Liderii federațiilor sindicale reprezentative de la calea ferată s-au întâlnit miercuri cu conducerea Ministerului Transporturilor pentru a stabili cum se va face aplicarea Statutului personalului feroviar, articolele 34-35. O nouă întâlnire pe această temă va avea loc săptămâna viitoare, însă concluzia generală este că ceferiștii vor fi incluși în noua Lege a pensiilor.
Din partea sindicaliștilor au participat reprezentanții Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România, Federației Naționale Drum de Fier, Federației Mecanicilor de Locomotivă din România, Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane și Federației ELCATEL. De cealaltă parte, au fost prezenți secretarul de stat Ionuț Săvoiu, responsabil cu coordonarea sectorului feroviar, directorul Direcției de Transport Feroviar, Dragoș Anoaica, și președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu.
Noua Lege a pensiilor, jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență
Discuțiile s-au axat pe concluziile ședinței din data de 13 februarie 2023, la care au participat reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și ai Ministerului Muncii, pe tema articolelor 34 și 35 din Legea nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar.
Atunci, reprezentanții Ministerului Muncii au informat că lucrează la o nouă Lege a Pensiilor, care va fi adoptată până la sfârșitul lunii martie, deoarece este jalon în PNRR, și au propus includerea beneficiilor prevăzute prin art. 34 și art. 35 din Legea 195/2020 în acest nou act normativ.
CITEȘTE și EXCLUSIV Cum vrea Budăi să aplice articolele 34-35 din Statutul personalului feroviar
Următoarea ședință, în format extins. Rodrigo Maxim a cerut propuneri din partea membrilor de sindicat
”S-au pus întrebări despre problemele create la unitățile feroviare privind contributivitatea la sistemul de pensii de la data de 1 aprilie 2001 și până în prezent, dar și întrebări legate de încadrarea în condiții de muncă speciale și a altor funcții feroviare, pe lângă funcțiile de mecanic de locomotivă, mecanic ajutor de locomotivă și mecanic instructor. S-a precizat că următoarea ședință de miercuri, 1 martie 2023, va fi o ședință comună între reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, reprezentanții Ministerului Muncii și reprezentanții federațiilor sindicale feroviare reprezentative. S-a solicitat din partea organizațiilor sindicale formularea unor propuneri pe aceasta temă, o formă de text care să fie introdus în noua Lege a pensiilor ce va fi adoptată până la sfârșitul lunii martie 2023 și care să stea și la baza formulării unei metodologii clare de aplicare a art. 34 și a art. 35 din Legea nr 195 /2020 privind Statutul personalului feroviar”, a declarat pentru Club Feroviar Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România.
El a reamintit faptul că pe 12 ianuarie 2023 Adunarea Generală a federației pe care o conduce a înaintat către Ministerul Transporturilor trei adrese. ”Așteptăm până vineri să trimiteți și alte completări la propunerile deja transmise la MTI de către AG a FSTFR, pentru a le centraliza până luni, 27 februarie 2023, pentru a le înainta la MTI, pentru ca acestea să se discute în ședința comună din 1 martie 2023 de la ora 13:00”, se arată în informarea trimisă de Rodrigo Maxim către membrii de sindicat.
Iulică Măntescu: Trebuie ca funcțiile de la calea ferată să fie introduse în noua Lege a pensiilor
Și președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a declarat pentru Club Feroviar că s-a stabilit ca până luni fiecare federație să transmită cum vede metodologia de aplicare a articolelor 34 și 35 din legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
”Dacă vrem să introducem unele funcții de la calea ferată în condiții speciale de muncă, acest lucru trebuie făcut prin lege, în speță Legea 263/2010 a pensiilor sau viitoarea lege a pensiilor. Așa s-a făcut și cu alte categorii introduse în lista locurilor de muncă în condiții speciale, cum sunt minerii de suprafață sau energeticienii”, a spus liderul sindical. El a precizat că fără modificarea actualei Legi a pensiilor sau introducerea ceferiștilor în viitoarea lege articolele 34 și 35 din Legea 195/2020 nu vor produce efecte.
Sindicaliștii lui Grigore Mare explică necesitatea încadrării ceferiștilor în condiții de muncă speciale
La rândul lor, reprezentanții Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane au venit și cu o propunere concretă de modificare a articolului 30 din Legea 263/2010 privind locurile de muncă în condiții speciale. Aici se propune introducerea unui alineat nou, cu textul ”activitatea feroviară, pentru personalul cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare și cu metroul stabilit prin Ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii”.
”Subfinanțarea cronică a sectorului feroviar din ultimii 15 ani a adus după sine o degradare accentuată a condițiilor de muncă în care își desfăşoară activitatea personalul feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare, acesta fiind obligat să lucreze cu predilecție sub cerul liber sau în spații insalubre, utilizând instalații și material rulant cu o vechime de peste 40 de ani, conceptul de normalizare a condițiilor de muncă fiind departe de a se realiza. Obligativitatea efectuării controalelor medicale şi psihologice a scos în evidență o creștere semnificafivă, la nivel național, a numărului de zile de concediu medical, a cazurilor de revenire la controalele medicale şi/sau psihologice la intervale de timp mult mai mici decât cele normale sau a cazurilor de inaptitudine fizică sau psihică, ceea ce denotă un grad ridicat de uzură fizică şi/sau psihică în rândul personalului feroviar cu atribuții şi responsabilități în siguranța circulației feroviare. Mai mult, în rândurile acestei categorii profesionale se înregistrează numeroase cazuri de decese, unele dintre acestea producându-se chiar la locurile de muncă, în timpul serviciului. Nu întâmplător, anterior datei de 1 aprilie 2001, funcțiile cu atribuții și responsabilități în siguranța circulației feroviare erau încadrate în grupa 1 de muncă, regăsindu-se în Anexa 1 la Ordinul nr. 50/1990, cu avizele ulterioare pană la data de 31 august 1994. Având în vedere faptul că reevaluarea locurilor de muncă în vederea încadrării în condiții speciale a fost restricționată ulterior datei de 30 iunie 2005, în conformitate cu Hotărârea Guvernutui nr 2280 din 9 decembrie 2004 publicată în Monitorul Oficial nr. 1251 din 24 decembrie 2004, se impune nominalizarea personalului feroviar cu atribuţii şi responsabilități în siguranţa circulației feroviare în Legea privind sistemul public de pensii”, se arată în expunerea de motive formulată de sindicaliști.