Liderii federațiilor sindicale de la calea ferată i-au cerut ministrului Transporturilor, Lucian Bode, să deblocheze angajările în sistemul feroviar. În ultima perioadă a au fost cumpărate utilaje moderne de refacție a căii ferate, dar nu are cine să lucreze pe ele, din cauza crizei acute de personal, susțin sindicaliștii.
Adrian Bărbulescu
În prima întâlnire a ministrului Transporturilor, Lucian Bode, cu partenerii sociali, liderii federațiilor sindicale de la calea ferată i-au cerut deblocarea angajărilor din sistemul feroviar, pentru a se evita escaladarea crizei de personal care se manifestă în momentul de față.
În momentul de față sunt blocate angajările în sistemul feroviar
”Acum, angajările sunt blocate la companiile de cale ferată. I-am cerut ministrului să le deblocheze, pentru că, oricum, pregătirea profesională este de durată. În cazul unui mecanic de locomotivă, ea durează cel puțin șase luni de zile. Măcar la Infrastructură (CFR SA – n.red.) să se deblocheze, că la marfă (CFR Marfă – n.red.) este un excedent față de volumul de activitate pe care îl au ei în momentul de față. La Infrastructură s-au făcut achiziții de utilaje performante pentru refacția căii ferate, dar n are cine să lucreze pe ele, din cauza crizei de personal”, a declarat pentru Club Feroviar Florin Dobrescu, președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier.
Problema examinărilor pentru personalul feroviar
O altă problemă ridicată la întâlnirea de marți după amiază a fost cea a examinărilor personalului feroviar, care acum sunt făcute de către Autoritatea Feroviară Română (AFER) și de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER).
”Am cerut să se revină la situația anterioară, când acedste examinări se făceau la companii, pentru că ele sunt cele care știu cel mai bine de ce au nevoie. Avem peste 1.000 de oameni din interiorul companiilor feroviare care așteaptă să fie calificați. Dacă așteaptă acest lucru mai mult de un an de zile, ei vor pleca în construcții, pentru că au salariul minim de 3.000 de lei. De ce să stea la CFR pe salariul minim pe economie”, a mai sus Florin Dobrescu.
Urgentarea vânzării către ceferiști a locuințelor de serviciu
Liderul sindical a mai pus pe tapet și urgentarea vânzării către ceferiști a locuințelor de serviciu. De asemenea el a cerut și transformarea locuințelor de intervenție, de care nu mai este nevoie, în locuințe de serviciu. ”Totodată, este nevoie să vindem către feroviari și terenurile pe care se află aceste locuințe, pentru că nu pot sta pe aer”, a precizat el.
În altă ordine de idei, sindicaliștii au solicitat ca în bugetele de venituri și cheltuieli pe 2020 ale societăților din domeniul feroviar să fie incluse fonduri suficiente pentru a susține investiții în infrastructură și material rulant. ”De asemenea, proiecțiile bugetelor trebuie să se raporteze și la viitoarele negocieri pentru încheierea contractelor colective de muncă, ce vor începe în aprilie, astfel încât să fie bani și pentru majorări salariale”, a mai spus Florin Dobrescu.
Situația CFR Marfă, în atenția ministrului Lucian Bode
La rândul lui, Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, a declarat pentru Club Feroviar că la întâlnirea respectivă s-a discutat și despre situația delicată în care se află CFR Marfă.
”Ministrul ne-a spus că a purtat discuții la Bruxelles și a obținut promisiuni pentru salvarea societății, care este extrem de importantă atât pentru siguranța națională cât și pentru siguranța energetică a României. De asemenea, este și o problemă socială, pentru cei 6.000 de salariați ai CFR Marfă și pentru cei care vin pe orizontală”, a spus liderul sindical.
În altă ordine de idei, în ceea ce privește Statutul personalului feroviar, ministrul Lucian Bode le-a promis sindicaliștilor că, imediat ce începe sesiunea parlamentară, va urgenta adoptarea lui cât mai rapidă în cadrul comisiei de specialitate, pentru a putea fi retrimis la președintele Klaus Iohannis, care acum este obligat să-l promulge.
Nu în utimul rând, sindicaliștii au obținut de la Lucian Bode promisiunea că la rectificarea bugetară din vară vor fi alocați bani suplimentari pentru CFR SA și CFR Călători, dar numai cu condiția de a se și cheltui aceste fonduri.