spot_img
vineri, septembrie 30, 2022
spot_img

ARF face consultarea pieței pe trenuri cu hidrogen

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat o consultare a pieței pentru achiziția de trenuri pe hidrogen. La nivelul UE sunt mai multe firme active în domeniul propulsiei feroviare cu hidrogen.

În contextul implementării Planului Național de Redresare și Reziliență, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenționează să organizeze o procedură de achiziție de rame electrice pe celule de hidrogen (RE-H) pentru lung parcurs. Achiziția va include și serviciul de mentenanță necesar funcționării acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenanței ramelor la 30 de ani, precum și a serviciile de alimentare cu hidrogen aferente acestora.

Miercuri, 9 martie 2022, a fost publicat în platforma de achiziții publice SEAP anunțul de consultare a pieței MC1018881. Astfel, se dorește obținerea de estimări pentru:

  • prețul de achiziție unitar al ramei electrice cu hidrogen, exprimat în Euro/ramă;
  • prețul pentru asigurarea întreținerii/mentenanței pentru 15 ani, exprimat printr-un preț mediu în Euro/km; serviciile de mentenanță vor fi prevăzute cu o opțiune de suplimentare de până la 30 de ani;
  • prețul aferent asigurării serviciului de alimentare pentru 15 ani, cu hidrogenul necesar funcționării acestei rame, exprimat în Euro/km.

Unitățile electrice alimentate cu hidrogen și destinate traficului de lung parcurs trebuie să aibă o capacitate de transport de aproximativ 160 de locuri pentru călători, respectiv 16 locuri pentru biciclete.


 


Operatorii economici interesați pot depune online cotația de preț unitar solicitată, precum și orice recomandări, opinii și sugestii. Termenul de transmitere a informațiilor este 16 martie, iar procedura se va încheia pe data de 23 martie anul curent. Anunțul de consultare de piață, inclusiv caietul de sarcini, poate fi consultat aici.

Câțiva producători europeni

În Uniunea Europeană există mai multe companii interesate de soluția tehnologică a propulsiei cu hidrogen. Alstom produce Coradia iLint, iar Siemens Mobility are Mireo Plus H. Apoi există Stadler, producător activ in zona acestei tehnologii dar și spaniolii de la Talgo,

În mai 2021, in cadrul conferințelor Club Feroviar, oficiali ai Siemens Mobility explicau următoarele. Pe partea de transport feroviar de călători sunt complementare două soluții moderne, a explicat atunci Gabriel Stanciu, Siemens Mobility România. Este vorba de trenurile cu hidrogen și de cele hibride, cu baterii.

Potrivit companiei canadiene Ballard Power care asigură celule cu hidrogen pentru Siemens Mireo Plus H va fi prezentat publicului cât de curând. Elvețienii de la Stadler au realizat trenuri pentru piața americană, iar spaniolii au demarat proiecte în acestă zonă. Oricum livrarea ramelor nu ar avea loc imediat, căci contractele conțin prevederi privind  perioadele de timp dintre momentul semnării acestora și cel de livrare a primelor unități.

Ultimele Articole