spot_img
vineri, ianuarie 21, 2022
spot_img

Angajament european de Ziua Mediului. Transportul feroviar trebuie să domine categoria „sub 1.000 de kilometri”

Omenirea sărbătorește vineri 5 iunie Ziua Internațională a  Mediului, eveniment axat în acest an pe conservarea biodiversității. Cu doar două zile în urmă, într-un gest care a părut să anticipeze sărbătoarea de vineri, 5 iunie, 24 de țări europene s-au angajat să transforme transportul feroviar internațional în alternativă atractivă de transport pe unele rute pe care în prezent acesta nu înregistrează o dominație puternică.

Doru Cireașă

bilet de tren Interrail Global Pass

Douăzeci și patru de țări europene au convenit miercuri, 3 iunie, prin vocea miniștrilor de Transporturi, să lucreze împreună la transportul feroviar internațional și să îl facă „o alternativă atractivă” pe distanțe în care în prezent nu este competitivă.

Miniștrii transporturilor și infrastructurii din întreaga Europă au declarat că doresc să construiască o „agendă pentru transportul feroviar internațional de pasageri” folosind instrumentele existente ale UE și să plieze aceste servicii în Acordul Verde al blocului într-un mod „cuprinzător”.

Fiecare membru al UE, în afară de țările insulare Cipru și Malta, Estonia, precum și deținătorul rotativ al președinției Consiliului, Croația, s-au angajat să consolideze transportul feroviar internațional, înaintea ședinței Consiliului de transport care începe mai târziu joi (4 iunie). Elveția, deși nu este membru al Uniunii Europene, a participat la eveniment.

Segmentul internațional al transporului feroviar mai puțin dezvoltat decât cel domestic

Șefii pentru Transport din UE au transmis o scrisoare comună comisarului pentru Transporturi, Adina Vălean: „În prezent, transportul feroviar internațional de călători nu atinge potențialul său în UE. Piețele feroviare interne sunt mult mai dezvoltate”, au scris ei acesteia.

Miniștrii au subliniat importanța obiectivul privind reducerea emisiilor de carbon în politica „Green Deal”, creșterea continuă a emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi și intenția Comisiei Europene de a declara anul 2021 „anul căilor ferate”, urmând a se dubla serviciile internaționale de transport feroviar.

Calendar de acțiuni concrete pe următoarele 12 luni

O nouă agendă ar trebui „să ofere cadrul legal […] pentru alternative atractive care să facă transportul feroviar alternativă atractivă pe distanțele pe care nu este competitivă în prezent”, adaugă scrisoarea. Ideea este de a conveni asupra unui calendar cu repere în termen de 12 luni.

Sunt probleme precum sistemele complexe de cumpărare de bilete pentru călătorii cu mai multe segmente, deservite de către diferite companii, și care ar trebui soluționate prin soluții digitale, adaugă scrisoarea. Călătorii de căi ferate frecvente au cerut de mult să fie creată o platformă online similară cu „Skyscanner”, poate chiar de către UE.

De asemenea, miniștrii insistă asupra faptului că serviciile internaționale își pot crește ponderea numărului de pasageri din categoria 300-800 km, sugerând că transportul feroviar trebuie să domine zborurile pe distanțe scurte, în general sub marcajul de 1.000 km.

Călătorii cu trenul acceptă călătorii până la 4-6 ore

Cercetările efectuate recent de UBS au arătat că majoritatea călătorilor business ar accepta un timp de călătorie de patru ore, în timp ce cei din segmentul turistic ar accepta șase ore, în medie. Este în acea fereastră în care rutele internaționale, în special serviciile de mare viteză, speră să-și accentueze prezența.

Se prevede că cererea va crește în anii următori, parțial datorită impactului coronavirusului, care ar putea modifica obiceiurile de călătorie. Industria aviației estimează că de abia peste trei ani se va recupera căderea cauzată de criza coronavirus.

Intervențiile statului în companiile aeriene schimbă, de asemenea, jocul. Pachetul de salvare de 7 miliarde de euro al guvernului francez pentru Air France va obliga transportatorul să reducă rutele interne, deschizând ușa pentru compania de stat SNCF și permițând acesteia dezvoltarea activităților.

Companiile feroviare din Europa nu sunt imune la impactul economic al coronavirusului, deoarece numărul lor de pasageri a suferit aproape la fel ca firmele din aviație. Atât SNCF, cât și Deutsche Bahn, sunt interesate de obținerea unor ajutoare de stat.

Factorii de decizie din UE au încercat să facă tot ce le stă în vedere pentru a ajuta operatorii feroviari să elimine criza, permițând statelor membre să amâne adoptarea Pachetului patru  feroviar. Un termen limită pentru iulie a fost schimbat în octombrie.

Declarația spune, de asemenea, că statele membre ale UE și țările terțe ar trebui să colaboreze pentru îmbunătățirea serviciilor internaționale, citând ca exemplu legătura Eurostar Londra-Amsterdam. Acesta sugerează că Marea Britanie, în ciuda încetării de a fi membru al UE, va rămâne implicată în proiect.

Lipsește ajutorul specific în pachetul Comisiei Europene

Există încă obstacole în calea unei revoluții feroviare complete, printre care se numără problema finanțării infrastructurii, considerată una scumpă, și a cumpărării materialului rulant pentru rutele nou formate.

În conformitate cu cel mai recent proiect de propunere de buget al Comisiei, Facilitatea de Conectare a Europei (CEF) a UE va avea o sumă suplimentară de 1,5 miliarde de euro în următorii șapte ani. Însă, nu există măsuri specifice sectorului prin schema sa de recuperare în urma virusului în totalul de 750 miliarde EUR.

Șeful grupului CER din lobby-ul feroviar, Libor Lochman, a declarat că fondul „ar trebui să permită deplasarea către mobilitatea ecologică și să se asigure menținerea îmbunătățirii calității aerului pentru orașe.”

El a adăugat că, Consiliul European ar trebui să regleze propunerile, astfel încât fondul și bugetul să poată ajuta „la consolidarea transportului public, cum ar fi calea ferată, pentru a se potrivi ambiției cetățenilor pentru o societate mai durabilă”.

Șefii de stat și de guvern UE trebuie să se întâlnească practic pe 19 iunie pentru o „pregătire minuțioasă” înainte de următoarea lor reuniune care ar putea fi organizată și „fizic”,  pentru prima dată de când pandemia a lovit Europa.

Ultimele Articole