VIDEO Nicușor Dan aruncă pisica în Curtea de Conturi pentru anularea licitației de tramvaie a STB

14 ianuarie 2021

Primarul general Nicușor Dan a încercat joi să justifice decizia privind anularea licitației de tramvaie a STB, dând vina pe un raport al Curții de Conturi, pe care însă nu l-a pus la dispoziția presei. Edilul nu a clarificat însă de ce anularea s-a făcut tocmai pe 31 decembrie 2020, la ora 16,30 după amiaza, și de ce decizia în acest sens nu a fost făcută publică.

Adrian Bărbulescu

anularea licitației de tramvaie a STB

Nicușor Dan a convocat joi la prânz o conferință de presă pentru a-și prezenta bilanțul celor 75 de zile de când a fost învestit, prilej cu care a încercat să lămurească, fără prea mare succes, motivele care au stat la baza deciziei de anulare, luată în prag de Anul Nou, a licitației de tramvaie de 18 metri a Societății de Transport București.

Anularea licitației de tramvaie a STB s-a făcut din cauza Curții de Conturi, spune Nicușor Dan

”A existat o licitaţie organizată de STB pentru 40 de tramvaie cu o societate din Paşcani, îmi scapă numele ei (Electroputere VFU Pașcani – n.red.), acest contract a fost anulat de STB la sfârşitul lunii decembrie din două motive juridice. Unu, nu existau banii în bugetul de investiţii nici al STB, nici al Primăriei Capitalei pentru această investiţie, nu puteai să semnezi un contract pentru nişte bani pe care nu îi aveai. Banii aceştia nu îi aveau pentru că, şi aici nu este vina fostei administraţii, pentru că a existat un raport al Curţii de Conturi în ianuarie 2020 sau februarie, care a spus că nu se poate ca o societate comercială care nu mai e în regie, ci e o societate comercială, nu se poate ca ea să facă licitaţii pe bani care nu sunt ai ei. Deci tot ce înseamnă achiziţie de vehicule de transport din acest moment, conform acestui raport şi decizia Curţii de Conturi, trebuie să fie exclusiv făcută de către Primăria Capitalei, care are banii şi după aceea, în cursul contractului de delegare, aceste vehicule trebuie să fie atribuite contra unei redevenţe, cum se face, către STB”, a spus primarul general.

Edilul neagă oportunitatea contractului pentru cumpărarea de tramvaie de 18 metri

El a continuat, arătând că STB are în acest moment datorii care ajung la 900 de milioane de lei către ANAF, datorii care vin din faptul că ani în şir Primăria Capitalei nu şi-a plătit subvenţia.

Apoi, edilul a revenit la licitația anulată a STB și a negat oportunitatea ei: ”Acest contract nu era oportun pentru că erau tramvaie de 18 metri, nu de 36 şi necesarul pe toate liniile din Bucureşti este de tramvaie lungi, pentru că e necesar de a transporta mulţi oameni şi pe de altă parte, preţul lor, 7,6 milioane de lei, tramvai de 18 metri, era aproape cât costul unui tramvai dublu făcut de Astra Arad în cadrul contractului pe care noi îl avem, 8,4 milioane. Nu se justifică să dai pe un tramvai de 18 metri cât ai da pe un tramvai de 36 de metri”.

Omisiunile voite sau nevoite ale primarului general

Ce a omis să spună Nicușor Dan este faptul că din prețul unui tramvai, peste 80% îl reprezintă echipamentele și instalațiile. Acestea sunt costuri relativ fixe, indiferent că este vorba de un tramvai de 18 metri sau unul de 36 de metri. În plus, prețul este similar sau chiar mai mic decât cele obținute la licitațiile organizate de Ministerul Dezvoltării pentru tramvaie similare destinate unor orașe ca Galați, de exemplu.

În ceea ce privește necesitatea cumpărării și a unor tramvaie de 18 metri, în afară de cele de 36 de metri, istoria începe din 2017, când în bugetului fostei Regii Autonome de Transport București (RATB, precursoarea STB) era cuprinsă o sumă echivalentă cu 50 milioane de euro pentru ”reconstrucție tramvaie”. Era vorba de repararea celor existente (V3A), de 27 de metri.

La acea vreme, Consiliul de Administrație al RATB a luat decizia ca banii să nu fie utilizați pentru repararea a 50 de tramvaie vechi, ci pentru cumpărarea a 40 de vehicule noi, dar mai scurte, de 18 metri, având în vedere că Primăria Capitalei urma să cumpere vehicule de 36 de metri. Cele mai scurte urmau să fie folosite pentru a înlocui tramvaiele Tatra de pe liniile cu grad de utilizare mai mic, cum ar fi 35 sau 44.

Pe de altă parte, întrebat de Club Feroviar de ce nici Primăria Capitalei nu au anunțat anularea licitației și de ce decizia a fost luată în prag de Anul Nou, Nicușor Dan a răspuns ironic, dar a ocolit întrebarea: ”Era 31 decembrie, nu cred că era atunci cineva interesat de acest subiect”. El nu a precizat însă de ce comunicarea publică nu a fost făcută măcar pe 4 ianuarie 2021, când toată lumea revenise la serviciu.

CITEȘTE și BREAKING S-a anulat licitația de tramvaie a STB. Lobby al producătorilor de autobuze

Se pregătește semnarea contractului cu Astra Vagoane Călători

Una rece și una caldă pentru industria ferpoviară românească. Tot joi, primarul general a anunțat că se pregătește semnarea contractului cu Astra Vagoane Călători pentru 100 de tramvaie, contract pe bani europeni în valoare de 840 milioane de lei. ”Faptul că nu l-am semnat până la acest moment e o problemă care vine din fosta administraţie. Dacă fosta administraţie nu ar fi insistat cu firma turcească, în mod ilegal, aşa cum a stabilit definitiv Curtea de Apel, noi am fi început să avem tramvaie în Bucureşti azi. Pentru că s-au scurs nişte ani de la momentul ofertei şi pentru că preţurile au crescut e nevoie de nişte discuții tehnice pentru ca acest contract să poată să fie onorat de către Astra Arad. Ăsta este motivul pentru care nu l-am semnat până în acest moment. Astra Arad a reînnoit scrisoarea de garanţie, deci putem s-o semnăm în orice moment în care agreăm, e foarte important să semnăm pentru că sunt nişte bani europeni pe care trebuie să-i cheltuim pe toţi până în 2023”, a spus primarul.

Nicușor Dan nu știe că la URAC se produc tramvaie Bucur LF

În cadrul conferinței de presă de la sediul Primăriei Capitalei, Nicușor Dan a dat dovadă de necunoașterea unor activități ale STB.

Întrebat fiind dacă, în condițiile în care s-a produs anularea licitației de tramvaie a STB, anul acesta vom vedea măcar un tramvai nou pe șinele din București, măcar din cele de tip Bucur LF produse la Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC), primarul a răspuns negativ. Mai mult, el a dovedit că nu știe că la URAC se produc tramvaie Bucur LF: ”Știu că a fost la un moment dat o asociere între URAC și Astra pentru construcția de tramvaie (…) Tot ce pot să mă aștept este ca URAC să modernizeze unele dintre tramvaie din cele pe care le avem deja”.

Club Feroviar a prezentat recent faptul că pe fluxul de producție de la URAC este în construcție un tramvai nou, de tip Bucur LF, primul din 2016 și până acum, care ar putea fi gata în acest an dacă Primăria Capitalei va asigura finanțarea.

Se schimbă conducerea STB

Ce a mai anunțat primarul general, tot joi, este că în curând vom asista la schimbarea conducerii actuale a Societății de Transport București.

”Răspunsul la această întrebare (referitoare la câte tramvaie vor fi modernizate în acest an – n.red.) va fi dat când vom ști care este bugetul de investiții și noua conducere care urmează să fie pusă la STB”, a spus Nicușor Dan. Din data de 15 noiembrie 2020, director general al STB este Mihai Petcu, din partea PMP. Adunarea Generală a Acționarilor STB va avea loc vineri, când s-ar putea decide un nou Consiliu de Administrație și o nouă conducere executivă.

De asemenea, primarul general încearcă să obțină de la Guvern eșalonarea la plata datoriei pe care STB o are către ANAF, începând cu anul viitor și ridicarea plafonului de îndatorare al Municipalității, pentru ca începând din 2021 investiţiile să fie finanţate exclusiv din fonduri europene şi din împrumuturi.

Un rezumat al celor declarat în conferința de presă a fost postat și pe contul de Facebook al primarului general,