spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Angajați ai ministrului Drulă: Nu mai avem tribunale staliniste, avem execuții pe social-media

Ultima ispravă a ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, anume destituirea fostului director general al Metrorex Gabriel Mocanu, scârțâie din toate încheieturile. Nu atât destituirea e problema, cât perdeaua de fum aruncată de el în jurul evenimentului. Având mandat interimar, directorului oricând i se putea retrage acesta. Raportul de control fluturat zilele acestea pe paginile de social-media ale Ministerului este însă unul dubios.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Raportul de control la Metrorex

Una dintre probleme este, spre exemplu, faptul că Ministerul Transporturilor nu a încercat măcar să obțină părerea conducerii Metrorex în privința concluziilor ce figurează în raportul de control lansat zilele trecute pe surse în social media, fără a fi asumat de nimeni.

Raportul de control la Metrorex a dus la demisia fostului director general Gabriel Mocanu și este unul șchiop.

În ordine: Autorul raportului este nimeni altul decât un fost membru al Adunării Generale a Acționarilor de la Metrorex, anume Cristina Militaru (în prezent director adjunct al Corpului de Control, postul de șef fiind vacant), spun surse consultate de către Club Feroviar. În calitatea pe care o avea, Militaru s-a ocupat anii trecuți (2016-2017) îndeaproape de contractele Metrorex, printre care și de cele de închiriere a spațiilor.

Într-un document public din 2017, Cristina Militaru, membru AGA, semnează un document privind renegocierea unor clauze ale contractului de asociere în participațiune dintre Metrorex și firma sindicaliștilor, Sindomet. Tot ea voia atunci să știe, alături de colegii ei din AGA, care ar fi consecințele rezilierii unilaterale a contractului,dar și cele economice ale menținerii acestuia.

Raportul de control la Metrorex

Acum, Militaru spune în raport că acest contract pentru valorificarea spaţiilor comerciale de la metrou este o gaură neagră în veniturile Metrorex. Deşi este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spaţii şi le subînchiriază către terţi, deşi statutul Metrorex interzice subînchirierea lor. Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spaţiile comerciale.

„Este anormal să se fi ocupat de acest aspecte în calitate de membru AGA, iar acum să verifice ceea ce a privit-o atunci în calitate de membru AGA”, spun surse consultate de Club Feroviar.

Așa-zisul raport, din care a apărut o așa-zisă sinteză pe pagina de Whatsapp a jurnaliștilor acreditatți la Ministerul Transporturilor, seamănă mai degrabă cu o făcătură. Nu este desigur așa ceva, dar nici departe nu este. Îi lipsește un număr de înregistrare, cum au toate sintezele rapoartelor de control prezentate la Guvern, nu e menționată perioada acoperită de verificări și nici cine a făcut verificările. Semnătura este acoperită de un dreptunghi negru.

Raportul de control la Metrorex, apărut întâi în presă

Un alt aspect șubred e faptul că managementul Metrorex nu a fost consultat în niciun fel asupra controlului. Bunăoară, toate controalele de la Curtea de Conturi sunt însoțite și de note privind medierea problemelor sesizate cu conducerea companiilor. Rapoartele Curții de Conturi menționează răspunsurile date de management, părerile inspectorilor de la Curtea de Conturi privind răspunsurile.

În cazul așa – zisului control la Metrorex, orice astfel de informație lipsește. Chipurile, aceste informații nu ar fi necesare, căci raportul nu ar fi un act administrativ. Ca urmare, nu trebuie adus la cunoștința celor verificați. Însă acesta este un argument fals, căci pe baza lui se pot declanșa controale ale Curții de Conturi sau chiar a DNA.

„La Metrorex nu s-a primit nimic. Au apărut  doar selectii în presă și pe diverse platforme. Parcă am fi în anii 50. Acum nu mai sunt tribunale populare, ci platforme social-media”, spune un angajat al Metrorex.

Practic, ministrul Drulă s-a preocupat mai degrabă să trimită raportul la presă pentru a lovi în liderul sindical Ion Rădoi decât să îl aducă la cunoștința companiei Metrorex. „A trimis raportul la Metrorex? Măcar concomitent cu momentul în care a ieșit în presă… Ministrul a ieșit timp de patru săptămâni cât a durat controlul săptămânal la tv si radio să le spună ce trebuie să reiasă din verificări”, afirmă angajatul.

Nu este însă prima dată când o acțiune oficială, cum este una de control a activității unei companii, este folosită pentru a scăpa de directorii nedoriți. La Ministerul Transporturilor, practica e una uzuală. În loc să fie efectuat un control și apoi, în funcție de concluzii, directorul să fie menținut sau demis, controlul este decis și subordonații trimiși la verificări atunci când ministrul vrea să scape de vreun director.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole