spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

ARF anulează licitația de 40 de rame regionale. Motivul? Nu permite… ciclul Carnot

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat vineri licitația pentru achiziția a 40 de rame regionale, bătându-și joc astfel, sub privirea indulgentă a ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, de fondurile nerambursabile alocate României pentru aceasta și de speranțele românilor de a circula cu alte trenuri, decât cele ruginite de acum 40-50 ani.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Motivul oficial al anulării este unul absurd, o adevărată performanță în istoria post-revoluționară a achizițiilor publice din România. Practic, nu se poate diferenția între ofertele participanților, a invocat ARF, instituție care tot ea a stabilit cerințele licitației și ale ofertelor. Desigur, ARF nu șoptește nicio vorbuliță asupra responsabilitățile avute.

Mai mult, ca să convingă că a făcut totul, ARF a cooptat în scenetă și o institutie de învățământ superior ca să analizeze tehnic posibilitatea comparării ofertelor. Cadrele universitare au decis că ofertele nu pot fi comparate în mod real. Cu așa desfășurare de forțe, în lume ar trebui să nu mai poată avea loc licitații de rame electrice, fără experți cooptați de la faimoasele universități europene și americane.

Motivul neoficial și real e însă altul. Oferta asocierii româno – chineze a fost depusă înainte de intrarea în vigoare a ordonanței anti-China, iar asocierea CRRC-Astra nu ar fi fost exclusă, în condițiile în care avea o ofertă suficient de competitivă pentru a câștiga.

Cele 17 pagini ale procesului verbal semnat vineri de către Comisia de licitație a ARF par a fi o tentativă de convingere a celor care citesc documentul, cum că anularea licitației a fost singurul lucru posibil și că ARF a făcut totul ca să găsească un câștigător.

ARF reamintește în deschidere o decizie a Curții de Apel din octombrie 2020 prin care este obligată să anuleze o modalitate de calcul a consumului de energie electrică și să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic. Totodată, atunci, Curtea de Apel a cerut:

  • să fie solicitate clarificări ofertanților privind consumul energetic declarat;
  • să verifice dacă nu există erori de calcul;
  • să  se identifice de unde provin diferențele între participanți;
  • să stabilească un mod unic algoritm al consumului de energie;
  • să evalueze ofertele potrivit celor stabilite și dacă nu se poate, să fie anulată licitația.

Stabilirea unui mod unic de calcul/metodă/algoritm al consmului de energie se poate face doar cu un soft specializat care ar putea fi făcut doar de către personal specializat în programare, a avut într-un târziu o revelație ARF, observație ce a fost inclusă în procesul verbal.

Specialiștii în ciclul Carnot inversat intervin

Pentru identificarea calculului unic al energiei, ARF a trimis în iulie 2021 o propunere de colaborare pentru oferirea de consultanță de specialitate. Experții au analizat:

  • consumul energetic pe servicii auxiliare (climatizare, iluminat etc)
  • consumul energetic pe tracțiune
  • energia electrică recuperată

În focul analizei, au fost aruncați chiar clasicii termodinamicii. Astfel, ARF ne informează că în urma analizei teoretice a ciclului Carnot inversat s-a stabilit că lipsa bazei comune a temperaturilor la care se fac testele face ca o analiză comparativă a puterii electrice active utilizate de sisteme să fie imposibilă. (Nicolas Léonard Sadi Carnot a fost un fizician și inginer militar francez care, în lucrarea lui din 1824, Reflecții asupra puterii motrice a focului (Réflexions sur la puissance motrice du feu), a dat prima descriere de succes a motoarelor termice, descriere cunoscută azi sub numele de ciclul Carnot, punând astfel bazele pentru a doua lege a termodinamicii – n.red.).

În final, după vreo doi ani în care au încasat salarii de la stat degeaba și au angrenat în această aventură zeci de specialiști ai ofertanților și costuri semnificative, comisia ARF a conchis că nu se poate face evaluarea fără a permite ofertanților să își modifice ofertele. Ca urmare, a anulat procedura.

La licitatia de rame inter-regionale consumul energetic nu a fost o problemă

Reamintim că fiind depuse ofertele înainte de intrarea în vigoare a ordonanței anti-China, oferta asocierii CRRC – Astra nu ar putea fi exclusă administrativ, așa cum s-a întâmplat la licitația de rame inter-regionale.

Un semn de întrebare vine și din faptul că la licitația de rame inter-regionale, Autorității de Reformă Feroviară i-a fost foarte ușor să compare consumurile energetice ale produselor ofertate de cei doi participanți, fără a recurge la specialiști în ciclul Carnot.

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole