vigoare acum în România. Orice modificare în plus ar arunca termenul de livrare a ramelor dincolo de cel cerut.
Capacitățile de fabricație sunt și acestea mai mici decât cele cerute de ARF, deși și aici ANAP acuză ARF că prezintă termene neclare de livrare a ramelor electrice, posibilitate de apariție a unor abuzuri la desemnarea câștigătorilor.
„Pentru factorul de evaluare ‘Program de livrare’, completați în această secțiune care sunt termenele maxime de livrare asociate unor cerințe minime ale caietului de sarcini (pagina/capitol din caietul de sarcini) astfel încât informațiile din algoritmul de calcul să poată fi verificate. În caietul de sarcini nu au fost identificate aceste informații”, a afirmat ANAP.