Autoritatea pentru Reformă Feroviară s-a înființat în urmă cu aproape opt ani și până acum a avut nu mai puțin de patru președinți cu rang de secretar de stat. Niciun tren cumpărat de ARF nu circulă nici în momentul de față pe rețeaua feroviară românească, în serviciul comercial. Cum la capitolul achiziții nu a excelat, ARF se gândește acum să aducă pentru operatorii de transport feroviar de călători automotoare închiriate sau luate în leasing. Deci și la mâna a doua. Și cine are automotoare la mâna a doua în România? Răspunsul este simplu: Gruia Stoica și Călin Mitică. Primul le-a adus deja, iar al doilea face credit pentru a le cumpăra.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, a fost postat, în consultare publică, proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar. Un titlu inofensiv, menit să nu atragă atenția, iar în primele pagini se vorbește doar de liniile ferate industriale. Abia apoi se menționează faptul că proiectul de act normativ aduce și unele modificări la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 11 octombrie 2016, cu modificările și completările ulterioare.
ARF funcționează de opt ani, dar noi circulăm tot cu trenurile vechi
Spuneam că ARF a fost înființată acum aproape opt ani și în acest timp nu a fost pus în circulație, cu călători, niciun tren cumpărat de această instituție.
Asta nu i-a împiedicat însă pe șefii ARF, patru la număr de-a lungul timpului – în ordine cronologică Robert Dobre, Marian Păun, Gigi Gavrilă și Ștefan Roșeanu – să-și încaseze salariile. Ba, recent, Ministerul Transporturilor a propus și bugetarea unui post de vicepreședinte al instituției, așa cum am scris la vremea respectivă. Închidem această paranteză, spunem noi necesară, și ne aplecăm asupra proiectului de act normativ pus acum în consultare publică de Ministerul Transporturilor.
Aducem automotoare închiriate sau în leasing
Cele mai importante modificări la Ordonanța de înființare a ARF se vor face la Articolul 2, alineatul (1).
Este vorba de scopul înființării ARF, iar una dintre prevederile actuale (litera a) prevede ”stabilirea şi urmărirea procesului de implementare a măsurilor necesare pentru eficientizarea reţelei de transport feroviar public de călători pe o reţea feroviară, astfel cum acestea vor rezulta din strategia de eficientizare în domeniul reţelei feroviare, care va fi elaborată în acest sens”. Acum, litera respectivă va avea următoarea formulare: ”asigurarea sprijinului tehnic de specialitate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în vederea elaborării și adoptării de scheme de ajutor de stat destinate dezvoltării durabile a sectorului de transport feroviar”.
Se va modifica și litera c), care în forma actuală a OUG 62/2016 sună în felul următor: ”achiziţionarea, potrivit prevederilor legale în vigoare, de material rulant, destinat predării către operatori, în condiţiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători pe bază de proceduri aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor, care se fundamentează pe criterii de transparenţă şi eficienţă, care să asigure o piaţă competitivă în domeniul transportului feroviar public de călători”. Ei bine, de acum încolo se vor putea adduce și rame electrice sau automotoare închiriate, adică la mâna a doua, pentru că noul text propus este: ”achiziționarea prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate, închirierea fără opțiune de cumpărare și, după caz, preluarea în leasing cu opțiune de cumpărare potrivit prevederilor legale în vigoare, de material rulant, destinat predării către operatori, în condițiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători pe bază de proceduri aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor, care se fundamentează pe criterii de transparență și eficiență, care să asigure o piață competitivă în domeniul transportului feroviar public de călători”.
Gruia Stoica s-a oferit să închirieze automotoare la mâna a doua către CFR Călători
Și operatorul feroviar de stat SNTFC CFR Călători are în plan să închirieze automotoare la mâna a doua.
Recent, operatorul a lansat o procedură de consultare a pieței pentru închiriere de automotoare diesel, însă s-a dovedit că doar două companii ar vrea să presteze acest serviciu, așa cum am scris atunci. Una dintre ele este, culmea tupeului!, Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, societate deținută de Călin Mitică ce ține de șase ani sechestrate șase automotoare Siemens Desiro ale CFR Călători și vrea acum să-i închirieze operatorului feroviar de stat alte automotoare.
Cealaltă, Electroputere VFU Pașcani, controlată de Gruia Stoica, a adus în România anul trecut mai multe automotoare second hand din Danemarca (foto), chit că nu avea și nu are nici acum licență de operator feroviar de călători.
Acum s-a lămurit misterul. Gruia Stoica nu vrea să-și bată capul cu subvenția de la stat înființându-și operator de transport feroviar. E mult mai simplu și mai rentabil să închirieze aceste automotoare către un operator. Preferabil către cel de stat.
Călin Mitică ia credit să cumpere automotoare
Și nu doar Gruia Stoica vrea să închirieze automotoare către operatorul de stat, așa cum am arătat, ci și Călin Mitică.
Ne-am putea întreba, pe bună dreptate, ce automotoare vrea să ofere spre închiriere patronul Remarul 16 Februarie, când el abia are material rulant pentru ca Transferoviar Călători să-și poată onora contractul dde servicii publice. Răspunsul este oferit de un Raport publicat recent de reparatorul de material rulant pe site-ul Bursei de Valori București.
Documentul prezintă ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare și a celei Extraordinare a Acționarilor Remarul 16 Februarie, iar la primul punct de ordinea de zi figurează ”Aprobarea suplimentării programului de investiții aferent anului 2024 în valoare totală de 20.389.500 lei, aprobat conform hotararii AGOA nr. 1129.04.2024, cu suma de maximum 50.000.000 euro, în vederea achiziționării de către societate a unui număr de cel mult 50 de unități de material rulant nou/uzat (second-hand)”.
De ce automotoare închiriate către ARF și nu direct către CFR Călători?
Ne-am putea întreba de ce Călin Mitică și Gruia Stoica nu se mulțumesc să închirieze aceste automotoare direct către CFR Călători și ar vrea să pună ARF ca intermediar.
Răspunsul este simplu: garanția că își vor încasa la timp banii pe închirierea materialului rulant. CFR Călători nu este într-o situație prea bună din punct de vedere financiar, ca să folosim un eufemism, iar ARF ar fi garanția că banii vin de la stat.
Pe de altă parte, din fonduri europene nerambursabile nu pot fi cumpărate automotoare diesel, ci doar electrice, cu hidrogen sau pe baterii. Or, 60% din rețeaua CFR este neelectrificată și este nevoie de tracțiune diesel. În schimb, trendul european este renunțarea la diesel, on contextul decarbonizării. Cum în România pentru electrificarea rețelei nu s-a făcut mai nimic în ultimele trei decenii, vom ajunge un fel de groapă de gunoi a Europei, pentru automotoarele diesel scoase din uz.
ARF mai ”scapă” de atribuții
O altă modificare a OUG 62/2016 este aceea a eliminării unor articole care stipulau că ARF are ca scop ”promovarea de reglementări în domeniul utilizării eficiente a resurselor financiare alocate programelor de întreţinere destinate infrastructurii publice de transport feroviar” și ”stabilirea criteriilor pentru utilizarea eficientă a capacităţilor disponibile ale infrastructurii feroviare, potrivit necesităţilor socioeconomice existente”.
De asemenea, în proiectul de act normativ se mai menționează faptul că materialul rulant achiziționat sau, după caz, preluat în leasing de către ARF se predă operatorilor de transport feroviar public de călători în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice atribuite. Ordonanța va intra în vigoare în termen de 15 zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.