spot_img
vineri, ianuarie 21, 2022
spot_img

ANALIZĂ Cum se ”vând” pe Facebook CFR Călători, CFR SA și CFR Marfă. Frăsinoi așteaptă iepurașul

Prezența pe rețelele de socializare nu mai este de mulți ani o ”fiță” pentru companii, ci un instrument obligatoriu pentru a se promova în fața clienților și a actualilor și potențialilor parteneri de afaceri. Însă nu toate societățile și companiile feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii par să fi înțeles acest lucru. Club Feroviar vă prezintă cum se ”vând” pe Facebook CFR Călători, CFR SA, CFR Marfă și Metrorex.

Facebook, Twitter, Linkedin sau Instagram sunt platforme pe care o companie ce-și desfășoară activitatea pe o piață concurențială încearcă să-și atragă clienți, devenind cât mai vizibilă.

Mai ales că în mediul rețelelor sociale promovarea este gratis, spre deosebire de reclama în presă, outdoor sau de altă natură. Cu toate acestea, cei care conduc destinele companiilor de stat nu par să fie preocupați de prezența în mediul virtual. Așa stau lucrurile și în ceea ce privește unele companii feroviare de stat.

CFR Marfă, pagină lăsată de izbeliște

Facebook CFR CălătoriÎn situația cea mai penibilă se află Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă.

„Zile senine și multe bucurii de Sfintele Sărbători!”. Acesta este textul ultimei postări de pe pagina oficială de Facebook a CFR Marfă. Am putea crede că transportatorul național a ”furat startul” și vrea să ne ureze Crăciun Fericit. Numai că postarea este din data de 29 aprilie 2021 și este însoțită de fotografia unui iepuraș, pe care este inscripționat textul „CFR Marfă vă urează Paște Fericit!”.

Nici înainte de Sărbătoarea Învierii societatea de stat nu a fost mai activă pe contul său. Precedentele postări sunt din 7 martie 2021, 27 decembrie 2020, 22 decembrie 2020 (cu urarea „Sărbătorile să vă găsească în pace și liniște! Crăciun Fericit și un An Nou plin de speranță!”), respectiv 23 aprilie 2020. Trăgând linie, pe parcursul unui întreg an, CFR Marfă nu a avut pe pagina sa oficială de Facebook decât patru postări și niciuna nu promovează ofertele de transport ale societății.

Cel puțin bizar, din moment ce la conducerea companiei se află Mihai Frăsinoi, pus în funcție pe 26 februarie 2021 de către fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, din partea USR, partid care folosește intens comunicarea pe rețelele sociale. Cum nu prea are activitate, nici pagina de Facebook nu are prea mulți urmăritori – doar 4.379.



CFR SA, o pagină de Facebook actualizată

De peste trei ori mai mulți urmăritori are pagina oficială a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Mai exact, 16,720 de persoane urmăresc contul de Facebook CFR Infrastructura.

Nici nu este de mirare, din moment ce pagina este actualizată periodic, ultima postare fiind de ieri, 1 Decembrie, cu referire la Ziua Națională a României. Postările au caracter informativ, făcând referire la modificări în mersul trenurilor de călători, punerea în funcțiune a unor noi stații feroviare, stadiul desfășurării unor lucrări de reparații. Altele au caracter educativ, prezentând cazurile unor șoferi inconștienți care forțează barierele de la trecerile la nivel cu calea ferată.

Una peste alta, doar în ultimele două luni sunt mai multe postări pe contul CFR Infrastructura decât pe cel al CFR Marfă într-un an. Sigur, întotdeauna este loc de mai bine, dar pagina de Facebook a gestionarului de infrastructură este mai mult decât decentă.

Pagina de Facebook CFR Călători – dinamică, dar e loc de mai bine

Facebook CFR CălătoriDinamică și actualizată este și pagina de Facebook CFR Călători. Ultima postare este tot de ieri, de Ziua Națională, prin care românii sunt îndemnați să meargă cu trenul: „De Ziua Națională alege trenul pentru a descoperi frumusețile patriei! LA MULȚI ANI, ROMÂNI!”.

