miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Angajat CFR SA, acuzat de electrocutarea unui militar în gara Alba Iulia

Un angajat al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA este acuzat de electrocutarea unui militar în gara Alba Iulia, în urmă cu mai bine de cinci ani. De atunci, dosarul se plimbă între instanțele de judecată.

Tragicul accident a avut loc pe 23 noiembrie 2018, când un tren care transporta tehnică militară de la UM 01381 Turda a sosit în gara Alba Iulia.

Unul dintre cei cinci militari care însoțeau garnitura, plutonierul Alexandru Orosz, a murit electrocutat de liniile de contact din gară. Militarul, care avea 33 de ani, se afla pe unul din vehiculele militare de pe vagoane și primise asigurări de la unul dintre angajații gării că linia de contact este deconectată de la energia electrică. În realitate, linia respectivă avea curent electric la o tensiune de 27.000 de volți, relatează Libertatea.

Dosarul penal a fost deschis inițial de Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Cluj, pentru ca în 2020 să fie trimis la Alba Iulia, în condițiile în care este suspect și un angajat al CNCF CFR SA (Iosif M.), dispecer energetic feroviar. În cursul cercetărilor de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba s-a dispus de două ori clasarea acuzației față de angajatul CFR. În ambele situații, familia militarului a contestat soluțiile de clasare și a obținut, în instanță, reluarea și completarea cercetărilor. Procurorii din Alba Iulia au decis să îl absolve de orice vină pe dispecerul energetic feroviar și să retrimită dosarul la Parchetul Militar din Cluj-Napoca. În dosar mai sunt vizați alți doi suspecți, un locotenent colonel (Vasile C., ieșit între timp la pensie) și un plutonier (Florin N.) de la unitatea militară din Turda. Cei doi sunt acuzați de ucidere din culpă şi neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, iar plutonierul mai este cercetat și pentru infracţiunea de încălcare a consemnului.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Angajatul CFR SA i-a spus militarului că nu este curent în linia de contact

Martorii audiați au susținut că, imediat după gararea vagoanelor pe linia 1 de cale ferată din Gara Alba Iulia, cei cinci militari au coborât din vagonul de persoane și au observat că deasupra liniei de cale ferată erau cabluri electrice. „Aceștia s-au interesat dacă în acele linii de electrificare de deasupra liniei 1 există curent electric, sens în care au întrebat personalul din cadrul stației de cale ferată Alba Iulia. A fost sunat dispecerul energetic feroviar, suspectul Iosif M. din cadrul centrului de electrificare Alba Iulia. Suspectul a răspuns că deasupra liniei nu există curent electric, deși linia era electrificată. Audiat în calitate de martor, Iosif M. a recunoscut că a fost întrebat de către impiegatul de mișcare dacă linia 1 este electrificată și că a răspuns negativ”, se precizează într-un document din dosar.

CITEȘTE și Adolescenți electrocutați pe calea ferată, morți. Părinții dau spitalul în judecată

”După ce s-au asigurat că nu există curent în cablurile electrice de deasupra liniei de cale ferată, cei cinci militari au urcat pe platformele cu tehnica militară, au procedat la desfacerea ancorelor și la deschiderea obloanelor de la ansamblul militar. În jurul orelor 09:30, în timp ce plt. (…) se afla în interiorul ansamblului, după ce a deschis oblonul de acces la mecanicul conductor, l-a văzut pe plt. Orosz Alexandru trecând pe șasiu. La interval de câteva secunde, primul a observat prin oblon o flamă intensă și un bubuit puternic, moment în care l-a auzit pe colegul său strigând că <este curent!> În continuare, cei prezenți la linia 1 de cale ferată l-au putut observa pe plt. Orosz Alexandru întins pe turela ansamblului GEPARD cu corpul tremurând și fumegând. În acel moment, ceilalți patru militari au început să strige spre clădirea gării să oprească curentul, timp în care hainele de pe corpul plt. au început să ardă. În sfârșit, ceilalți patru militari rămași au reușit să dea jos cadavrul de pe turela ansamblului, iar la ora 09:40 a sosit la fața locului echipajul SMURD care a constatat decesul plt. Orosz Alexandru”, se mai afirmă în documentul citat.

Procurorii au considerat că nu se poate reține faptul că moartea victimei este o consecință a acțiunii angajatului de la stația de cale ferată din Alba Iulia, întrucât acesta nu deținea calitatea necesară pentru a dispune debarcarea vehiculelor militare. Concret, procurorii au considerat că acțiunea angajatului CFR nu ar fi determinat accidentul și decesul militarului, dacă acesta și colegii lui ar fi respectat instrucțiunile transmise de superiorii lor.

Rudele lui Alexandru Orosz au respins concluziile procurorului și au arătat că există o legătură directă între acțiunea dispecerului feroviar energetic și decesul bărbatului de 33 de ani. Judecătorul care a analizat contestația formulată de trei rude ale militarului a considerat că procurorul care a efectuat cercetările nu a desfășurat o urmărire penală completă.

Fapta de ucidere din culpă, de care este acuzat angajatul CFR, se prescrie pe 23 noiembrie 2026.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole