ARF cumpără cel puțin 20 de rame electrice interregionale

5 martie 2020

ARF a transmis pentru a doua oară către ANAP – Autoritatea de Achiziții Publice documentația de licitație pentru achiziția a 20 de rame electrice inter-regionale noi (RE-IR). Joi, Gigi Gavrilă s-a plâns de firmele care practică sportul contestațiilor.

Doru Cireașă

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a transmis Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) la finele lunii trecute documentația de licitație revizuită, conform ultimelor recomandări formulate de către această instituție.

Acțiunea mai sus-menționată a fost efectuată împreună cu experții și consultanții Băncii Europene de Investiții (BEI), potrivit unui comunicat de presă al instituției. Ramele electrice inter-regionale noi (RE-IR) destinate transportului de călători inter-regional (de lung parcurs) vor avea următoarele caracteristici:

  • serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării cantității inițiale cu încă 20 de rame electrice (RE-IR) și a perioadei de mentenanță cu încă 15 ani;
  • 300-350 locuri;

Valoarea totală estimată a contractului de achiziţii a RE-IR este în intervalul 1,31 miliarde  lei și 3,71 miliarde lei, fără TVA. După validarea de către experții ANAP, documentația de licitație va deveni publică.

Prima dată documentația a fost trimis ANAP în luna noiembrie. La acel moment ARF a precizat că criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate–cost, din care componenta financiară este de 65%, iar componenta tehnic-calitate 35%. ARF are în derulare în prezent o altă licitație de achizție a 20 până la 40 de rame electrice regionale (RE-R), licitația care este în prezent cvasi-blocată ca urmare a contestațiilor depuse de participanți. În valoare de aproape un miliarde de euro, licitația este considerată a fi cea mai mare  procedură de material rulant din Europa. ARF a primit oferte de la companiile Alstom (prin filiala acesteia din Italia), Siemens Germania și compania chineză CRRC, desemnată câștigătoare de ARF.

Practic, în timp ce adversarii Alstom s-au plâns că firma franceză și-a micșorat costurile de energia consumată cu o treime cu ocazia unei reevaluări a ofertelor făcută de ARF, aceștia și Siemens au obiectat că trenurile chinezilor nu sunt omologate în Europa, fapt pentru care CRRC nu va putea să respecte graficele de livrare. Deasemenea, au explicat cei de la Alstom, scăderile de consum energetic sunt datorate modificării modelului de circulație a trenurilor, impusă de ARF.

În fine, joi, cu ocazia unei mese rotunde cu oficiali pentru Competiție și Transporturi ai Comisiei Europene, președintele ARF, Gigi Gavrilă și-a vărsat nemulțumirile pentru blocajele din licitații cauzate, în opinia sa, de marile companii venite in România. Cum singura licitație de seamă derulată de ARF în prezent este cea de rame electrice regionale, trimiterile lui Gigi Gavrilă au fost făcute, cel mai probabil, la această licitație.

Gigi Gavrilă: sportul contestațiilor este gratuit

Un dintre problemele cu care România se confruntă în domeniul infrastructurii feroviare este cel al contestațiilor, blocajelor care aduc bani caselor de avocatură, s-a plâns șeful ARF, oficialilor pentru Concurență,  Transporturi și Politici de piață ai Comisiei Europene

„Suntem singura țară unde o licitație care, în mod normal, are loc într-un an, un an și jumătate, la noi durează 2-3 ani. Acesta proceduri trebuie stopate și vorbesc din punctul de vedere a cuiva implicat (….) Sunt Case de avocatură care fac bani mulți blocând licitațiile…poate putem găsi un mecanism împreună să oprim astfel de practici”, spune Gavrilă. „Nu e posibil să facem tot efortul de a pregăti licitațiile (apoi acestea să fie blocate – n.red.). Nu voi pronunța nume de companii căci sunt multe și îmi e frică să nu uit vreuna și să o supăr”, a glumit Gavrilă.

El spune că recent Guvernul a luat măsuri ca toate aceste plângeri incorecte să fie limitate, dar din păcate s-a primit mesajul de la Comisia Europeană că modificările trebuie să fie făcute prin lege în Parlament, nu prin OUG, ceea ce durează foarte mult.

Unul dintre directorii Comisiei Europene l-a consolat pe Gavrilă că și în Italia, țara sa de baștină, lucrurile sunt la fel și i-a spus că trebuie introduse costuri pentru firmele care contestă licitațiile. „Chiar dacă au plătit, pierd sau nu pierd, își primesc banii înapoi”, a explicat însă șeful ARF.