Cu certitudine, faptul că pagina este ținută la zi nu se datorează actualului director general al operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa, din moment ce anterior el a condus CFR Marfă, care am văzut cum stă la capitolul social media. Nici în mandatul său, contul de Facebook CFR Marfă nu a fost mai dinamic decât în cel al lui Mihai Frăsinoi.

Revenind la CFR Călători, pagina de pe rețeaua de socializare are 32.874 de urmăritori, lucru firesc, din moment ce societatea este interfața cea mai apropiată de clientul final, mai mult decât gestionarul infrastructurii sau transportatorul de marfă.

În acest caz, postările chiar promovează ofertele de transport ale societății. În plus, mai sunt postate clipuri video despre viața mecanicilor de locomotivă, de exemplu. În luna noiembrie, pe pagina de Facebook CFR Călători au fost opt postări. Nu e rău, dar e loc și de mai bine.

Metrorex, o prezență activă pe Facebook

Un pic mai activă este pagina de Facebook a Metrorex, societatea care asigură transportul subteran în Capitală.

Are ceva mai multe postări, iar numărul de urmăritori este mare, dacă ținem cont că ea se adresează aproape exclusiv bucureștenilor – 13.257. Numai în ultimele 24 de ore pe pagină au fost două postări, menite să promoveze transportul public pe șină. În rest, sunt promovate foarte multe evenimente culturale la care Metrorex este parteneră, însă informațiile despre oferte tarifare sau probleme în circulația trenurilor lipsesc cu desăvârșire. Ca, de altfel, și la CFR Călători.



Rețeaua Twitter – ignorată de companiile feroviare de stat, exploatată la maximum de STB

Niciuna dintre companiile feroviare menționate mai sus nu are o prezență pe Twitter. Fie nu au cont, fie, dacă au, nu postează nimic.

Or, Twitter este locul ideal pentru a posta informații în timp real despre problemele în circulație, având în vedere că postările nu sunt livrate ca la Facebook, pe baza unui algoritm, ci cronologic. Rețeaua este folosită de multe companii de transport din Europa și nu numai, tocmai pentru a-și informa călătorii.

Ei bine, STB a sesizat de mai mulți ani această oportunitate, iar contul său de pe Twitter este unul extrem de activ. Aici sunt postate în timp real defectările de tramvaie, devierile de trasee, întârzierile mijloacelor de transport ș.a.m.d. În acest fel, urmăritorii paginii se pot reorienta spre Metrorex, bunăoară, dacă tramvaiul cu care voiau să se deplaseze din punctul A în punctul B este blocat, de exemplu.

Nu ar fi rău dacă am avea o astfel de pagină de Twitter și la CFR Călători, pentru a afla întârzierile trenurilor și defectările de locomotive în parcurs.

Tinerii, ingnorați de societățile feroviare de stat. Nu au conturi pe Instagram

În ultima perioadă, tot mai mulți tineri consideră Facebook drept o rețea învechită, ”pentru bătrâni” și de aceea s-au orientat către Instagram.

Ei bine, nicio companie feroviară de stat nu are cont pe această rețea. Există mai multe conturi denumite ”CFR Călători” sau ”Metrorex”, dar niciunul nu este oficial. În consecință, informațiile pe care le-ar avea de distribuit aceste societăți și companii ocolesc publicul tânăr.

Prezență discretă pe Linkedin

Pe Linkedin sunt însă prezente mai toate companiile analizate mai sus, însă ele au prezențe discrete pe această rețea de socializare cu scop profesional.

Ofertele de locuri de muncă lipsesc, iar în unele cazuri, informațiile despre conducerea companiei nu sunt actualizate. Bunăoară, la Metrorex figurează în continuare Ștefan Paraschiv ca director general, cu toate că el a fost înlocuit acum două săptămâni cu Laurențiu Gabriel Trușcă, așa cum a informat Club Feroviar la vremea respectivă.

Trăgând linie, companiile și societățile feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor ar trebui să aiba o prezență mai activă și mai pro-clienți pe rețelele sociale, dacă nu vor ”să piardă trenul” tehnologiei.

Ultimele Articole