Asociația Pro Infrastructura a lansat miercuri o critică puternică la adresa CFR Călători, companie al cărei management ar da dovadă de incompetență crasă. Pe scurt, API susține că în timp ce se atașează vagoane de dormit la trenuri de zi, unele trenuri de noapte nu au nici măcar cușete. Politicile de distribuire a vagoanelor de dormit și cușete între trenuri sunt haotice și nepotrivite. Starea tehnică a parcului de noapte e deplorabilă. Postarea a trezit nemulțumirile unor vizitatori ai paginii API care au acuzat ONG de părtinire și incorectitudine în analiza făcută.
Comentariul API a survenit la câteva zile după ce CFR Călători a anunțat introducerea unor vagoane de dormit pe relația Iași – Timișoara Nord. Este vorba despre garniturile de lung parcurs, la care durata călătoriei depășește 10 – 15 ore, noul serviciu fiind introdus la sugestia publicului, declara zilele trecute pentru Radio România Actualități directorul general al CFR Călători, Dan Costescu.
”Fiind tot timpul atenţi la ceea ce ne spun călătorii noştri, am considerat că trebuie să le oferim un nou produs. Este vorba de vagoanele de dormit sau vagoane cușetă, care vor circula şi pe timp de zi. Ce rezolvă acest lucru? Rezolvă, pentru că avem trenuri care, programat, trec de 10 ore în parcurs și atunci sunt o mulțime de oameni care doresc să se odihnească şi pe durata călătoriei, dar sunt oameni care doresc să aibă un regim de exclusivitate în tren, să îşi rezerve o cabină în care să fie singuri sau într-o formulă mai restrânsă, cu soţul, soţia, partenerul”, spunea șeful operatorului feroviar de stat.
API despre CFR Călători: Incompetența și absurdul ating noi limite
Inițiativa este însă criticată de API. Redăm postarea de miercuri:
„Incompetența și absurdul la CFR Călători atinge noi limite. Într-un comunicat demn de „ziua păcălelilor”, CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit… la trenul exclusiv de zi Iași-Suceava-Timișoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta în timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iași-Constanța), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), își forțează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar… loc pe scaun.
De altfel, tot transportul „de noapte” la CFR Călători este într-o stare absolut catastrofală. Este o criză permanentă de vagoane de dormit și cușetă. Chiar și acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte.
Pe alte relații, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte. De exemplu, singurul tren București-Sighetul Marmației nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu și cușete. În schimb, trenul 1757 București-Suceava (23:25-5:49), cu potențial de călători de „business”, nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cușetă de 6 locuri (și 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forțează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane).
Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cușete sub o treime. Așadar, să iei cel puțin patru din aceste puține vagoane de dormit și cușetă și să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetență crasă.
Mai mult, aceste puține vagoane sunt adesea vai-de-ele. CFR Călători are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI – majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în țară, ori la gard din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (șaizeci) de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administrațiile germane și elvețiene.
Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalația de răcire nu se mai poate reîncărca). Suspensiile sunt obosite, ținuta de mers catastrofală, iar mobilierul este demodat, uzat, murdar. Cușetele sunt într-o stare un pic mai bună, dar numărul lor (cel mult 50-60) este și el total insuficient și sunt și ele foarte vechi.
Ne întrebăm dacă managementul care a decis să pună vagoane de dormit pe tren de zi are vreo idee de parcul circulant și de criza de vagoane. Care este direcția strategică pe care o vrea CFR Călători? Se pare că singurul motiv de a alege vagoane de dormit pe trenul de zi Iași-Timișoara este pentru că, într-o acțiune de PR precedentă, CFR Călători a pus vagoane de trafic local, de calitate modestă, foarte inconfortabile (tip 20-68) și acum călătorii se plâng de confort.
Cerem logică și competență la calea ferată! Altfel, vor fi alungați și puținii călători (la preț întreg) rămași. Și vrem management profesionist, nu acțiuni de PR de tip baloane de săpun. Salvați calea ferată!
În imagini, interiorul și exteriorul unui vagon de dormit CFR tipic folosit pe rute interne. Acest tip de vagoane (71-31, WLABmee) are aproape 60 de ani vechime și aerul condiționat nu mai funcționează de aproape un deceniu”.
Unii internauți au respins analiza API. Ei au obiectat că vagoanele sunt deficitare doar în sezon, în extrasezon putând fi folosite fără probleme la trenuri. CE ar deranja un vagon în plus, au întrebat unii. În plus, chiar și în timpul zilei e util un vagon în care să te poți întinde, au obiectat persoane care au comentat informațiile API. (D.C.)
CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România. Interacţionează LIVE cu cei mai activi şi importanţi angajatori de pe piaţă.
|