Autoritatea pentru Reformă Feroviară vrea să cumpere încă 58 de rame electrice regionale, destinate unor rute scurte. În timp ce proiectele de cumpărare de rame electrice se anunță în cascadă (doar se anunță, căci deocamdată în România au ajuns doar două trenuri și acelea sunt doar în teste), 60% din rețeaua feroviară din România este neelectrificată, iar pentru aceste linii soluțiile întârzie. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, îl contrazice pe premierul Marcel Ciolacu și spune că vor continua demersurile pentru cumpărarea de trenuri cu hidrogen.
Ministerul Transporturilor a postat pe site-ul propriu, în consultare publică, două proiecte de Hotărâri ale Guvernului pentru aprobarea Notelor de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracțiune electrică la nivelul întregii rețele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România” – Faza 1 – achiziția a 58 de rame electrice RE-R2 și RE-R3.
34 de trenuri de 160 de locuri fiecare
Primul proiect se referă la Lotul 1, care prevede cumpărarea a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri.
Aceste rame electrice de scurt parcurs RE-R2 vor circula pe următoarele rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată:
- Sighișoara-Brașov;
- Craiova-Caracal-Roșiori de Vede;
- Craiova-Drobeta-Turnu Severin;
- Bacău-Focșani;
- Buzău-Brăila-Galați.
”Implementarea proiectului de achiziție a ramelor electrice regionale RE-R2 va crea premisele interconectării unor municipii reședință de județ, facilitând astfel coeziunea socială între diverse regiuni ale țării”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Durata de execuție a proiectului este de 41 de luni, iar pentru achiziționarea celor 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri este necesară suma de 11.126.500 de euro cu TVA, respectiv 1.882.160.965 de lei cu TVA.
Alte 24 de trenuri cu câte 200 de locuri
Al doilea proiect pus în consultare publică vizează Lotul 2, respectiv achiziția a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri.
Aceste rame vor circula pe următoarele rute:
- Arad-Deva-Simeria;
- Alba Iulia-Cluj Napoca;
- Oradea-Huedin.
În acest caz, durata de execuție a proiectului este estimată la 38 de luni, iar pentru cumpărarea celor 24 de rame este necesară suma de 282.744.000 de euro cu TVA, respectiv 1.406.736.223 de lei cu TVA.
Finanțarea ambelor proiecte de investiții se va face din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Dotări de ultimă generație pentru cele 58 de rame electrice regionale
Trebuie menționat din capul locului că achiziția de rame va include și asigurarea mentenanței, halele de reparații urmând a fi construite de furnizorii acestora, ca la ultimele contracte semnate de ARF.
Se va evita astfel greșeala de la începutul anilor 2000, când automotoarele Siemens Desiro au fost cumpărate fără mentenanță, pe principiul ”lasă că ne descurcăm noi”. Rezultatul acelei decizii se vede acum, când doar jumătate din ”Săgețile Albastre” cumpărate atunci mai sunt funcționale.
Revenind la trenurile ce se intenționează a fi cumpărate acum, ele vor fi echipate cu instalații ERTMS On-Board, compuse din echipament GSM (radio și antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfață a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU). ”Pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naționale și europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură”, se arată în Notele de fundamentare.
Tot aici se precizează faptul că pe tronsoane comune vehiculele vor funcționa cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun.
Ministerul Transporturilor a descoperit apa caldă
În fundamentarea necesității de a cumpăra rame electrice noi, inițiatorul proiectului, Ministerul Transporturilor, face mai multe considerații de ordin general, care conțin lucruri știute de toată lumea.
Astfel, se arată că ”actualul parc de vehicule feroviare deținut de operatorii de transport feroviar de călători privați și de stat din România a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclul său de viață. Din acest motiv, există riscul ca în câțiva ani să nu mai existe un parc de vehicule feroviare disponibile pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public”. De asemenea, se menționează că CFR Călători nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant pentru satisfacerea cereri și că operatorii privați au cumpărat ”numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță”. Lucru parțial adevărat, căci Sotrans operează rame electrice de generație nouă, produse în România, la Softronic Craiova.
Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor pare a se lăuda că a descoperit apa caldă. ”Luând în considerare cumulativ ramele și locomotivele electrice închiriate ori în proprietatea operatorilor activi pe calea ferată din România și comparându-le cu numărul locomotivelor diesel deținute de aceiași operatori, se poate observa un raport (e/d) de ~38% electric versus ~62% diesel”.
Nu înțelegem de ce se miră atât oficialii MT de numărul mare ale vehiculelor feroviare diesel, în condițiile în care doar 40% din rețeaua feroviară din România este electrificată.
Sorin Grindeanu îl contrazice pe Marcel Ciolacu
Un paragraf din Notele de fundamentare ale celor două proiecte stârnește însă confuzie. ”În prezent, pentru înlocuirea și dezvoltarea parcului de vehicule feroviare, ARF are în derulare proceduri pentru achiziția a 119 rame electrice de scurt și lung parcurs, dintre care 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R) și 57 de rame electrice de lung parcurs (RE-IR). Adițional, ARF și-a îndreptat atenția și către achiziția unor rame electrice cu pile de hidrogen (RE-H) și a 16 locomotive electrice (LE), urmând a fi inițiate și alte demersuri similare de achiziție de vehicule feroviare”.
Or, premierul Marcel Ciolacu a anunțat recent că România renunță la proiectul de cumpărare a trenurilor cu hidrogen, așa cum am scris la vremea respectivă. Să fi ratat Sorin Grindeanu declarația șefului său pe linie guvernamentală și de partid?