ARF amână din nou licitația de material rulant

20 iunie 2019

Cu zece zile înainte de termenul limită până la care se puteau depune oferte, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a recurs la o nouă amânare, la solicitarea posibililor ofertanți.

Noul termen până la care posibilii ofertanți pot depune propunerile lor este 19 iulie, potrivit unui anunț făcut pe situl de internet al Sistemului Public de Achiziții (SEAP).

Posibilii ofertanți au solicitat amânări de 15-30 de zile invocând diferite motive. Unul dintre acesta a privit modificările aduse fișei de date a achiziției printr-o erată publicată de ARF sau chiar „complexitatea proiectului”. Alt posibil ofertant a invocat necesitatea efectuării unor calcule cât mai corecte privind consumul energetic, după ce ARF a dat publicitații anexe cu date necesare acestui calcul.

Până acum licitația s-a lovit atât de contestații, cât și de amânări. Recent, câțiva producători europeni au formulat contestații care au fost admise de către CNSC. Este vorba de producătorii europeni de material rulant Skoda şi Patentes Talgo.

În contestaţia lor, spaniolii solicitau modificarea cerinţelor licitaţiei, precum cea privind experienţa similară. Patentes Talgo era nemulţumită de faptul că ofertanţilor li se cerea să fi livrat în ultimii trei ani 40 de produse similare.

Totodată, a existat și o primă amânare a termenului de depunere a ofertelor, de la 3 iunie până pe 1 iulie, conform datelor din platforma de achiziţii publice.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat pe 3 aprilie licitaţia pentru achiziţia a până la 80 de rame electrice regionale. Valoarea maximă estimată a contractului este de 4,56 miliarde de lei (957 milioane de euro).

Licitaţia pentru achiziţia de material rulant nou vizează iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h. Operatorul economic care ofertează trebuie să facă dovada că în cursul unei perioade care acoperă cel mult ultimii trei ani, a furnizat minimum 40 produse similare și a asigurat servicii de mentenanță ale ramelor electrice în valoare de minimum 114.288.000 lei, fără TVA, echivalentul a 24 milioane de euro fără TVA.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM și bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.