spot_img
joi, octombrie 6, 2022
spot_img

ARF dă undă verde CRRC privind ramele licitate

În pofida afirmațiilor companiilor Siemens și Alstom cum că CRRC Qingdao participă la licitații cu un tren neomologat în Europa care va trebuie reproiectat față de varianta asiatică, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a acceptat marți documentele prezentate de aceștia, decizând că nu are nevoie de lămuriri suplimentare de la producătorul asiatic.

Doru Cireașă

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), autoritate contractantă pentru o procedură de achiziție publică a cel puțin 40 de rame electrice regionale, achiziție cu o valoare de aproximativ un miliard de euro, este mulțumită de răspunsul chinezilor de la CRRC Qingdao la solicitarea adresată acestora, de a își demonstra experiența cu documente suport.

Solicitarea a fost formulată de către ARF către CRRC Qingdao la începutul lunii februarie. Practica achizițiilor publice este ca după desemnarea unei firme drept câștigătoare la o achiziție publică, acesteia să i se solicite documentele doveditoare.

În cazul de față CRRC a avut termen până în data de 14 februarie să prezinte documentele privind plata taxelor și impozitelor, experiența similară, standardele de management al calității.

ARF se declară mulțumită de actele privite și afirmă că nu sunt necesare clarificări părivind documentele solicitate.

„Comisia de evaluare va introduce in SICAP rezultatul admis (…) decide că nu sunt necesare clarificări privind documentele prezentate”, potrivit procesului verbal întocmit de ARF la 25 februarie.

Hârtiile prezentate de chinezi sunt însă top secret, iar ARF refuză publicarea lor. „Anexa (…) nu e publică și nu va fi încărcată în SICAP cu prezentul proces verbal, având în vedere precizarea ofertantului CRRC Qingdao prin care subliniază că informațiile/documentele prezentate sunt confidențiale”, scrie ARF. Autoritatea se prevalează de solicitarea companiei chineze CRRC Qingdao, deși nu avea nicio obligație să accepte din capul locului astfel de cereri contrare transparenței procedurii.

Acceptul explicațiilor și documentelor furnizate de CRRC Qingdao vine în contextul în care competitorii CRRC,  germanii de la Siemens și francezii de la Alstom, contestă exact experiența similară a chinezilor, capacitatea acestora de a fabrica și omologa ramele în Europa, în intervalul de timp solicitat in documentație.

Reamintim că la începutul lunii Siemens a contestat anume capacitatea chinezilor de a livra în 18 luni primele rame, afirmație susținută cu o analiză făcută de contestatar asupra procedurilor de autorizare, în condițiile în care  rama CRRC nu circulă în Europa iar una dintre condiții era ca trenul autorizat să fie în circulație în UE.

Trenul CRRC Qingdao are alte dimensiuni față de cele cerute prin documentația de licitație, argument invocat și de Alstom. ARF ar fi manifestat o bunăvoința și înțelegere exagerată o abordare foarte optimistă față de oferta chinezilor.

Compania franceză Alstom critică și aceasta decizia ARF, afirmând că autoritatea condusă de Gigi Gavrilă are un „mod superficial de înțeleghere” a unei licitații și unui proiect ce poate atinge un miliard de euro.

Alstom oferă o analiză a posibilităților de omologare a ramelor și fabricare în 18 luni, în condițiile în care acestea trebuie reproiectate integral.

Ramele CRRC nu corespund deloc cu ceea ce a cerut ARF. Anume trenurile chinezilor sunt cu totul altfel, nu au dimensiunile de gabarit cerute (lățime, înălțime a platformei) au alte accelerații și decelerații, alte dotări ERTMS 2 ce fac imposiibilă funcționarea sistemului INDUSI din România. Mai mult, formula unităților motoare și tractate este cu totul și cu totul alta, față de cerereile din documentația de licitație. În concluzie, trenurile CRRC trebuie  reproiectate.

Alstom: statul chinez ajută CRRC Qingdao

Mai recent in data de 14 februarie Alstom a lansat o altă contestație la ARF, în care acuză compania chineză de concurență neloială. Alstom a invocat prevederi și recomandări ale Comisiei  Europene care interzic achizițiile de echipamente din țări fără economie concurențială cum e China. Aceasta deoarece statul chinez ajută cu finanțări ieftine și măsuri administrative companiile de stat pentru atingerea prețurilor mici. Chinezii au venit cu o ramă cu 30% mai ieftină decât concurența, iar Alstom spune că aceasta nu se putea obține fără un ajutor substanțial al statului comunist chinez, dat fiind faptul că pe piață marjele producătorilor sunt mult mai mici.

Comisia Europeană a identificat faptul că, în pofida deschiderii piețelor europene față de produsele chineze, țara asiatică nu permite accesul liber, necondiționat, companiilor europene pe piața sa și că, mai mult, încurajează prin mecanisme neconforme cu economia de piață competitivitatea companiilor chineze pe piețele externe. Ori aceste argumente sunt invocate acum de concurenții europeni ai CRRC Qingdao.

Ultimele Articole